Preparatie van een Metacanthina issoumourensis Morzadec 2001.
Preparatie van een Metacanthina issoumourensis Morzadec 2001.
Deze Metacanthina issoumourensis uit het Pragiaan van Jbel Issoumour zit in een vrij robuste steen, zoals is te zien op de eerste twee foto's. In feite is de ganse trilobiet ingebed in één gedeelte van de steen, want in het tweede blokje zit slechts een minuscuul puntje van de rechter genale stekel.
Omdat de trilobiet na het achtste thoraxsegment ( te tellen vanaf het pygidium ) vrij abrupt naar beneden buigt, kon ik een redelijk groot stuk gesteente wegslijpen aan de bovenzijde.
Dat bespaarde heel wat werk met de preparatienaald.
Stilaan ben ik dan naar voren opgeschoven en op de vierde foto is goed te zien dat het cephalon een hoek van ongeveer 90 graden maakt met de rest van het lichaam.
Dit heeft er wel toe geleid dat dat er tussen segment twee en drie een kleine disarticulatie is opgetreden en vooral de rechter zijde van de thorax is op die plaats naar boven verschoven.
In het algemeen ging deze preparatie vrij vlot, al moet ik zeggen dat de scheiding tussen matrix en schaal moeilijk was. De steen is niet zo hard, maar eerder kleverig en springt bijgevolg niet gemakkelijk los van deschaal.
Dat maakte het vooral moeilijk om de matrix weg te halen rond de kleine axiale stekeltjes op de rug van de 11 thoraxsegmenten en op de occipetale ring.
Uiteindelijk is maar een stekeltje verloren gegaan.
Deze Metacanthina meet 4.5 cm in gestrekte toestand.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Antw: Preparatie van een Metacanthina issoumourensis Morzadec 2001.
Mooi werk Lugo!
Die ogen krijgen door die oxidatie een interessante kleuring. Dat maakt dat t beestje een beetje 'eng' kijkt.
Groet,
Johan
Die ogen krijgen door die oxidatie een interessante kleuring. Dat maakt dat t beestje een beetje 'eng' kijkt.

Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Zeer goede preparatie. Prachtige ogen, zowel qua kleur als preparatie. De matrix kan inderdaad best wel kleverig zijn.
Die reeks axiale stekels is intrigerend. Er lijkt, samen met de occipitale stekel, toch wel variatie in te zitten binnen M. issoumourensis. Jammer van die ene stekel, maar je mag niet vergeten wat het vergt om ze vrijstaand te preppen én te behouden. Prima werk dus.
De rechter genale stekel, is de tip daarvan afgebroken of is die pathologisch?
Die reeks axiale stekels is intrigerend. Er lijkt, samen met de occipitale stekel, toch wel variatie in te zitten binnen M. issoumourensis. Jammer van die ene stekel, maar je mag niet vergeten wat het vergt om ze vrijstaand te preppen én te behouden. Prima werk dus.
De rechter genale stekel, is de tip daarvan afgebroken of is die pathologisch?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Prachtig gedaan Luc.
Weer één van mijn favorieten. Heb er ook nog één liggen van daar. Hoop dat ik die even mooi kan vrij leggen. Nu weet ik tenminste dat ik moet opletten voor axiale stekeltjes
Weer één van mijn favorieten. Heb er ook nog één liggen van daar. Hoop dat ik die even mooi kan vrij leggen. Nu weet ik tenminste dat ik moet opletten voor axiale stekeltjes

Bedankt mannen.
De kleur van de ogen is inderdaad mooi in contrast met de rest van de schaal.
Ik vond het ook opvallend dat de axiale stekeltjes op de thorax minstens zo groot waren als de occipetale stekel en sommige zijn zelfs groter.
Dat is niet zo bij de twee andere metacanthina's, die ik vroeger heb geprepareerd.
De rechter genale stekel is niet pathologisch: die tip zit nog in de tweede steen.
Ik was eigenlijk niet van plan om hem eruit te halen, omdat het werkelijk maar een heel klein puntje is.
Maar misschien moet ik het toch maar proberen
Lugo
De kleur van de ogen is inderdaad mooi in contrast met de rest van de schaal.
Ik vond het ook opvallend dat de axiale stekeltjes op de thorax minstens zo groot waren als de occipetale stekel en sommige zijn zelfs groter.
Dat is niet zo bij de twee andere metacanthina's, die ik vroeger heb geprepareerd.
De rechter genale stekel is niet pathologisch: die tip zit nog in de tweede steen.
Ik was eigenlijk niet van plan om hem eruit te halen, omdat het werkelijk maar een heel klein puntje is.
Maar misschien moet ik het toch maar proberen

Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Prachtig gedaan Lugo.
Ik zie op de Metacanthina die ik heb besteld geen stekels staan,misschien enkel de aanzet ervoor,deze die ik zal krijgen komt uit Femme,zguit of zoiets
misschien zit er toch een verschil in deze soort of is het het tijdvlak die anders is ?
GR en prachtig zoals gewoonlijk
Ik zie op de Metacanthina die ik heb besteld geen stekels staan,misschien enkel de aanzet ervoor,deze die ik zal krijgen komt uit Femme,zguit of zoiets

GR en prachtig zoals gewoonlijk

strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Foum Zguid. Wellicht laat-emsiaan. Het zal mogelijk om een Hollardops gaan. Geen axiale stekels, ook geen occipitale. Alternatief zou het ook een Kayserops kunnen zijn, dan kan je wel wat axiale en occipitale stkeltjes / knobbels hebben.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
Hallo Frederik,ik denk het eigenlijk ook,ik heb zo ééntje geprept dacht ik met die ruil met jou in der tijd.
Het gaat om de eerste trilo in mijn topic TRILO.
Ze plakken er daar graag een naam op geloof ik
GR
Het gaat om de eerste trilo in mijn topic TRILO.
Ze plakken er daar graag een naam op geloof ik

GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Het is vrij gebruikelijk dat Metacanthina en Hollardops daar op één hoop worden gegooid. Net als Proetus en Gerastos, of Otarion en Cyphaspis. Het is doorgaans niet zo dat ze niet weten welke trilobiet erin zit, ze vinden het veeleer evident dat 'Metacanthina' uit Foum Zguid er anders uitziet dan 'Metacanthina' uit de Couche Rouge. Wel is de toegang tot (recente) literatuur héél beperkt, en wordt er veel aan napraten gedaan. Daarom zijn 'oude' benamingen zoals Otarion heel hardnekkig.
[Bewerkt door Frederik op 24-02-2016 om 16:04 NL]
[Bewerkt door Frederik op 24-02-2016 om 16:04 NL]
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
Hallo Frederik,bedankt voor de mooie uitleg 
GR Pascal

GR Pascal
strandjutters