niet alleen maar gekookt met kerst

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
suffeleersT
Antw: niet alleen maar gekookt met kerst

Bericht door suffeleersT » 19 jan 2016, 08:37

Had deze topic niet gezien Ivo.

Prachtig werk. Ze mogen allemaal zeker gezien worden.
Dat kopje uit de Eifel is inderdaad geweldig.
Die Brado heb je toch heel mooi gered. Beter dan je zelf aangaf. Mooi Belgisch beestje :)

Kortom allemaal weer mooie resultaten.

ivok
Antw: Antw: niet alleen maar gekookt met kerst

Bericht door ivok » 19 jan 2016, 10:00

strandjutters schreef:
Prachtig Ivo,al wat je hebt gedaan.

Maar het ligt toch zeer vaak aan de bewaring of iets lukt of niet.

Soms denk je van jezelf ik kan helemaal niet preppen,tot je een stuk tegenkomt dat het vanzelf gaat.Al is vaak je volgende dan zeker weer een teleurstelling ;)

Das Preppen,leuk en soms weer minder leuk,moeilijk te beschrijven.

Top wat je hebt gedaan,GR Pascal
thanks voor de complimenten...
en heel herkenbaar wat je hier zegt.

sterker nog gisteren aan een Gerastos uit Aferdou (schrijf ik het zo goed) gewerkt.
ging heel voortvarend, maar op een gegeven moment sloeg de kramp in de handjes toe en ben ik watr anders gaan doen.
Een paar uur later wilde ik het werk weer oppakken en kreeg het niet voor elkaar??
verschillende naalden geprobeerd, beetje met de druk gespeeld?
het leek wel alsof het beestje genoeg had van al dat gepor en gepruts en besloot om de matrix maar vast te houden??
Dan ga je opens heel erg aan jezelf twijfelen, de voorzichtige aanpak werkt niet, moet ik juist wat rapper werken??
Dat is dan het juiste moment om het stukje weg te leggen.. en met een biertje op de bank te gaan zitten, afsluiten en rust.

mooi stuk Fred!! kleur is ook geweldig.
Het lijkt alsof die bruin/groene bewaring bijna een garantie is voor mooie bewaartoestand.
Maar de dunschaligheid van de reedopsen, ik vraag me dat wel af....
Mijne mist een stuk pleur en de schaal is daar behoorlijk dik, ook zat er een scheur in het thorax die tijdens prep losraakte en terug is gelijmd ook daar vond ik de schaal best dik.
Alleen bij het cephalon is het net vloeipapier.

tja de bradocryphaeus was alles behalve ideaal gebroken, het stuk paste ook niet mooi meer in elkaar. zachte steen etc etc etc.
Dat de lijm die ik gebruikte te oud was en niet meer deed wat het moest doen hielp ook niet:(
Maar toch knaagt er iets, ik heb het idee dat ik het stuk te lang in de garage heb laten liggen. Stukken uit de harde kalkbanken is wat anders, maar deze klei achtige steen heft ofwel een bepalde behandeling nodig of snel na het vinden preppen dat had het stuk goed gedaan. Ik weet het niet zeker...
zo heb ik ook nog een ammonietje van Golden Cap (UK), heel mooi met schaal bewaard maar niet te preppen. Hoorde later van een Engelse verzamelaar dat ik de kleiachtige steen waar het in zat niet hard had Mogen laten worden?? (of dit terecht is?)

oeps...

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 19 jan 2016, 16:00

Dit is een heel mooie reeks, Ivo.
Dit prepwerk is toch niet gedaan tussen de soep en de patatten ;), daar is duidelijk meer tijd en vakmanschap aan besteed.
De bewaringstoestand van de Diademaproetus en het Eifelkopje zijn outstanding en dat wordt geaccentueerd door een prima preparatie.
Ik kan mij voorstellen dat de Brado, gezien het onstabiele karakter een stuk moeilijker was, maar ook dat resultaat is zeer goed.
Mijn felicitaties.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 22 jan 2016, 15:43

Allemaal prachtig spul, maar uiteraard gaat mijn aandacht vooral uit naar de Phacopide uit de Eifel ;) . Vier lensjes per kolom, waar Nyterops nyter er vijf heeft. Een van de vele soorten Phacopiden die in het Givetiaan van de Prümer Mulde gevonden kan worden.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 22 jan 2016, 15:54

Scherp opgemerkt, maar toch opletten met die vuistregels. Juveniele beestjes hebben vaak minder lensjes dan de adulten.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

GdeReijke
Contacteer:

Bericht door GdeReijke » 24 jan 2016, 03:14

Ik vind 'kleine Phacopide' meestal al voldoende wat betreft determinatie ;) . Er kropen te veel verschillende soorten van die pissebedden rond ;) .

ivok

Bericht door ivok » 25 jan 2016, 16:05

misschien niet tussen de soep en de patatten Lugo, maar pulled pork staat grofweg zo'n 8-12 uur te garen.

oh ja Gijs,
je weet waar ik ze vandaan heb, is dit idd allemaal givetiaan?
tussen de zachte stenen met asteropygine restjes zonder schaal, lagen in/ex situ een drietal grote platte keiharde stenen en na 1 keer kloppen kwam er wat mooi bewaarde stukjes uit.
de steen zelf,
centrum blauwe kalk vol glimmers en de trilo's hebben goeie bewaring)
daaromheen wordt de kalk bruinig en de bewaring een pak minder tot ronduit slecht.
een redelijk dike verweringslaag met prut daaromheen
vanwege het miezerige weer en slechte visibiliteit heb ik de stenen achter in de auto gegooid en thuis verder uitgepluist.

veel niet te redden phacopide resten vooral aan de rand van de bruine steen (waarom die beesten toch altijd in verweringsvlakken gaan zitten??)
Maar toch heb ik ook een beschadigd oogje van een iets grotere phacopide op de plank liggen uit dezelfde steen als de hierboven getoonde, of ik dat oog nog 100% kan redden is de vraag, maar de bewaring lijkt ook zeeeeer goed en dus er moet nog een tweede oogje in de matrix zitten, niet met 5 maar met 8 lensjes verticaal.

geen verkeerde beslissing overigens om de stenen bij beter licht verder open te kloppen.
misschien niet allemaal de mooiste stukken, maar uit een drietal "steentjes"
verschillende phacopides, asteropygine, proetide en cyphaspide

oeps...

suffeleersT

Bericht door suffeleersT » 25 jan 2016, 18:08

Mmmmmmmmmmmmmmm. Pulled pork. Lekker sappig super zacht varken.
Ik kom volgende keer bij u eten. Een kommetje met wat restjes ben ik al tevreden mee ;)

Ben benieuwd wat er nog allemaal uit die stenen gaat komen.

Plaats reactie