Oeros, rund, steppenwisent?
Oeros, rund, steppenwisent?
Dag allemaal,
Dat het een runderachtige was lijkt me duidelijk, maar kan iemand mij vertellen wat voor soort dit was? De schedel is afkomstig uit Zeeland en waarschijnlijk meer dan 50 jaar geleden gevonden.
Van punt tot punt zijn de hoorns zijn iets minder dan 40 cm van punt tot punt.
Dank voor de reacties!
Jelte
[Bewerkt door JJK op 30-12-2015 om 16:37 NL]
-
- Has thanked: 1 time
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Oeros, rund, steppenwisent?
Even wat uitleg bij de determinatie hierboven. Het belangrijkste verschil dat hier kan zien is de rand bovenaan de achterkant van de schedel. Bij de runderen is die aanwezig en bij de bizons ontbreekt hij. De hoornpitten doen ook sterk aan een koe denken. Verder is het aan de conditie goed te zien dat de schedel niet meer dan een paar honderd jaar oud is. Voor de verzamelaars is het goed te zien dat niet alle resten van de holle ruimten van een mammoet zijn.
Charlie
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Misschien is dit, met Charlie's uitleg, een mooi stuk voor in het determinatiesysteem?
Groet,
Niels
Niels
Dag allemaal,
Erg bedankt voor de antwoorden. En ik zal het in het determinatiesysteem toevoegen. Heb ik nog nooit gedaan, dus ga even kijken hoe ver ik kom.
Groet en goede jaarwisseling gewenst!
Jelte
Erg bedankt voor de antwoorden. En ik zal het in het determinatiesysteem toevoegen. Heb ik nog nooit gedaan, dus ga even kijken hoe ver ik kom.
Groet en goede jaarwisseling gewenst!
Jelte
Ingezonden voor het determinatiesysteem. Ik wist alleen niet wat ik bij 'etage' in moest vullen en kon niet meer dan 1 foto bijvoegen. Wellicht dat een administrator dat vanuit deze threat kan doen?
- Spoorzoeker
- Been thanked: 5 times
Het gat voor in de schedel doet mij sterk denken aan de inslag van een ijzeren pen. Vroeger werden runderen voor het slachten gedood door een stalen pen met een hamer tussen de ogen door de schedel te slaan. Het dier is dan onmiddellijk dood.
Hans (Spoorzoeker)
Men wordt door vragen wijs. (Vondel)
Men wordt door vragen wijs. (Vondel)
Ha Hans, goede suggestie, je hebt vast gelijk gezien de leeftijd, soort en vindplaats. Ik zal eens kijken of ik het nog wat duidelijker in beeld kan brengen. Groet jelte
-
- Been thanked: 45 times
Leuk, al is het (sub) recent dit object heeft zijn eigen verhaal gekregen. Tegenwoordig zit het gat iets hoger. Het principe is nog hetzelfde, maar de pin is kleiner, het gaat met meer kracht en het gat vertoont geen scheuren.
Charlie
Een met een ijzeren pin (sub)recent geslachte koe
Erg bedankt voor alle reacties. Ik ben blij om te weten wat ik nu precies heb liggen hier.