Juveniel mammoet kies
Juveniel mammoet kies
Juveniel mammoet kies. Extra informatie ten behoeve mijn database is zeer welkom. Welke leeftijd? Onder- of bovenkaak?
Groet,
René
Verba volant, fossilis manent
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Juveniel mammoet kies
Eensivan schreef:
Het lijkt me eerder een spuugkies van een mammoet.
Groeten,
Ivan
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
Antw: Juveniel mammoet kies
Die mammoetkiezen werden volgens mij helemaal opgekauwd en geabsorbeerd. Ik weet niet of je kunt zeggen dat een spuugkies van een jong dier komt. Volgens mij is het zo dat elke mammoetkies zo aan het einde van zijn leven komt. Een mammoet wisselt zijn kiezen horizontaal en niet verticaal zoals wij. Iemand die hier meer van weet?
Groet,
Niels
Niels

Bedankt Niels voor je uitleg. Ik kreeg al een mooie uitleg vandaag, in de striemende regen, op de Zandmotor van Dick (Zandmotor) hoe het precies zit.
Overigens, voor ons beide was het nada Mouskouri qua vondsten

Groet,
René
PS: deze vondst is echt juveniel toch?
Verba volant, fossilis manent
Uitleg van Bram, uit topic uit 2011:
Mammoeten (en olifanten) hadden/hebben een horizontale kieswisseling, waarbij achterin de kaak een nieuwe kies vormt en deze kies heel geleidelijk naar voren schuift door de kaak. In totaal kregen ze 6 kiezen per kaakhelft.
Aangezien mammoeten erg veel erg siliciumrijk gras aten, sleten hun kiezen snel. Wanneer de kies bijna helemaal weg gesleten was, dan blijft er een zogenaamd molaarrestje over. Tegen deze tijd zit er achter de molaarrest alweer een nieuwe werkende kies. De mammoet/olifant kan dan met zijn slurf de molaarrest uit zijn bek weten te halen.
groet,
Dick
Mammoeten (en olifanten) hadden/hebben een horizontale kieswisseling, waarbij achterin de kaak een nieuwe kies vormt en deze kies heel geleidelijk naar voren schuift door de kaak. In totaal kregen ze 6 kiezen per kaakhelft.
Aangezien mammoeten erg veel erg siliciumrijk gras aten, sleten hun kiezen snel. Wanneer de kies bijna helemaal weg gesleten was, dan blijft er een zogenaamd molaarrestje over. Tegen deze tijd zit er achter de molaarrest alweer een nieuwe werkende kies. De mammoet/olifant kan dan met zijn slurf de molaarrest uit zijn bek weten te halen.
groet,
Dick
- sjaak
- Contacteer:
Maar daarmee weten we nog steeds niet of er een leeftijdsindicatie aan spuugkiezen valt te knopen. Ze zijn er namelijk in allerlei soorten en maten.
De allerlaatste kies zal het niet zijn (dat overleeft zo'n beest niet.). De allereerste ook niet. Daar is die te groot voor. Daartussen zijn er nog vele mogelijkheden.
ps
die andere foto is volgens wel een juveniele...
[Bewerkt door sjaak op 17-11-2015 om 15:32 NL]
De allerlaatste kies zal het niet zijn (dat overleeft zo'n beest niet.). De allereerste ook niet. Daar is die te groot voor. Daartussen zijn er nog vele mogelijkheden.
ps
die andere foto is volgens wel een juveniele...
[Bewerkt door sjaak op 17-11-2015 om 15:32 NL]
Groet,
Niels
Niels