Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivi
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivière

Hoi allen,
Ik heb vandaag een tripje in de wereld van de formaniferen van Fleury-la-Rivière (Eoceen, Lutetiaan) gemaakt. Hier enkele foto's van mijn bevindingen. Het zijn niet de beste foto's, dus de echte fotografen die nu pijn aan hun tandglazuur krijgen, moeten dit topic maar even negeren. Mijn bron is deze site: http://www.foraminifera.eu/fleury.html
Foto 1 en 2: Miliola prisca (d'Orbigny, 1826), de meest voorkomende soort in mijn monster.
Foto 3 en 4: ik kom niet verder dan een Clavulina sp., maar ik twijfel er erg aan. Deze foram is namelijk geribbeld, en dat zie ik niet terug bij de Clavulina parisiensis (d'Orbigny, 1826) op genoemde site. Niet veel voorkomend.
Foto 5 en 6: Ik vermoed een Quinqueloculina ludwigi (Reuss, 1866). Ook veel voorkomend.
Foto 7 en 8: Quinqueloculina striata (d'Orbigny, 1826). De ribbels zijn onder de micro duidelijk aanwezig.
Foto 9 - 13: een ongedetermineerd, gekamerde foraminifeer. Helaas is de vergroting van mijn micro (40x) onvoldoende om deze te determineren. Tijd voor een extra paar oculairs dus.
De laatste foto geeft de schaal weer (halve milimeters).
Zodra ik nieuwe vondsten heb gedaan, zal ik dit topic aanvullen.
Edit: spelfoutje verwijderd
[Bewerkt door KoenJ op 10-11-2015 om 16:50 NL]
Groeten,
Koen
Koen
Antw: Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivière
2e misschien iets Dentalina-achtigs?
Deze heb ik uit Miste gestreept, dus dat moet in Fleury dan ook kunnen.
Deze heb ik uit Miste gestreept, dus dat moet in Fleury dan ook kunnen.
- KoenJ
Dat zou goed kunnen, bedankt voor de tip! Ik zie op internet (ben ik bij gebrek aan literatuur toe veroordeeld ) dat ze op andere locaties in het Lutetiaan voorkomen, dus waarom niet in Fleury inderdaad.
Andere optie die ik ondertussen ben tegengekomen is het genus Nodosaria.
Andere optie die ik ondertussen ben tegengekomen is het genus Nodosaria.
Groeten,
Koen
Koen
- RobertSpeijer
- Been thanked: 10 times
- Contacteer:
Beste Koen,
Deze vorm kan inderdaad tot het genus Nodosaria gerekend worden.
Voor meer foramdeterminaties is deze site zeker handig: http://www.foraminifera.eu/
Nog meer bij eForams: http://www.eforams.org/index.php/Main_Page
Met 40x vergroting kom je al een heel eind. Onze studenten (KU Leuven en UGent) gebruiken ook deze vergroting om het metier te leren.
Succes ermee!
Groeten,
Robert
Deze vorm kan inderdaad tot het genus Nodosaria gerekend worden.
Voor meer foramdeterminaties is deze site zeker handig: http://www.foraminifera.eu/
Nog meer bij eForams: http://www.eforams.org/index.php/Main_Page
Met 40x vergroting kom je al een heel eind. Onze studenten (KU Leuven en UGent) gebruiken ook deze vergroting om het metier te leren.
Succes ermee!
Groeten,
Robert
Groeten
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven
Robert Speijer
- KoenJ
Hoi Robert,
Bedankt voor je reactie. Via foraminafera.eu ben ik bij de publicatie 'foraminifera of the eocene of belgium' van Kaasschieter uitgekomen. In dit werk wordt ook aandacht besteed aan foraminifera uit Fleury-la-riviere. Zie https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... Qb7kuEgigw
Bedankt voor je reactie. Via foraminafera.eu ben ik bij de publicatie 'foraminifera of the eocene of belgium' van Kaasschieter uitgekomen. In dit werk wordt ook aandacht besteed aan foraminifera uit Fleury-la-riviere. Zie https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... Qb7kuEgigw
Groeten,
Koen
Koen
- RobertSpeijer
- Been thanked: 10 times
- Contacteer:
Mooi zo en ook nog een digitale versie van Kaasschieter gevonden. Die kan ik ook goed gebruiken. Bedankt voor link.
Groeten,
Robert
Groeten,
Robert
Groeten
Robert Speijer
Robert Speijer
- KoenJ

Gisteren eindelijk wat tijd kunnen besteden aan het determineren van foraminiferen uit het Lutetiaan van Fleury-la-riviere (Fr). Hier een deel van mijn bevindingen (maatstreepjes zijn mm):
1. Quinqueloculina ludwigi (Reuss, 1866), hierboven ook al eens genoemd.
2. Quinqueloculina striata (D'Orbigny, 1826). Het hierboven genoemd exemplaar lijkt meer een Q. costata te zijn, aangezien de ribbels veel uitgesprokener zijn dan het exemplaar op deze foto. Ik zal binnenkort een betere foto van de Q. costata posten.
3. Vermoedelijk het bovenste deel van een Articulina nitida (D'Orbigny, 1826), te zien in het hierboven doorgelinkte werk van Kaasschieter op plaat IV, nr. 11 (pagina 314 van de pdf). Ik mis echter wat kenmerken om deze definitief zo te benoemen, waaronder de trechtervormige opening aan het eind. Lengte: ca. 0,6 mm.
Wordt vervolgd.
Edit: even nog een maat toegevoegd.
[Bewerkt door KoenJ op 27-11-2015 om 11:48 NL]
[Bewerkt door KoenJ op 27-11-2015 om 11:51 NL]
Groeten,
Koen
Koen
Hallo Koen, de eerste 2 zijn goed. De laatste is verml. toch een Nodosaria sp, de trechter mond ontbreekt. Het is opvallend dat er zoveel Quinqueloculina,s in voor komen voorzichtigheid is geboden met de species namen. Ik zelf houd het op SP.
Groet,Ben.
0000000000
- KoenJ
Hoi Ben,
Nodosaria was inderdaad mijn alternatief. Ik kan alleen nergens een vergelijkbare variant vinden. De Nodosaria's die ik tegenkom zijn allemaal meer 'gebobbeld'; de afzonderlijke kamers zijn goed zichtbaar.
W.b. de soortnamen: ze komen qua (afwezigheid van) tekening, ribbels, grootte en vorm (ook doorsnede) overeen met het werk van Kaasschieter, en hetgeen ik tegenkom op foraminifera.eu. Ik zie zelf dus weinig reden tot twijfel. Vanwaar jouw twijfel?
Nodosaria was inderdaad mijn alternatief. Ik kan alleen nergens een vergelijkbare variant vinden. De Nodosaria's die ik tegenkom zijn allemaal meer 'gebobbeld'; de afzonderlijke kamers zijn goed zichtbaar.
W.b. de soortnamen: ze komen qua (afwezigheid van) tekening, ribbels, grootte en vorm (ook doorsnede) overeen met het werk van Kaasschieter, en hetgeen ik tegenkom op foraminifera.eu. Ik zie zelf dus weinig reden tot twijfel. Vanwaar jouw twijfel?
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Sjieke foto's en knappe vondsten, Koen!
Ik kan je helaas niet helpen wat determinatie betrefd,
maar ik geniet gewoon van de vormvariaties
die deze mini's tonen.
Beste Groeten,