Fossiel of niet?
Fossiel of niet?
Dag allemaal,
Kan iemand mijn helpen vaststellen of dit bot fossiel is of niet? En hoe zou ik de leeftijd ongeveer kunnen schatten?
Het bot is afkomstig van bijvangst van de Noordzee, maar door de kleur en het gewicht (lichter dan vergelijkbare stukken in mijn collectie) twijfel ik over de leeftijd / fossiele staat.
Daarnaast ben ik natuurlijk benieuwd aan wel dier dit bot is toe te schrijven.
Dank alvast!
Jelte
Antw: Fossiel of niet?
Plakt het met een natte vinger? Dan is het waarschijnlijk fossiel.
Volgens mij is dit een dijbeen van een paard. Ik heb er zelf ook een die heeft de zelfde kleur en is uit de tijd van de romeinen.
Volgens mij is dit een dijbeen van een paard. Ik heb er zelf ook een die heeft de zelfde kleur en is uit de tijd van de romeinen.
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Het ie een opperarmbeen van een paard of rund. Vergelijk hier maar even tussen de twee: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 05327.html
De tip van Melle werkt vaak, maar dan moet het bot wel goed droog zijn. Als het lichtbruin blijft is het meestal fossiel als het uit de Noordzee komt.
Ik begrijp alleen nog steeds niet hoe iemand aan de kleur alleen kan zien dat het Romeins is.
De tip van Melle werkt vaak, maar dan moet het bot wel goed droog zijn. Als het lichtbruin blijft is het meestal fossiel als het uit de Noordzee komt.
Ik begrijp alleen nog steeds niet hoe iemand aan de kleur alleen kan zien dat het Romeins is.
Groet,
Niels
Niels
@Sjaak het Romein was als suggestie bedoelt.
Ik denk paard door de grote van de flap aan de zijkant.

Ik denk paard door de grote van de flap aan de zijkant.
-
- Been thanked: 45 times
Ik denk ook paard, maar laat de vinder het maar controleren met de tip van Niels. Ik ben het met Niels eens de kleur kom in de Noordzee meer voor, maar zegt niets van de ouderdom.
Charlie
Ik heb er eens even goed aan gelikt
en het lijkt wel een beetje te plakken. Ik vond vooral het gewicht zo opvallend, omdat het een stukje lichter is dan ik gewend ben van andere stukken.
Dank voor jullie hulp! Groet,
Jelte

Dank voor jullie hulp! Groet,
Jelte
- sjaak
- Contacteer:
Antw: Antw: Fossiel of niet?
fietslamp schreef:
@Sjaak het Romein was als suggestie bedoelt.
.
Misschien vind je mij een zeur, maar ik snap niet dat iemand dat suggereert. Het had ook een Kelt, een Fries, een Middeleeuwer of van de paardenslager kunnen zijn. Een botje in het veen kan snel blijvend erkleuren.
Groet,
Niels
Niels
Antw: Antw: Antw: Fossiel of niet?
Nee helemaal niet, Mijn excuses als het zo over kwam.Ik geef je groot gelijk over de kleuren.sjaak schreef:
Misschien vind je mij een zeur,
.
Ik heb hier ook een bruine schedel van een hond liggen die hier uit de tuin komt en nog geen 50 jaar oud is. Ik had niet goed nagedacht bij mijn bericht. Mijn excuses.
- sjaak
- Contacteer:
Je hoeft je niet te verontschuldigen. We moeten elkaar een beetje scherp houden. Bij mij is de wens ook vaak de vader van de gedachte.
Groet,
Niels
Niels
Heren, ik ben blij dat ik wat discussie heb kunnen ontketenen. Ik wil jullie allebei erg bedanken voor jullie hulp!