Foraminiferen uit Eben-Emael
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Foraminiferen uit Eben-Emael

Beste fossiel.netters,
ik ben bezig met het onderzoek van restmateriaal uit de Kalksteen van Nekum van de groeve Romontbos. Hierin zitten zeer veel bryozoa, ostracoden en foraminiferen. Ik wil mij eigentlijk niet gaan verdiepen in de forams, maar wil jullie toch een paar stukken tonen.
Bij deze een exemplaar dat ik nergens in de boeken terugvindt. Het is een zeer plat stuk dat ik tnt alleen maar vastgekit op zeeegel-fragmenten vind. Van de tien gevonden stukken is er geen enkel los stuk ertussen – allen zitten op hard substraat.
Kan iemand van de foram-experten mij een tip geven, om welke familie (of om welk genus) het zou kunnen gaan? alvast hartelijk bedankt hiervoor!
Groeten,
Oliver
Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael
hallo Oliver, het lijkt mij een Operculina sp. Orde;Rotalidae. Fam. Nummulitidae. Genus; Operculina. Het is wel een erg beschadigd ding op de foto. Maar ok dit zie ik er in.
Groet,Ben
Groet,Ben
0000000000
- hubertus68
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Foraminiferen uit Eben-Emael
Hoi Ben,scherven schreef:
hallo Oliver, het lijkt mij een Operculina sp. Orde;Rotalidae. Fam. Nummulitidae. Genus; Operculina. Het is wel een erg beschadigd ding op de foto. Maar ok dit zie ik er in.
Groet,Ben
Weet je zeker dat Operculina überhaupt al in het Maastrichtiaan voorkomt? In mijn herinnering is dit genus ergens in het Paleoceen ontstaan?
@Oliver: Ik denk dat het heel lastig gaat worden een foram in deze staat van bewaring te identificeren. Dit specimen is duidelijk beschadigd. Als je niet weet wat er mist, en het exemplaar ook niet kan omdraaien, is zoiets echt heel moeilijk.
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 08-12-2015 om 14:08 NL]
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Hallo Oliver, ik weet het niet met zekerheid te zeggen. Het blijft natuurlijk een moeilijk ding. heb je alleen deze gevonden en geen losse exempl. ?
Groet,Ben
0000000000
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Hoi Oliver,
Als ik een gok zou doen op basis van bestaande literatuur zou ik eerder uit gaan van Gavelinopsis involuta (Reuss, 1862) of misschien Daviesina fleuriausi (d’Orbigny, 1826), of een ander lid van de Daviesininae. Maar, nogmaals, het blijft heel moeilijk op basis van één aanzicht.
Als je, wat betreft de groot-foraminiferen uit het type-gebied van Maastrichtiaan, nog op zoek bent naar een naslagwerk zou je wellicht eens kunnen kijken naar Renema and Hart, 2012 (Scripta Geol., Spec. Issue 8 ). Als het niet hebt of kan vinden kan ik je wel een pdfje sturen.
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 08-12-2015 om 19:32 NL]
Als ik een gok zou doen op basis van bestaande literatuur zou ik eerder uit gaan van Gavelinopsis involuta (Reuss, 1862) of misschien Daviesina fleuriausi (d’Orbigny, 1826), of een ander lid van de Daviesininae. Maar, nogmaals, het blijft heel moeilijk op basis van één aanzicht.
Als je, wat betreft de groot-foraminiferen uit het type-gebied van Maastrichtiaan, nog op zoek bent naar een naslagwerk zou je wellicht eens kunnen kijken naar Renema and Hart, 2012 (Scripta Geol., Spec. Issue 8 ). Als het niet hebt of kan vinden kan ik je wel een pdfje sturen.
Groet,
Johan
[Bewerkt door FossilDude op 08-12-2015 om 19:32 NL]
- hubertus68
Beste Ben en Johan,
bedankt voor de input!
Het PDF had ik al en ik had ook al aan Daviesina fleuriausi gedacht (deze wordt overigens
ook in het Limburg-nummer van Grondboor & hamer van 1998 getoont).
Maar ik zie toch verschillen in de details:
• Bei mijn stuk zijn de sutuurlijnen compact en gaan niet over in pustels.
• Het centrum van mijn stuk toont heel fijne pustels, die echt op het centrum geconcentreert zijn.
Ik moet zeggen dat de bewaartoestand van mijn vondst niet zo slecht is. Er ontbreekt alleen maar een klein gedeelte van de eerste kromming. Alles andere is meer of min aanwezig.
De vraag is echter of de diagenese (silificatie) of erosie tot een vervreemding gevoert heeft, zodat de pustels – zoals D. fleuriausi deze toont – niet meer aanwezig zijn. Maar zouden dan niet ook de sutuurlijnen verdwenen zijn?
Ik ben geen foram-expert maar mijn buikgevoel zegt dat G. involuta en D. fleuriausi niet de juiste candidaten zijn. Het blijft moeielijk...
Ik zal jullie de volgende dagen verdere foraminiferen laten zien. misschien zijn deze makkelijker...
Beste Groeten,
Oliver
bedankt voor de input!
Het PDF had ik al en ik had ook al aan Daviesina fleuriausi gedacht (deze wordt overigens
ook in het Limburg-nummer van Grondboor & hamer van 1998 getoont).
Maar ik zie toch verschillen in de details:
• Bei mijn stuk zijn de sutuurlijnen compact en gaan niet over in pustels.
• Het centrum van mijn stuk toont heel fijne pustels, die echt op het centrum geconcentreert zijn.
Ik moet zeggen dat de bewaartoestand van mijn vondst niet zo slecht is. Er ontbreekt alleen maar een klein gedeelte van de eerste kromming. Alles andere is meer of min aanwezig.
De vraag is echter of de diagenese (silificatie) of erosie tot een vervreemding gevoert heeft, zodat de pustels – zoals D. fleuriausi deze toont – niet meer aanwezig zijn. Maar zouden dan niet ook de sutuurlijnen verdwenen zijn?
Ik ben geen foram-expert maar mijn buikgevoel zegt dat G. involuta en D. fleuriausi niet de juiste candidaten zijn. Het blijft moeielijk...
Ik zal jullie de volgende dagen verdere foraminiferen laten zien. misschien zijn deze makkelijker...
Beste Groeten,
Oliver
- FossilDude
- Administrator
- Contacteer:
Hoi Oliver,
Ik zou ook zeker eerder aan iets dergelijks als G. involuta denken (in plaats van D. fleuriausi), precies om de argumenten die je noemt: de heel fijne pustels, geconcentreerd op het centrum. Maar, als het idd om Gavelinopsis gaat (iets in de G. succedens-involuta groep ), dan zijn de 2 zijdes van de foram totaal verschillend en om dat te checken zou je 'm dus moeten om kunnen draaien. Als ze vastgekit zitten wordt dit heel moeilijk. Het zal dus heel lastig blijven om zoiets met enige zekerheid te identificeren.
Hoe groot is deze foram eigenlijk ongeveer? Er zijn natuurlijk nog andere (veelal kleinere) kandidaten.
Wat betreft de preservatie, dat is moeilijk te zien op de foto. Die buitenste kamer, die hier toevallig mist, kan natuurlijk belangrijke informatie bevatten.
Veel succes met je zoektocht, in ieder geval!
Groet,
Johan
PS, heb je het werk van Romein et al. (1977) ook? (De Foraminiferen en Ostrakoden van de Kunrader Kalk van weginsnijding 62 B 293 bij Benzenrade), daar staat ook wat over die Gavelinopsis-achtige forams
[Bewerkt door FossilDude op 09-12-2015 om 00:30 NL]
Ik zou ook zeker eerder aan iets dergelijks als G. involuta denken (in plaats van D. fleuriausi), precies om de argumenten die je noemt: de heel fijne pustels, geconcentreerd op het centrum. Maar, als het idd om Gavelinopsis gaat (iets in de G. succedens-involuta groep ), dan zijn de 2 zijdes van de foram totaal verschillend en om dat te checken zou je 'm dus moeten om kunnen draaien. Als ze vastgekit zitten wordt dit heel moeilijk. Het zal dus heel lastig blijven om zoiets met enige zekerheid te identificeren.
Hoe groot is deze foram eigenlijk ongeveer? Er zijn natuurlijk nog andere (veelal kleinere) kandidaten.
Wat betreft de preservatie, dat is moeilijk te zien op de foto. Die buitenste kamer, die hier toevallig mist, kan natuurlijk belangrijke informatie bevatten.
Veel succes met je zoektocht, in ieder geval!
Groet,
Johan
PS, heb je het werk van Romein et al. (1977) ook? (De Foraminiferen en Ostrakoden van de Kunrader Kalk van weginsnijding 62 B 293 bij Benzenrade), daar staat ook wat over die Gavelinopsis-achtige forams
[Bewerkt door FossilDude op 09-12-2015 om 00:30 NL]
- hubertus68
Hoi Johan,
bedankt voor de literatuur-tip.
Dit werk had ik noch niet.
Groeten,
Oliver
bedankt voor de literatuur-tip.
Dit werk had ik noch niet.
Groeten,