Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door hubertus68 » 19 nov 2015, 13:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste fossiel.netters,

bij deze laat ik jullie (detail-)foto's van drie grote bryozoa-kolonies zien, die ik tussen 2013 en 2014 in 'T Rooth gevonden heb en nu nog eens voor een nieuwe determinatie onderzocht heb. Zij komen allemaal uit de Kalksteen van Nekum.

De diameter van alle takjes is ongeveer 0,5 cm, dit bij een lengte van ca. 5 cm! Forse exemplaren dus.
Foto's 1 t/m 4: eerste exemplaar (K. v. Nekum, 'T Rooth, 2013)
Foto's 5 t/m 6: tweede exemplaar (K. v. Nekum, 'T Rooth, 2014)
Foto's 7 t/m 12: derde exemplaar (K. v. Nekum, 'T Rooth, 2013)

Na de literatuur-recherche denk ik dat bij alle stukken om Heteropora sp. gaat. De soortnaam moet ik schuldig blijven, maar ook over het genus is het laatste woord noch niet gesproken. Het werk van Taylor & McKinney uit 2006 suggereert dat sommige van de Maastrichtse Heteropora-soorten eventueel onder het genus Tetrocycloecia samengevat moeten worden. Weer zo'n geval....

Nou ja, ik ga op het moment uit van het Hagenowsche werk en heb de naam 'Heteropora' sp. erop geplakt. Dit is – ook voor eventuele verdere recherche – zeker effectiever dan geen naam te geven.

Beste Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 19-11-2015 om 13:37 NL]

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 19 nov 2015, 14:04

Dag Oliver,

dit zijn prachtige stukken en zeer mooie foto's, knap gedaan.
De determinatie van deze specimen is inderdaad een niet eenvoudig.
Ik zou ook zoeken in de richting van Heteropora, maar toch ik durf hiervoor mijn hand niet in het vuur steken.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 23 nov 2015, 22:00

Afbeelding

Afbeelding
Lugo schreef: dit zijn prachtige stukken en zeer mooie foto's, knap gedaan.
Bedankt Luc!

Hierbij een kleine kolonie, die ik tot Defranciopora sessilis (v. Hagenow, 1851) reken.
Ik heb er een vijftal zoaria in een van de gruislagen in de Kunrader Kalksteen gevonden, die allemaal tamelijk afgesleten zijn (typisch voor deze laag). Maar de beschrijvingen in von Hagenow's monographie van 1851 en Voigt's werk "Die Bryozoen des Klassischen Dano-Montiens von Mons (Belgien), 1987 komen tamelijk goed met mijn exemplaren overeen.

Groet, Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 23-11-2015 om 22:03 NL]

Lugo

Bericht door Lugo » 24 nov 2015, 09:04

Heel mooi, Oliver.

Ik ben het ook met jou eens wat determinatie betreft.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 25 nov 2015, 14:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo beste fossiel.netters,

het bryozoa-topic groeit en groeit. Twee exemplaren heb ik gisteren uit het restmateriaal van 'T Rooth gehaald:

foto's 1 en 2: Onychocella piriformis en
foto 3: Onychocella sexangularis

(beiden Kalksteen van Nekum, beiden beschreven door v. Hagenow, 1851).

Groeten,
Oliver

Jeremy

Bericht door Jeremy » 25 nov 2015, 21:17

Prachtig, meer weet ik niet te zeggen

Jeremy

Lugo

Bericht door Lugo » 26 nov 2015, 16:54

Dit is inderdaad weer prachtig en de lijst groeit gestaag.

Ik neem aan dat op de tweede foto ook de "basisstructuur " van de cellen te zien is op de plaatsen waar de opstaande randen en mondjes verdwenen zijn.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 27-11-2015 om 21:23 NL]

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 27 nov 2015, 14:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lugo schreef: Ik neem aan dat op de tweede foto ook de "basisstructuur " van de cellen te zien is op de plaatsen waar de opstaande randen en mondjes verdwenen zijn.
Lugo
Juist. Een groot stuk van de buitenkant van de zooecia is al in de groeve afgebroken. Ik vond het niet erg, omdat je zo zicht op de inwendige structuur van de zooecia krijgt. Je ziet dat de wanden parallelogram-vormig zijn – onder andere een criterium voor de determinatie.

Maar ik wou ook nog een klein nieuw stukje tonen waarmee ik nog mijn problemen heb. Het is afkomstig uit de Kalk van Nekum in Romontbos.

Het zoarium is plat en lang eliptisch kwa vorm. De mondopeningen verlopen in "V"-vormige, licht gebogen rijen en zitten op kleine pukkels, die omgeven zijn van talrijke ronde en langwerpige porien. Secundaire porien ("Nebenporen"), zoals bvb. Hagenow deze voor de soorten Eschara verneuili of Eschara peroni beschrijft zie ik niet.
Weer zo'n ding..

Misschien weet iemand van jullie de oplossing.
Alvast bedankt en beste Groeten,
Oliver

Lugo

Bericht door Lugo » 27 nov 2015, 21:39

Dag Oliver,

Het genus Eschara, zoals beschreven in het boek van Von Hagenow, bevat inderdaad een aantal soorten, die soms moeilijk te determineren zijn ( heb er zelf ook nog een aantal liggen ter determinatie ) op basis van zijn beschrijvingen en tekeningen.
Bovendien vraag ik mij ook af of onze exemplaren altijd nog intact genoeg zijn om hun echte kenmerken vast te stellen.

Het getoonde exemplaar ( prachtige foto's ) zou inderdaad een E. verneuili of peroni kunnen zijn.
Maar om het nog wat moeilijker te maken, ben ik geneigd om dit exemplaar op basis van de foto's als een Eschara peysonelli ( tab. VII fig. 15 ) te determineren.

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 27-11-2015 om 21:40 NL]

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 27 nov 2015, 22:52

Afbeelding

Dank zij Luc kan ik dit exemplaar inderdaad als "Eschara peysonelli (v. Hagenow, 1851)" benoemen. Hij heeft de teksten van Hagenow gewoon intensiever gelezen. Dank je wel Luc!

Von Hagenow beschrijft de soort met volgende woorden:

"Eschara Peyssonelli

Starke, breite, verästelte, im Durchschnitt lang elliptische Stämme, mit ziemlich großen, quer ovalen, breit- und starkumringten Mündungen, welche in zweizeilig divergirenden, gebogenen Reihen geordnet sind. Zwischen je 2 nachbarlichen Mündungen liegt eine, von den beiderseitigen fast zusammenfließenden Ringen mitumrandete, Nebenpore. Auf den ziemlich rauhen, breiten Zwischenräumen bemerkt man außer einzelnen zerstreuten Poren und Punkten kurze, nur aus 3 eingesenkten Poren bestehende Reihen, welche von einer Mündung zur nächsten oberen correspondirenden Nachbarmündung querüber laufen. Sehr selten bei Maastricht."

Sorry, maar ik kan de tekst bijna niet vertalen. Ik hoop dat jullie de woorden begrijpen kunnen.

Deze vondst is overigens een goed voorbeeld om te tonen hoe moeielijk het is om bryozoa te determineren. Ik heb vandaag twee uren in de literatuur gerechercheert en ben tot geen doel gekomen. Kleinste details, die vaak maar enkele micrometers groot zijn, kunnen essentieel zijn om deze mini's tot de ene of andere soort te rekenen. En dan moet het stuk ook nog goed bewaard zijn. Vaak zijn de zoaria gedurende het diagenetische proces met calciet-kristallen afgedekt. In dit geval is een determinatie bijna niet meer mogelijk.

Maarja, ik ben blij een bevestigte naam te hebben en heb jullie een plaatje bijgevoegd dat de typische kenmerken van deze soort toont.

Beste Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 27-11-2015 om 22:54 NL]

Plaats reactie