gewrichtskop mammoet met sporen
- sjaak
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
gewrichtskop mammoet met sporen

Hopelijk kan iemand mij hier helpen. Eerder iets op FB gezet, maar daar kwam niets uit.
Ik denk aan gewrichtskop van een opperarmbeen van een mammoet, maar kom er niet helemaal uit. Ik heb het ook nog vergeleken met een rolbeen, maar zie daar geen overeenkomst.
En die parallele groeven, zijn die natuurlijk (bloedvaten) of borende diertjes? Er zit aangekoekt sediment in, dus recent is het niet.
Het bot (de spongiosa) lijkt aan de binnenzijde nogal afgeplat/afgeschuurd en is bedekt met aangekoekt sediment.
Ik heb dit nog niet eerder aangetroffen.
Groet,
Niels
Niels
- andersschinkel
Antw: gewrichtskop mammoet met sporen
Ik kan het bot zo gauw niet plaatsen, maar ik heb onlangs een klein botfragment gevonden met - volgens mij - een soortgelijke gladde groef erin. Ik zal binnenkort (bij daglicht) nog eens kijken en als het er idd hetzelfde uitziet een foto maken.
Vreemd en zeker lastig te plaatsen. Wel interessant.
maarten76
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
Als je je ogen open houdt, een beetje kijkt
en er oog voor hebt
dan vind je altijd wel wat. Iets moois of
ergens van, dat maakt
niet uit. http://brilmans.tumblr.com/
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times

met opperarm zit je denk ik wel goed ,ik heb ook eens wat stukken bekeken ook met,
de geulen ,of groeven .
van het eerste stuk is men met de determinatie uitgegaan van mogelijk kaakfragment,wat de groeven ,( het zouden dus aveolen kunnen zijn ,bij het door mij getoonde fragment )
maar het zou ook van een ander deel kunnen zijn ,de laatste foto's zijn (van een ander stuk ,ook een gewricht fragment ,wat ook van een opperarm afkomstig zou kunnen zijn ,maar goed het gaat voornamelijk om de eerste 2 foto's .
misschien kan je er iets mee.,
mocht je extra foto's willen ,laat 't even weten .
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 16-01-2016 om 01:00 NL]
- sjaak
- Contacteer:
Dank, ik denk ook dat het eerste stuk van de kaak is. Dan geen tandholte maar andere kaakholten (sinusopeningen). Ik heb een aantal mammoetkaken waar je die goed in ziet.
Is jouw onderste stuk geen voet/hand wortelbeen?
Ik kreeg als suggestie dat mijn stuk een perioticum is, gelet op de sporen.
De sporen zouden van bloedvaten kunnen zijn, maar ik heb dit nooit zo gezien.
[Bewerkt door sjaak op 16-01-2016 om 08:40 NL]
Is jouw onderste stuk geen voet/hand wortelbeen?
Ik kreeg als suggestie dat mijn stuk een perioticum is, gelet op de sporen.
De sporen zouden van bloedvaten kunnen zijn, maar ik heb dit nooit zo gezien.
[Bewerkt door sjaak op 16-01-2016 om 08:40 NL]
Groet,
Niels
Niels
- andersschinkel
Hoi Niels,
Helaas was het toch iets anders bij het botfragment dat ik gevonden had (zie foto); deze groef/holte ziet er gewoon uit als 'botbuitenkant' - wat het voor mij wel een mysterieus stuk maakt overigens. Ik zal het ook maar even op het forum plaatsen. (Sorry voor de valse hoop

Groet,
Anders
- andersschinkel

Overigens lijkt me humerus heel goed mogelijk, als ik bijv. vergelijk met het plaatje middenonder op bijgevoegde illustratie uit Olsen, Osteology for the archeologist.
- sjaak
- Contacteer:
Precies. Dat is de reden dat ik daaraan denk. Grootte klopt ook. Die sporen zijn dan ofwel bloedvaten, maar ik weet niet of die zo door het bot heen gaan of toch boorbeestjes. In borende oermensen geloof ik niet. Ik denk toch dat dit er eentje voor een determinatiedag gaat worden.
Mooie plaat trouwens. Ik zal die ook eens opzoeken. Ik heb het boek geloof ik wel eens in handen gehad.
Mooie plaat trouwens. Ik zal die ook eens opzoeken. Ik heb het boek geloof ik wel eens in handen gehad.
Groet,
Niels
Niels