MV2 Europese jaguar kies
MV2 Europese jaguar kies
Heb hem ook op Oervondstchecker gezet.
Gisterenavond door Charlie gedetermineerd als Europese Jaguar (Panthera gombaszoegensis). Het is een M1 uit de linkerzijde van de onderkaak.
Toch een hele bijzondere vondst heb ik begrepen, ik ben er erg blij mee.
Ik heb hem 2 januari gevonden op de Maasvlakte 2.
Charlie, dank je wel voor de tijd om hem te determineren en vond het ook een leerzame avond.
Groeten,
Sibo
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Antw: MV2 Europese jaguar kies
Lijkt me inderdaad een bijzondete vondst. Hedendaagse jaguars hebben een zeer groot leef-/jachtgebied, staan aan de top van de voedselketen (waardoor er weinig van zijn) en hebben niet een heel hoge reproductiesnelheid (ze moeten elkaar eerst eens tegenkomen). Vervolgens moet zo'n beestje ook nog eens in de situatie komen dat hij na overlijden fossiliseert (althans zijn tanden). Gevalletje speld in de hooiberg dus!
Groeten,
Koen
Koen
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
...en je moet deze speld nog eens vinden, én correct (laten) determineren! Bedankt dat we hier even mogen meegenieten van deze bijzondere vondst.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
-
- Been thanked: 45 times
Hij wordt de Europese jaguar genoemd, maar is vrijwel zeker geen jaguar. Professor Hemmer heeft hem zo genoemd omdat hij veel overeenkomsten heeft met de jaguar. De naam ligt makkelijker in de mond dan Panthera gombaszoegensis. Daar heeft een tijdje onca tussen in gestaan, maar de meeste wetenschappers laten dat al weg.
Dick Mol heeft de laatste uit Mil beschreven. Ik weet niet of er intussen meer zijn gedetermineerd, maar anders is dit nr. 7 in Nederland. (Uit Tegelen staan ze nog onder de oude naam van Panthera schreuderi bekend)
Topvondst dus.
Dick Mol heeft de laatste uit Mil beschreven. Ik weet niet of er intussen meer zijn gedetermineerd, maar anders is dit nr. 7 in Nederland. (Uit Tegelen staan ze nog onder de oude naam van Panthera schreuderi bekend)
Topvondst dus.
Charlie
- sjaak
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 365 times
- Contacteer:
Leuke vondst. Kiesje is wel erg gehavend. Voor mijn educatie: wat zijn de kenmerken voor deze determinatie, is dat de maat of vorm?
Groet,
Niels
Niels
-
- Been thanked: 45 times
De eerste indicatie is de vorm. De zijkanten zijn, naar boven toe gezien, wat bol. De groef in het midden heb ik meer gezien en meestal bij de jaguar. Daarnaast komt de afmeting , ca 20 mm. In de loop van de tijd heb ik er een hoeveelheid gemeten en uit publicaties gehaald. In de publicatie van Dick Mol (Langenboom) staan van een aantal vindplaatsen afmetingen (voor de verzamelaars makkelijk bereikbaar).
Charlie