Lijm / gom voor microfossielen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Lijm / gom voor microfossielen

Bericht door KoenJ » 02 mar 2016, 12:19

Weet je ook in hoeverre behanglijm volledig reversibel is? Ik wil ze namelijk fixeren zodat ze niet beschadigen, maar ik wil ze later wel weer aan alle kanten kunnen bestuderen.

Groeten,
Koen

TriloBase
Contacteer:

Bericht door TriloBase » 03 mar 2016, 11:29

Behangerslijm is wateroplosbaar. Dus met water maak je alles weer los.

Nog een kleine opmerking: Ik ken de verhouding water/behangerslijm die wij toen gebruikten niet, maar het was een heel lichte oplossing (veel water, weinig lijm). Dit was voldoende om de forams op het papiertje te kleven. Ik denk dat je een beetje zal moeten experimenteren.

---------
TriloBase
---------

RobertSpeijer
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Bericht door RobertSpeijer » 06 mar 2016, 16:05

Dag Koen,

Behangerslijm (droge vlokken) werkt inderdaad perfect en je kunt de forams altijd weer losweken zonder schade. Wij doen het altijd zo.

Je kunt ze stuk voor stuk vastlijmen, maar je kunt ook een hele slide (of meteen een aantal) insmeren met lijm en laten drogen. Als de lijm iets te dun is kun je meerdere lagen aanbrengen. Als ie te dik is, kleeft het erg goed en kost het dus meer moeite om een foram weer los te krijgen. In zo'n geval kun je dus beter eerst weer wat lijm verwijderen alvorens de forams aan te brengen. De kunst is dus om het correct te dozeren. Met 1 doosje behangerslijm kun je duizenden slides insmeren. Veel heb je dus niet nodig.

Groeten,
Robert

Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

KoenJ
Has thanked: 4 times

Bericht door KoenJ » 06 mar 2016, 22:16

Heren, bedankt voor jullie antwoorden. Mijn enige ervaring met behanglijm tot nu toe is als het al 30 jaar op een muur zit en je het er dan af wilt halen. Dan is die reversibiliteit in geen velden of wegen te bekennen ;)

Ik ga binnenkort eens een pakje halen!

Groeten,
Koen

Plaats reactie