MV2: versteend hout ?
MV2: versteend hout ?

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum dus ik hoop dat ik alles volgens de regels doe.
Afgelopen zondag ben ik op de Maasvlakte 2 geweest om naar fossielen te zoeken.
Dit was voor mij de tweede keer en deze keer hebben we wat botfragmenten, veel fossiele schelpen en een mooie kies gevonden.
Ook heb ik bovenstaande steen gevonden. Ik vraag me af of iemand een idee heeft wat dit kan zijn. Het is een schijf, aan de ene kant glad en de andere kant ruw. Er zitten een soort nerven in die mij het meest aan houtnerven doen denken. Op de gladde kant (als je met de vinger er overheen gaat voel je wel de nerven) zitten ook nog een soort bruine vlekken.
Ik heb al met heel veel termen op google, in de database op deze website en op de oervondstchecker lopen zoeken. Ik heb nog niks kunnen vinden wat erop lijkt.
Ik hoop dat er iemand een idee heeft wat dit zou kunnen zijn ?
Met vriendelijke groet,
Jan-Paul
-
- Been thanked: 45 times
Antw: MV2: versteend hout ?
Leuk stukje. Het lijkt wel op hout, maar lopen in hout niet alle ringen parallel? Ik zie op de twede foto dat er een ring verdwijnt.
Charlie
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times

Bij hout hoeven niet alle jaarringen parallel te lopen, maar ze lopen wel altijd helemaal rondom. Je zou het eigenlijk onder de microscoop moeten leggen om te zien of je houtnerven ziet. Ik denk dat je het dan wel moet polijsten.
Toch zou het me bevreemden als het fossiel hout is. Daarvoor lijkt het teveel op gewoon hout. Fossiel hout verandert door de mineralisatie behoorlijk van uiterlijk. Zie de voorbeelden op de foto's.
Groeten,
Koen
Koen
Bedankt voor de reacties.
Ik heb helaas geen goed microscoop om dit te bekijken.
Ik ben nu toch wel benieuwd geworden wat dit nu echt kan zijn. Of een 'gewone' steen of misschien iets anders.
Ik las dat er eind januari een determinatie dag is op de Maasvlakte. Misschien dat ik daar eens heen gaan om te kijken of er iemand een idee heeft.
Ik heb helaas geen goed microscoop om dit te bekijken.
Ik ben nu toch wel benieuwd geworden wat dit nu echt kan zijn. Of een 'gewone' steen of misschien iets anders.
Ik las dat er eind januari een determinatie dag is op de Maasvlakte. Misschien dat ik daar eens heen gaan om te kijken of er iemand een idee heeft.