Goedkope zeefjes voor microfossielen
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Goedkope zeefjes voor microfossielen

Hoi allen,
Om eindeloze zoekacties door de micrscoop te voorkomen, was ik op zoek naar zeven voor microfossielen. Deze zijn uiteraard te verkrijgen in de handel (o.a. bij Krantz en bij de Bodemschat), maar kosten al gauw 80 euro of meer. En zelf maken is niet veel goedkoper, zeker niet als je gaat kijken hoeveel tijd dat kost.
Op foraminifera.eu las ik de tip om artemia-zeefjes te gebruiken. Deze worden door aquariumliefhebbers gebruikt om levend visvoer op te kweken. Deze kosten slechts een euro of tien.
Ik heb dus een setje besteld (zie foto 1), met maaswijdte 0,9 mm, 0,56 mm, 0,3 mm en 0,18 mm. Een minder grote range dan de professionele varianten, maar het komt in de buurt.
Op foto 2 zien jullie het moedermateriaal. Foto 3 laat de verschillende zeeffracties zien na het zeven onder de kraan. Foto's 4 t/m 7 laten de verschillende fracties zien bij 20x vergroting. Vooral de kleinste twee fracties zijn ware foram-kerkhoven.
Voordeel is natuurlijk dat je je materiaal wast en zeeft tegelijkertijd. En de zeefjes doen prima hun werk. Nadeel is dat de zeefjes niet zo groot zijn (ca 8 bij 8 cm), waardoor je maar een kleine lepel per keer kunt zeven. De hoeveelheid die ik nu heb gedaan (een flink volle eetlepel) was eigenlijk al teveel. Ook mis ik eigenlijk nog een zeef met maaswijdte van 1,5 mm, maar ik vermoed dat ik dat zelf kan oplossen met wat horrengaas.
Al met al denk ik dat de artemiazeefjes een prima goedkope oplossing zijn voor een beginner in de micropaleontologie zoals ik.
[Bewerkt door KoenJ op 22-12-2015 om 21:36 NL]
Groeten,
Koen
Koen
Antw: Goedkope zeefjes voor microfossielen
Dat is een mooie oplossing.
Veel kleiner kan je het ook niet goed meer spoelen.
Veel kleiner kan je het ook niet goed meer spoelen.
hallo Koen, je zeefjes gezien maar erg klein. Ik gebruik huishoud zeefen bij de blokker en Action te verkrijgen. Thee zeefjes zijn er ook in verschillende maten gaas. Ik koop meest in plastic handvat. Roest ook niet Dit is ook heel fijn als ik op reis ga, je kan het plat drukken in de tas of koffer. Die messing dingen zijn wel erg duur maar wel makkelijk als toren. Bij onze dienst hadden we die ook, maar toen vergat ik er een te lenen. Ook deed ik toen geen klein spul voor de hobby.
Succes. Ik had je ook nog een mail gezonden maar geen reactie gehad.
Groet,Ben
0000000000
- KoenJ
Hoi Ben,
Die huishoudzeefjes zijn zeker ook een goede optie, maar hebben als nadeel dat ze vaak alleen een maaswijdte van ca. 1 mm hebben. Dan moet je weer een veel kleiner theezeefje eronder hangen, met de kans op materiaalverlies.
Bivendien kun je dan maar in 2 fracties scheiden, in plaats van meerdere. Dat kan het zoeken nog bemoeilijken. Zeker omdat de theezeefjes die ik ken een maadwijdte van ca. 0,3 mm hebben. Dan mis je dus net een tussenfractie.
Voordeel is natuurlijk dat huishoud- en theezeefjes nóg goedkoper zijn, en je meer materiaal tegelijk kan zeven. Alhoewel de capaciteit van een theezeefje ook niet heel groot is.
Wat dat betreft denk ik dat Marijn hierboven ook een slimme opmerking maakt; als je de kleinste fractie van de artemiazeefjes weglaat, kun je veel meer materiaal verwerken omdat het water niet meer stokt in de kleinste zeef.
Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk, en ook de artemiazeefjes halen het absoluut niet bij bijv. de messing professionele zeven.
Die huishoudzeefjes zijn zeker ook een goede optie, maar hebben als nadeel dat ze vaak alleen een maaswijdte van ca. 1 mm hebben. Dan moet je weer een veel kleiner theezeefje eronder hangen, met de kans op materiaalverlies.
Bivendien kun je dan maar in 2 fracties scheiden, in plaats van meerdere. Dat kan het zoeken nog bemoeilijken. Zeker omdat de theezeefjes die ik ken een maadwijdte van ca. 0,3 mm hebben. Dan mis je dus net een tussenfractie.
Voordeel is natuurlijk dat huishoud- en theezeefjes nóg goedkoper zijn, en je meer materiaal tegelijk kan zeven. Alhoewel de capaciteit van een theezeefje ook niet heel groot is.
Wat dat betreft denk ik dat Marijn hierboven ook een slimme opmerking maakt; als je de kleinste fractie van de artemiazeefjes weglaat, kun je veel meer materiaal verwerken omdat het water niet meer stokt in de kleinste zeef.
Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk, en ook de artemiazeefjes halen het absoluut niet bij bijv. de messing professionele zeven.
Groeten,
Koen
Koen
dag Ben en Koen,
dank voor het delen van jullie ervaringen.
Ik heb zelf al geprobeerd om de juiste zeven te vinden voor Bryozoa maar ben er nog niet uitgekomen. Mijn probleem is dat er soms heel fragiele Bryozoa tussen zitten.
Ik ga eens de artemiazeven proberen.
groeten
Jeremy
dank voor het delen van jullie ervaringen.
Ik heb zelf al geprobeerd om de juiste zeven te vinden voor Bryozoa maar ben er nog niet uitgekomen. Mijn probleem is dat er soms heel fragiele Bryozoa tussen zitten.
Ik ga eens de artemiazeven proberen.
groeten
Jeremy
Koen,
dit ziet er interessant uit.
Om het water door de fijnste zeef te krijgen, kan het misschien helpen om wat zeep toe te voegen aan het spoelwater, zodat de oppervlaktespanning gebroken wordt.
Lugo
dit ziet er interessant uit.
Om het water door de fijnste zeef te krijgen, kan het misschien helpen om wat zeep toe te voegen aan het spoelwater, zodat de oppervlaktespanning gebroken wordt.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- KoenJ
@Lugo: bedankt voor de tip, zal het eens proberen.
@Jeremy: er zullen niet veel bryozoa kleiner dan 1 mm zijn, toch? Dan kun je namelijk ook volstaan met een keukenzeefje zoals Ben hierboven aangeeft.
@Jeremy: er zullen niet veel bryozoa kleiner dan 1 mm zijn, toch? Dan kun je namelijk ook volstaan met een keukenzeefje zoals Ben hierboven aangeeft.
Groeten,
Koen
Koen
Hallo allemaal dit is echt een super vondst voor mijn foraminiferen , die glippen tussen de 1mm door . Ga van de week even kijken in de de vis winkel . Alvast fijne dagen
- RobertSpeijer
- Been thanked: 10 times
- Contacteer:
Dag Koen,
Je setje is inderdaad supervoordelig, maar voor veelvuldig gebruik bij nat zeven zou ik het allemaal wat te priegelig vinden. Bovendien is de kleinste fractie >180 micron en dat is voor forams wel wat groot. Voor niet-wetenschappelijke doeleinden zou >125 micron ideaal zijn. Dan mis je alleen de juvenielen van grotere forams en wat kleinere langwerpige vormen zoals Dentalina en Bulimina. Ik schat dat je bij 180 micron minder dan 30% van de korrels (forams) overhoudt t.o.v. 125 micron en dat je in veel gevallen misschien nog maar de helft van het totale aantal soorten zult hebben.
Wij gebruiken zelf een 63 micron zeef (onder een 5 mm zeef) om nat te zeven. Daarna fractioneren we eventueel met kleine zeefjes op verschillende groottes.
Als je er nog lang gebruik van wilt maken is een grote en hoge professionele 125 micron zeef (2 dm diameter en 10 cm hoog) zeker een goede investering. Als je er een beetje voorzichtig mee omgaat, kan zo'n zeef een leven lang meegaan. Voor het grovere materiaal kun je dan bv een 1 of 2 mm zeef erboven houden. Dat kan ook een simpele keukenzeef zijn. Droog nazeven van de fracties kan daarna prima met het Artemia setje.
Groeten,
Robert
Kortom, een professionele zeef is een grote investering, maar wel een voor het leven.
Je setje is inderdaad supervoordelig, maar voor veelvuldig gebruik bij nat zeven zou ik het allemaal wat te priegelig vinden. Bovendien is de kleinste fractie >180 micron en dat is voor forams wel wat groot. Voor niet-wetenschappelijke doeleinden zou >125 micron ideaal zijn. Dan mis je alleen de juvenielen van grotere forams en wat kleinere langwerpige vormen zoals Dentalina en Bulimina. Ik schat dat je bij 180 micron minder dan 30% van de korrels (forams) overhoudt t.o.v. 125 micron en dat je in veel gevallen misschien nog maar de helft van het totale aantal soorten zult hebben.
Wij gebruiken zelf een 63 micron zeef (onder een 5 mm zeef) om nat te zeven. Daarna fractioneren we eventueel met kleine zeefjes op verschillende groottes.
Als je er nog lang gebruik van wilt maken is een grote en hoge professionele 125 micron zeef (2 dm diameter en 10 cm hoog) zeker een goede investering. Als je er een beetje voorzichtig mee omgaat, kan zo'n zeef een leven lang meegaan. Voor het grovere materiaal kun je dan bv een 1 of 2 mm zeef erboven houden. Dat kan ook een simpele keukenzeef zijn. Droog nazeven van de fracties kan daarna prima met het Artemia setje.
Groeten,
Robert
Kortom, een professionele zeef is een grote investering, maar wel een voor het leven.
Groeten
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven
Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven