kies zandmotor
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Antw: kies zandmotor
Klopt, daarbij is de voorkant van de kies puntig, bij de verstandskies is de achterkant puntig. Ik durf even geen antwoord te geven op je vraag, wellicht dat iemand anders daar nog een antwoord op heeft.
Groet,
Patrick
[Bewerkt door Patrick3008 op 26-11-2015 om 13:44 NL]
Groet,
Patrick
[Bewerkt door Patrick3008 op 26-11-2015 om 13:44 NL]
-
- Been thanked: 45 times
De twee kiezen hebben een totaal verschillend email patroon. Dat is moeilijk uit te leggen. Dat kan alleen met foto's of tekeningen.
Charlie
Duidelijk, Charlie. Maar eens naar Naturalis om wat referentiefotos te maken dus
Gideon de Jong
- Lidwientje3
De verstandskiezen hebben een ander emailpatroon dan de andere onderkaakskieZen? :/
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Geen idee,maar het paardje is niet heel verstandig geworden want de kies was nog niet volgroeid.
Groet,
Niels
Niels
-

En hij is nog uit elkaar gevallen ook, maar de verstandskies heeft het toch maar gered.
Ik had gehoopt dat iemand anders het zou doen en misschien is het al gebeurd. Hier een kiezenrij van een recent paard uit de onderkaak en de bovenkaak. De laatste foto is helaas niet erg scherp, maar het patroon is te zien.
In beide gevallen is links de voorkant.
[Bewerkt door Schouwenburg op 27-11-2015 om 11:28 NL]
Charlie
Nu is het helder Charlie, inderdaad een groot verschil tussen de premolaar en verstandskies, qua emailpatroon. Bedankt voor de fotos!
Gideon de Jong
-
Ik heb de foto van de bovenkaak over gedaan. En in een wat groter formaat geplaatst. Je kan ze downloaden en zelf gebruiken. Let wel op dat dit maar van één paard is en dat er in de details een redelijk grote variatie is.
Charlie
- Martijnfossielenjager
Hallo, sorry voor de latere reactie, ik ben twee dagen niet online geweest. Het klopt helemaal wat de anderen zeggen. Ik heb ook een mooie website waar ze vrij duidelijk gefotografeerd zijn. http://www.worldmuseumofman.org/display.php?item=f17 Bij mij werkt de site niet (meer), dus ik hoop bij jullie wel. Als je het lastig vindt om de paardenkiezen uit elkaar te halen (wat heel normaal is), dan kun je het beste vergelijken, dat doe ik ook meestal. Sommige kiezen hebben een uniek patroon die heel herkenbaar zijn, zodat je ze makkelijk kan herkennen.
Martijn
-
Martijn, ik heb al een paar keer gemeld dat er een vrij sterke individuele variatie is. Dat belemmert een determinatie op details. Vaak kan je wel een premolaar en een molaar scheiden. Bovendien kan het email patroon in één en dezelfde kies veranderen, wat zichtbaar wordt tijdens het slijten.
Charlie