zeelelie , versteend !
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
zeelelie , versteend !

Hallo hier een vondst van de omgeving zandmotor ,de kleur van de steen viel mij op het strand al op ,
eenmaal thuis bleek het een goede keuze te zijn geweest om het stuk op te rapen ,
met een leuke leuke verrassing ,ik heb wat gezocht ,en kom uit bij Scyphocrintes elegans
heb ik de goede te pakken . :-/ ??
Gr
Huug
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: zeelelie , versteend !
Hallo Huug,
Dit is een stuk steenkool met plantenresten.
Grotten,
Oliver
Dit is een stuk steenkool met plantenresten.
Grotten,
Oliver
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Daar heeft oliver helemaal gelijk in. Lijkt op een zaadvaren.
Edit: wel nog even de correctie dat het niet gaat om echte steenkool, maar om de afzettingen tussen de steenkoollagen; in de periodes dat de moerasgebieden overstroomden.
[Bewerkt door KoenJ op 10-02-2016 om 10:09 NL]
Edit: wel nog even de correctie dat het niet gaat om echte steenkool, maar om de afzettingen tussen de steenkoollagen; in de periodes dat de moerasgebieden overstroomden.
Groeten,
Koen
Koen
Antw: Antw: zeelelie , versteend !
Lijkt me op't eerste zicht inderdaad te gaan om een Alethopteroide bladvorm. Dus 'mogelijks' pteridosperm zoals Koen schreef. Beetje tricky om daar blindelings op in te zetten.KoenJ schreef:
Daar heeft oliver helemaal gelijk in. Lijkt op een zaadvaren.
Z.
The earth has music for those who listen.
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Leuk. Ik heb ook wat steenkool met plantresten aan de kust gevonden. Loont de moeite er op te letten!
Groet,
Niels
Niels
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times

inderdaad Dick er is veel te zien in het stuk ,en Niels ,echt steenkool is het niet het meer een soort versteende klei lijkt het wel?
wat goed zou kunnen kloppen ,ook volgens de eerdere reacties dat het een bezinksel laag met planten resten zou kunnen zijn .
misschien dat de heren ,Oliver en Koen naar aanleiding van de nieuwe foto's nu een nog beter oordeel kunnen geven over datgene wat er allemaal te zien is .
ik ben reuze benieuwd
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 10-02-2016 om 23:18 NL]
Antw: Antw: zeelelie , versteend !
Beter oordeel, neen. Helaas. Pteridospermen, misschien. Lijkt vaag -zoals ik reeds zei- op Alethopteroide bladvormen. Hou het op varenachtigen uit het Carboon en daarmee dek je de lading. Meer detail lijkt me niet mogelijk (toch niet vanop foto).
Mocht je naar de beurs in Ede komen breng dan gelijk dat stukje mee, ik bekijk het daar met plezier:
http://www.fossiel.net/beursede/ede_poster.jpg
Ziepe (Sven)
Mocht je naar de beurs in Ede komen breng dan gelijk dat stukje mee, ik bekijk het daar met plezier:
http://www.fossiel.net/beursede/ede_poster.jpg
Ziepe (Sven)
The earth has music for those who listen.