DTM bot, Geweibijl!
DTM bot, Geweibijl!

Graag DTM van dit stuk bot. voelt versteend aan en is best zwaar.
[Bewerkt door Roy85 op 17-01-2016 om 19:57 NL]
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: DTM bot (versteend?)
Dit is een prachtvondst. Het is een geweibijl!
Is dit een eigen vondst ?
Is dit een eigen vondst ?
Groet,
Niels
Niels
Lijkt me een stuk gewei.
Het is denk ik een soort geweibijl? (door het gat dat Erin zit dat lijkt me door mensen gedaan)
Heel erg mooi!!!
Je was net iets eerder Niels zie ik nu.
Groeten,
Ivan
[Bewerkt door Ivan op 17-01-2016 om 19:10 NL]
Het is denk ik een soort geweibijl? (door het gat dat Erin zit dat lijkt me door mensen gedaan)
Heel erg mooi!!!
Je was net iets eerder Niels zie ik nu.

Groeten,
Ivan
[Bewerkt door Ivan op 17-01-2016 om 19:10 NL]
-
- Been thanked: 45 times
Het is een hele leuke vondst. Een gewei bijl. Mineralisatie zegt niet altijd iets over de ouderdom. Meld het wel aan bij de archeologen. Als het van de Maasvlakte komt bij het BOOR (Bureau Oudheidkundig Onderzoek Rotterdam, niet de school) of bij het museum van oudheden in Leiden. De laatste ook als het ergens anders vandaan komt.
Charlie
oke een geweibijl dus, beter!! ik dacht al dat gewei was maar omdat gat in zat twijfelde ik.
ja vandaag gevonden in kampen. daar wordt de ijssel verdiept en het zand op het land gespoten. heb dan ook veel meer gevonden daar.
ja vandaag gevonden in kampen. daar wordt de ijssel verdiept en het zand op het land gespoten. heb dan ook veel meer gevonden daar.
Ik denk het volgende te herkennen:
Kaak paard (de kaak met 4 kiezen
Sprongbeen hert/rund rechtsondereen helemaal.
Kaak rund/hertachtige ( iets betere foto's nodig voor betere determinatie, de kaak met 1 kies)
Naast de kaak met 1 kies zie ik een hielbeen hert/rundachtige.
De losse kiezen lijken me allemaal rundachtige.
Laatste stuk is een schedelfragment.
En dat allemaal op een dag?
Daar moet ik erg lang voor zoeken ( op de Zandmotor) en dan nog geluk hebben.
Prachtig!
Ps als je alles goed gedetermineerd wilt hebben kun je beter een topic openen voor elk stuk. Het is erg veel allemaal nu.
Groeten,
Ivan
[Bewerkt door Ivan op 17-01-2016 om 19:45 NL]
oke bedankt voor de DTM van de rest.
het ging mij eerst over de geweibijl. omdat over iets zeldzaams ging dacht ik dat de rest ook maar even bij zet:).
ja dit heb ik op 1 dag gevonden. en dan heb ik nog maar 1 kant van de heuvel af gezocht. de andere kant lag laag sneeuw.
over de schedel fragment dacht ik zelf aan een geit
en weet misschien iemand als de vuursteentje een tool is geweest?
het ging mij eerst over de geweibijl. omdat over iets zeldzaams ging dacht ik dat de rest ook maar even bij zet:).
ja dit heb ik op 1 dag gevonden. en dan heb ik nog maar 1 kant van de heuvel af gezocht. de andere kant lag laag sneeuw.
over de schedel fragment dacht ik zelf aan een geit
en weet misschien iemand als de vuursteentje een tool is geweest?
Antw: DTM bot, Geweibijl!
Ik zoek de andere Kant van de heuvel wel voor je af.
;)
Als je meerdere foto's kunt maken van het vuursteentje kan ik er misschien iets over zeggen.
Groeten,
Ivan

Als je meerdere foto's kunt maken van het vuursteentje kan ik er misschien iets over zeggen.
Groeten,
Ivan
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: DTM bot, Geweibijl!
Het lijkt een beetje een mix van van alles en nog wat; oud en recent door elkaar. Maar dat bijltje is uit de steendtijd. Het is waarschijnlijk van edelhert gewei. Bij RMO zag ik laatst nog een hele mooie liggen van het strand van Scheveningen. Hier aan de kust worden ze ook wel gevonden. Ik heb zelf alleen een kapotte zonder dat gat.
Groet,
Niels
Niels