Mooiste vondsten / aanwinsten van 2015!
- torvosaurus
- Been thanked: 4 times
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2015!

Ik heb niet echt topvondsten gedaan, wel 3 top aankopen.
Foto1: Pterosaurus kaakje Siroccopteryx SP.
Foto 2: Cyphaspis
Foto 3: Mosasaurus Globidens tand met wortel
Thijs
-
Aangezien dat wij nog maar een half jaar echt bezig zijn met het verzamelen van fossielen hebben we nog geen uitgebreide collectie.
Toch hebben we al veel leuke vondsten gedaan waarvan het meeste nog deftig moet worden geprepareerd. Dus die zijn voor volgend jaar.
Ik ben "een beetje" geobsedeerd geraakt door trilobieten en verzamel eigenlijk ook niets anders meer. Het vrouwke verzameld nog wel vanalles. Zij moet haar leukste dingen er maar op zetten;).
Dus hier enkele van mijn favoriete en eerste vondsten van 2015
foto 1: Mijn leukste vondst tot nu toe. Blijf hem fantastisch vinden. Zo vrij gekomen met splijten van een steen regio doornik. Nog niet gedetermineerd. +-2cm
foto 2: Het mooiste pygidium tot nu toe. waarschijnlijk Phillipsia ornata belgica. Regio Doornik. Ook+-2cm
foto 3: Deze heb ik toevallig gevonden in een steen die ik mee had van regio Couvin.
Had hem eerst niet herkent. Is niet zo goed uit de steen gekomen en nog wat plakwerk en fijn preparatiewerk aan. Maar eerst een bino kopen volgend jaar.+-2.5cm
foto 4: Onze allereerste trilovondst. (Dank u Kevin)Het vrouwke gevonden zomaar open en bloot tussen de stenen. De thorax en het pygidium zijn compleet. Het chephalon spijtig genoeg niet terug te vinden. Volgens Frederik kan die in de steen begraven liggen. Daar gaan we volgend jaar ook eens naar opzoek. Regio Couvin.+- 7cm
foto 5: Een Diademaproetus praecursor van Marokko. Gekocht van Frederik op de beurs in wijgmaal. Ook nog veel fijn prepwerk aan met de bino. +-4cm
Maar begin ook het marokkovirus te krijgen. Zeker op het uitprepareergebied. Dus jullie kunnen volgend jaar zeker meer prepverhalen van mij te verwachten. Waarvan de resultaten (hopelijk) elke keer beter en beter zullen zijn.
Voor de rest wens ik jullie allemaal veel leuke vondsten toe volgend jaar en een toffe tijd met de hobby. Natuurlijk ook een goede gezondheid en veel geluk in het leven.
Groeten
Suffeleers Tim
[Bewerkt door suffeleersT op 12-12-2015 om 13:50 NL]

Ik heb dit jaar een aantal leuke reptiel fossielen uit Marokko aangeschaft.
Foto 1: Tandloze Pterosaurus bovenkaak fragment uit Kem Kem. Mogelijk Alanqa saharica.
Foto 2: Onderkaak van Prognathodon sp. Zelf uitgeprepareerd en in elkaar gezet uit 9 losse stukken.
Foto 3: Mosasaurus kaak met wat schedel fragmenten. Ook zelf uit het matrix geprepareerd en deel van de kaak gerepareerd.
Foto 4: Vogel botje uit het laat Krijt van Kem Kem.
Foto 5: Dyrosaurus phosphaticus kaak stuk. Ook al zijn sommige tanden er bij geplakt is het als nog een erg mooi stuk. Deze moet ik nog verder prepareren.
Dat kaakje is volgens mij van een vis.torvosaurus schreef:
Ik heb niet echt topvondsten gedaan, wel 3 top aankopen.
Foto1: Pterosaurus kaakje Siroccopteryx SP.
Foto 2: Cyphaspis
Foto 3: Mosasaurus Globidens tand met wortel
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
- Spoorzoeker
- Been thanked: 5 times
In 2015 heb ik veel mooie vondsten gedaan in de steengroeve bij Winterswijk (Onder-Muschelkalk, Trias). De vier mooiste vondsten toon ik jullie. Foto 1: Voor- en achterpoot met huidafdrukken van Rhynchosauroides peabodyi ( Faber 1958 ). Foto 2: Voor- en achterpoot met huidafdrukken van Procolophonichnium haarmuehlensis ( Holst, Smit & Veenstra 1970 ) en sleepspoor van de staart. Foto 3: Voor- en achterpoot, zowel links als rechts van Phenacopus faberi ( Demathieu & Oosterink 1983 ). Het zijn loopsporen van kleine sauriërs. Op foto 4 zijn afdrukken te zien van kwallen. Op dit moment is nog geen naam bekend. Ze komen tot op heden maar op 1 plek voor in de groeve en zijn zeldzaam.
Hans (Spoorzoeker)
Men wordt door vragen wijs. (Vondel)
Men wordt door vragen wijs. (Vondel)

Hallo iedereen, dit zijn mijn beste vondsten van 2015.
1- Mijn zeehondenkaak met 1 kies uit Knokke Heist.
2- Potvis tand uit Oost- Vlaanderen.
3- Muizenkaakje uit Knokke- Heist.
4&5- Trigonodon tand uit Knokke Heist.
6- Somniosus uit Antwerpen.
7- Squalodon tand uit Antwerpen.
Grts Tibo
Hallo,
Ik ben halverwege dit jaar pas begonnen met zelf zoeken. Het bleek een goede keus te zijn.

Mijn mooiste vondsten komen van de ZM.
1/2: een m1 of m2 uit de onderkaak van een megaloceros giganteus.
3: een fragment van een zesde halswervel van de mammuthus primigenius. (Mijn eerste stukje mammoet)
4 : een stuk van het bekken van een mammoet.
Het forum heeft mij erg geholpen met deze hobby.
ik wil iedereen bedanken die een bijdrage levert aan deze site. En dan in het bijzonder de beheerders.

Fijne feestdagen iedereen.
Groeten Melle.
[Bewerkt door fietslamp op 12-12-2015 om 18:58 NL]

Mijn mooiste vondsten van dit jaar:
- een kiesje van Trogontherium cuvieri
- een sprongbeen van een Bruine beer (Ursus arctos)
- een slak Diodora apertura
- een kies van een Bosneushoorn of Steppeneushoorn (Stephanorhinus spec.)
alle van MV2.
Iedereen fijne feestdagen en een goed nieuwjaar met mooie vondsten gewenst!
Bart Korf
Bart
Hallo allemaal,
Mijn beste vondst van 2015 heb ik gedaan in juli in het JuraPark Krasiejow in Polen.
Dit was tijdens de fossielenreis van de BVP naar Polen.
Met deze paleotrip konden we op de opgravingssite in Krasiejow fossielen zoeken. Aangezien het hier om belangrijke vertebratenfossielen ging, konden we ze niet mee naar huis nemen en moesten we ze afstaan aan de universiteit van Opole. Maar het vinden op zich is ook al een heel leuke ervaring en zo kan men er in Polen wetenschappelijk onderzoek op doen.
Op de site liep ik langs een wand waar een klein stukje bot uitstak. Enkel het rechtse stukje op foto 1 stak uit. Het centrale en het linkse stukje kwamen bloot te liggen door wat kleisteen weg te prutsen.
Door verder te graven bleek het bot een rib te zijn, vermoedelijk van een aetosauriër. Bij het blootleggen van de rib ontdekte we nog een 2de rib ernaast (ondersteund door de kwast op foto 2), een metoposauruswervel (foto 3) en een kalknodule met schedel- of schoudergordelmateriaal van de metoposaurus (foto 4).
De mensen van HONA die volgend jaar naar Polen gaan mogen dit alvast beschouwen als een teaser.

Nu we met dit jaaroverzicht stilaan in eindejaarsstemming komen, zou ik iedereen prettige feestdagen willen wensen. Dat we in 2016 nog veel mooie fossielen mogen vinden.
Ik zou ook iedereen willen bedanken voor zijn hulp, zowel op dit forum als in het veld, op beurzen en bij andere ontmoetingen. De fossielencommunity is een hechte groep waar iedereen elkaar met raad en daad bijstaat. Laat ons in 2016 nog met veel plezier blijven samenwerken, van elkaar leren en uiteraard ook af en toe een pint pakken.

En uiteraard ook een woord van dank voor het team van fossiel.net. Jullie hebben een ideale virtuele ontmoetingsplaats gemaakt. Keep up the good work.

Groeten
Jeroen
[Bewerkt door jerdin007 op 13-12-2015 om 00:28 NL]
- Extincthunter

Ze zijn hier al langs gekomen maar voor mij zijn dit mijn toppers van 2015.
1 Een Chubutensis van 9cm uit de zanden van kiel.
2 Een Benedenii uit de zelfde laag
3 Mijn Notorynchus kaakje van de zelfde locatie
4 deze Notorynchus vind ik toch ook de moeite vermist ik nog nooit een gelijkaardig tandje gezien heb

Ik weet niet wat 2016 gaat brengen maar ik denk dat ik al ferm men best mag doen om hier over te gaan

Grtz,
Stefaan
Met schop en zeef in de hand zeef ik alle tanden uit het zand :)
- Martijnfossielenjager

Hallo, ik doe ook mee.
1: uiteraard mijn prachtige mammoetatlas!!!
2/3: geen beste foto's, maar een stuk mammoetslagtand. Het papier is een A4'tje!
4/5/6: dit neushoorn-schouderblad mag niet ontbreken!!!
7: een dijbeentje van een desman... ik heb nog geen soortnaam maar ik vermoed Desmana Moschata.
8/9/10/11: en een derde middenvoetsbeen van een jonge wolharige mammoet.
Martijn