Klein botje
Klein botje

Ook gister gevonden op de MV2. Ik dacht aan een sesambotje of iets dergelijks. Proberen te vergelijken maar nog niks passends kunnen vinden. Aan 1 zijde een V-vormig articulatievlakje aanwezig. Suggesties?
Gideon de Jong
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Antw: Klein botje
Veel verder dan sesambotje ga je niet komen vrees ik. Zo ja, laat het weten want ik heb ook een hoop van die dingen liggen.
Groet,
Niels
Niels
- andersschinkel
Ik heb vergeleken met alle afbeeldingen in Smart, "Carpals and tarsals of mule deer, black bear and human, an osteology guide for the archeologist", maar geen match kunnen vinden helaas...
Bingo, Huug! Bedankt!
Dit weekend maar even die Knochenatlas uitprinten, heb hem in PDF, in 2 delen gevonden. Mooie tekeningen zeg, erg handig voor determinatie!
Dit weekend maar even die Knochenatlas uitprinten, heb hem in PDF, in 2 delen gevonden. Mooie tekeningen zeg, erg handig voor determinatie!
Gideon de Jong
-
- Been thanked: 45 times
Ja, de grootte komt exact overeen. Het valt me alleen op dat mijn vondst, vanaf het articulatievlak gezien, een fractie dikker is. Is dit misschien een verschil tussen Sus scrofa en Sus domesticus of individuele variatie?
@ Charlie: dat had ik al begrepen, de definitie voor een sesambotje is volgens mij "een botje dat zich bevindt in het verloop van een pees?"
@ Charlie: dat had ik al begrepen, de definitie voor een sesambotje is volgens mij "een botje dat zich bevindt in het verloop van een pees?"
Gideon de Jong
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Zwijn/ varken is op gebit al lastig te onderscheiden, dus op bot al helemaal. Individuele variatie speelt daarbij inderdaad een rol, zoals je zelf al aangeeft.
Vanuit mijn verzameling heb ik veel vroeg holoceen, zwart gefossileerd materiaal, wat ik gemakshalve maar als wild zwijn kwalificeer. Dit vanwege de andere fauna en de aanwezigheid van resten en werktuigen van menselijke jager/ verzamelaars.
Van MV2 zijn echter, zoals je waarschijnlijk ook wel weet, ook veel oudere zwijnen bekend, maar die zijn dan ook zwaar gefossileerd. Dat zie ik bij jouw vondst niet.
Verder dank aan Huug, want hiermee is waarschijnlijk ook een vondst uit mijn collectie gedetermineerd.
Vanuit mijn verzameling heb ik veel vroeg holoceen, zwart gefossileerd materiaal, wat ik gemakshalve maar als wild zwijn kwalificeer. Dit vanwege de andere fauna en de aanwezigheid van resten en werktuigen van menselijke jager/ verzamelaars.
Van MV2 zijn echter, zoals je waarschijnlijk ook wel weet, ook veel oudere zwijnen bekend, maar die zijn dan ook zwaar gefossileerd. Dat zie ik bij jouw vondst niet.
Verder dank aan Huug, want hiermee is waarschijnlijk ook een vondst uit mijn collectie gedetermineerd.
Groet,
Niels
Niels