Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Hoi Oliver, duidelijker gaat niet. Volgens de beschrijving van de Mic. moet dit 200x zijn
Gr.Ben
0000000000
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times

Hallo Ben,
bedankt voor de extra-foto's. Maar ik denk niet dat dit een 200x-vergroting is.
Misschien 20x.
Jouw vondst is in ieder geval geen Crisisina. Ik ben zelfs niet zeker of het om (een) bryozoa(fragment) gaat. Er bestaan natuurlijk wel incrusterende kolonien, die een vergelijkbare vorm hebben (bvb. Stomatopora of Voigtopora etc.), maar ik mis de orifices (mondopeningen). Kun jij deze met de microscoop zien?
Ik wil echter ook niet uitsluiten, dat het om een voet van een crinoide of koraal gaat.
Ik heb vorig jaar zelf een kwa uiterlijk vergelijkbaar fossiel gevonden, dat tnt niet gedetermineerd is (er komt nog een betere foto aan...)
Mijn buikgevoel zegt, dat het bij jouw stuk niet om een bryozoa-kolonie gaat, maar ik laat dit graag aan de andere leden over...
Beste Groeten,
Oliver
Hallo Oliver, jij twijfelde aan de vergroting van 200x. Ik heb hem genomen in uitgedraaide positie. Ik zou dus uitgaan van 200x. Het stukje lijkt toch wel erg veel op die van jou, maar ik ben maar een leek op dit gebied. het stukje is volgens mij een deel van een schelpje het is vrij dun. De mondopeningen kan ik niet zien.
groet,Ben
0000000000
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 635 times
Op mijn beeldscherm is de 8mm maatstaf precies 12 cm. Dat komt dus overeen met een lineaire vergroting van 15 keer. Ik denk dat de microscoopfabrikant (en dus ook Ben) uitgaat van een oppervlakte-vergroting en die zal zeker veel hoger uitkomen. Lengte x breedte tikt lekker aan.hubertus68 schreef:
bedankt voor de extra-foto's. Maar ik denk niet dat dit een 200x-vergroting is.
Misschien 20x.
Time fades away (Neil Young)
Brachino,
bedankt voor de info; ik ga er zeker op letten in de toekomst.
Lugo
bedankt voor de info; ik ga er zeker op letten in de toekomst.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Hallo Oliver, waar je al niet op moet letten. Van sommige dingen ga je automatisch uit. Van dit fragmentje vond ik precies 1 x, op ca. 1,5 kilo gruis. Het ritselde van de kleine haaientandjes.
Groet,Ben
0000000000
- hubertus68

Beste bryozoa-liefhebbers,
een ongedetermineerd stuk heeft nu een naam. Ik had het eerder in deze topic al laten zien.
Het gaat om Onychocella spinifera (Voigt, 1981). Het is maar een klein fragmentje maar het is het enigste exemplaar in mijn verzameling. Vandaar ben ik blij ermee.
Groeten,
Oliver
- hubertus68

Beste bryozoa-liefhebbers,
bij deze nog een reeks van bryozoa uit de Nekum-member van Romontbos:
Foto 1: lijkt op Beisselinopsis hiltermanni (Voigt, 1951)
Foto's 2–4: Een 'problematicum': unilamellaire en uni- tot biserieele zooecia, die ik kwa vorm tot de Vincularia-achtige zou rekenen. Het probleem is, dat de zijkanten 'verbindingsporieen' tonen, die aan een 'uitgebreiderde' kolonie laten denken, die zeer op een Onychocellaria-achtige lijkt.
Maar het blijkt niet dat de stukken aan de zijkanten afgebroken zijn. Vandaar weet ik het gewoon niet...
Foto 5: Onychocellaria propinqua – goed te zien zijn de twee spinale basen aan de bovenkant van de apertura.
Foto's 6/7: cf. Cellepora (Marginaria) vaginata: een exemplaar met de typische hoefijzervormige vormen in het midden van aperturae.
Foto 8: Grammascosoecia dichotoma (Goldfuss, 1826)
Beste Groeten,
Oliver
[Bewerkt door hubertus68 op 14-03-2016 om 16:21 NL]
- hubertus68

En nog eentje: Hoplitaechmella deshayesi (von Hagenow, 1851)
Een kenmerk zijn de twee lange schuine avicularia boven elke apertura.
Groeten,
Oliver