to be or not to be a Dimorph
to be or not to be a Dimorph

deze ammoniet is een van de leuke vondsten die men op CBN kan doen, groot en rijkelijk versierd. hier worden ze dan zonder veel twijfels gedetermineerd als Dimorphoplites, naargelang het aantal en de dikte van de ribben wordt het dan D.chloris, D.tethydis, wat dikker en meest voorkomend D.biplicatus en de dikste D.parkinsoni. groot was mijn verbazing toen ik er enkele op het engelse forum plaatste deze niet als dusdanig herkend werd. het leverde me wel interessante informatie
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
Antw: to be or not to be a Dimorph

deze werd dan als Dimorphoplites parkinsoni herkend, kenmerkend zijn de hoog opstaande ventrale tubercules die zijdelings afgeplat zijn. hij komt erg overeen met de afbeelding in 'organic remains' van Parkinson uit 1811
philippe

deze is dan Dimorphoplites biplicatus, hier zijn de ventrale tubercules ronder en niet afgeplat zodat op de venter een zig-zag patroon ontstaat. ik heb er 2 van kunnen terugvinden in mijn verzameling; ze zijn lang niet zo groot :5cm voor de grootste.
van D.parkinsoni heb ik er maar één.
dan blijft de vraag open wat de eerste is die ik toonde deze is niet echt een zeldzaamheid ik heb er een 25tal van; hier zijn enkele verschillende kenmerken : de ribben blijven bij de binnenste windingen enkel en worden pas bij een diameter van 5 cm lautiform (2 ribben komen samen in één ventrale tubercule)
de ventrale tubercule is laag en parralel met de perisfeer waardoor de venter een platter vlak is
ik vermoed dat het hier gaat om Dimorphoplites? silenus
philippe
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Hier kijk ik naar uit, naar dit soort topics. Zelf ben ik groot geworden met een handvol kopies uit de grijze literatuur om mijn CBN vondsten te determineren. Het onderscheid tussen Euhoplites, Dimorphoplites, Anahoplites, Hoplites en Epihoplites was me toen wel duidelijk (althans, dat dacht ik). Dat was erg lang geleden.
Vele jaren later viel die veronderstelling al wat van z'n sokkel wanneer ik de website van wijlen Jim Craig zag.
Dat jij hier een tijdje later met boeiende uitspraken over subtiele verschillen tussen fauna's aan beide zijden van het kanaal kwam, zie ik als een voorbode voor wat wellicht onvermijdelijk is: dat deze classificaties toch een grondige revisie moeten krijgen. Ik ben benieuwd hoe je daaraan zal bijdragen, Phil.
Dan over die eerste ammoniet: ik zou 'm inderdaad interpreteren als Dimorphoplites. Ik ben benieuwd.
edit: ik zie dat je me net voor was.
[Bewerkt door Frederik op 29-02-2016 om 12:52 NL]
Vele jaren later viel die veronderstelling al wat van z'n sokkel wanneer ik de website van wijlen Jim Craig zag.
Dat jij hier een tijdje later met boeiende uitspraken over subtiele verschillen tussen fauna's aan beide zijden van het kanaal kwam, zie ik als een voorbode voor wat wellicht onvermijdelijk is: dat deze classificaties toch een grondige revisie moeten krijgen. Ik ben benieuwd hoe je daaraan zal bijdragen, Phil.
Dan over die eerste ammoniet: ik zou 'm inderdaad interpreteren als Dimorphoplites. Ik ben benieuwd.
edit: ik zie dat je me net voor was.

[Bewerkt door Frederik op 29-02-2016 om 12:52 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Spath rangschikt deze soort voorlopig bij Dimorphoplites maar had hier twijfels over
Dimorphoplites komt reeds in de onderste lagen van de gault klei voor; D.silenus verschijnt later :op het eind van het midden-albiaan (of begin boven-albiaan ) dit is de periode van de eerste invasie van cosmopolische ammonieten zoals Dipoloceras cristatum, Beudanticeras en de komst van Epihoplites en Metaclavites. ik denk dat Dimorphoplites? silenus dicht met Metaclavites verwant is daar de binnenste windingen er identiek aan zijn
Dimorphoplites komt reeds in de onderste lagen van de gault klei voor; D.silenus verschijnt later :op het eind van het midden-albiaan (of begin boven-albiaan ) dit is de periode van de eerste invasie van cosmopolische ammonieten zoals Dipoloceras cristatum, Beudanticeras en de komst van Epihoplites en Metaclavites. ik denk dat Dimorphoplites? silenus dicht met Metaclavites verwant is daar de binnenste windingen er identiek aan zijn
philippe
hier nog een overdenking van mij over de franse tendens van het steeds verder lumpen van soorten en zo veel mogelijk in het zelfde vakje steken. ik denk dat het beter is het zo ver mogelijk uit te rafelen en achteraf kijken wat bij elkaar hoort.
een grote vereiste is toch altijd de juiste determinatiekenmerken te kennen en die zijn soms erg moeilijk te achterhalen.
een grote vereiste is toch altijd de juiste determinatiekenmerken te kennen en die zijn soms erg moeilijk te achterhalen.
philippe
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: to be or not to be a Dimorph
Ik denk dat ik het hier mee eens ben. Splitten lijkt me veel meer discussie op te leveren omtrent al dan niet discriminerende kenmerken. Telkens worden soorten weer tegen het licht gehouden ten opzichte van wat eerder al beschreven is geweest. Ik zie op die manier toch af en toe een eerdere opdeling door de mand vallen. Maar als het typemateriaal niet deugt, wordt het wel snel een zootje.phil schreef:
hier nog een overdenking van mij over de franse tendens van het steeds verder lumpen van soorten en zo veel mogelijk in het zelfde vakje steken. ik denk dat het beter is het zo ver mogelijk uit te rafelen en achteraf kijken wat bij elkaar hoort.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)