Wanted - dames in de paleontologie
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Wanted - dames in de paleontologie

Is de (amateur)paleontologie een mannenwereld? Als we onze Facebook-statistieken bekijken, zien we toch een erg ongelijke verdeling. Waarom lijkt de paleontologie vrouwen minder aan te spreken, en klopt deze vaststelling wel? Binnen het Fossiel.net team is deze discrepantie nog meer uitgesproken, en dat vinden we zelf in ieder geval niet ok. (kandidaten?

Het is vandaag internationale vrouwendag, een goede gelegenheid om bij deze enigszins verrassende cijfers stil te staan.
Hoe kan en moet Fossiel.net volgens jullie hieraan bijdragen? Moet hier meer aandacht voor zijn bij de verschillende paleontologische verenigingen?
Ik heb dit bericht net op onze Facebookpagina geplaatst. Ik zet het toch ook even hier. Het is een vraag die we ons eigenlijk al langer stellen. Deze discrepantie lijkt voor sommigen misschien onschuldig, maar is m.i. toch zorgwekkend. Amateurpaleontologie is een erg neutrale wetenschappelijke hobby, niet bepaald macho-machismo, en toch lijkt het wat een mannenhobby te zijn. Of niet? Zijn vrouwelijke amateurpaleontologen gewoon minder actief op Facebook en moeten we ons minder zorgen maken?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Antw: Wanted - dames in de paleontologie
Hoi Frederik,
Ik mis een beetje de vraag óf het erg is dat er meer mannen in geïnteresseerd zijn dan vrouwen.
Op de werkvloer heb ik me ook wel eens beziggehouden met dit vraagstuk (bij mijn werkgever werken ook bijzonder weinig vrouwen), en heb wel geconcludeerd dat gemengde teams betere resultaten boeken. De aanwezigheid van vrouwen leidt tot meer sociale cohesie, maar vrouwen durven ook vaak eerder bestaande werkwijzes en gedachtes aan de kaak te stellen. De doelgerichtheid van mannen leidt nog wel eens tot tunnelvisies. Let wel: dit is een grove veralgemenisering; individuele karakters van mensen , hetzij man, hetzij vrouw, kunnen hierop mogelijk van grotere invloed zijn.
Ik weet ook niet of ik het eens ben met je conclusie dat amateur-paleontologie niks macho-achtigs heeft. Ook hier speelt ego en de 'ik heb lekker de grootste / mooiste gevonden' een rol. Maar dat zie je in iedere tak van de wetenschap volgens mij, en het is ook iets van alle tijden. Kijk maar eens naar de 'bone-wars' tussen Cope en Marsch.
Overigens ben ik als man ook niet actief op facebook, en mijn vrouw wel. Eerlijk gezegd ken ik meer mannen dan vrouwen die daar niks mee hebben.
En fossielen zoeken is toch altijd een soort schatzoeken...misschien is dat wat mannen altijd liever gedaan hebben dan vrouwen....
[Bewerkt door KoenJ op 08-03-2016 om 13:58 NL]
Ik mis een beetje de vraag óf het erg is dat er meer mannen in geïnteresseerd zijn dan vrouwen.
Op de werkvloer heb ik me ook wel eens beziggehouden met dit vraagstuk (bij mijn werkgever werken ook bijzonder weinig vrouwen), en heb wel geconcludeerd dat gemengde teams betere resultaten boeken. De aanwezigheid van vrouwen leidt tot meer sociale cohesie, maar vrouwen durven ook vaak eerder bestaande werkwijzes en gedachtes aan de kaak te stellen. De doelgerichtheid van mannen leidt nog wel eens tot tunnelvisies. Let wel: dit is een grove veralgemenisering; individuele karakters van mensen , hetzij man, hetzij vrouw, kunnen hierop mogelijk van grotere invloed zijn.
Ik weet ook niet of ik het eens ben met je conclusie dat amateur-paleontologie niks macho-achtigs heeft. Ook hier speelt ego en de 'ik heb lekker de grootste / mooiste gevonden' een rol. Maar dat zie je in iedere tak van de wetenschap volgens mij, en het is ook iets van alle tijden. Kijk maar eens naar de 'bone-wars' tussen Cope en Marsch.
Overigens ben ik als man ook niet actief op facebook, en mijn vrouw wel. Eerlijk gezegd ken ik meer mannen dan vrouwen die daar niks mee hebben.
En fossielen zoeken is toch altijd een soort schatzoeken...misschien is dat wat mannen altijd liever gedaan hebben dan vrouwen....
[Bewerkt door KoenJ op 08-03-2016 om 13:58 NL]
Groeten,
Koen
Koen
begint denk ik al heel vroeg.
jongetjes krijgen auto's en dino's, meisjes nog steeds heel veel roze items.
en hoezeer je het ook probeert NIET te stimuleren
Toch zie ik in de regel dat jongens meer naar typisch jongens speelgoed trekken en meisjes naar meisjes speelgoed.
En natuurlijk zijn er uitzonderingen en iedereen kent zo'n uitzondering in zijn omgeving.
Maar uitzonderingen bevestigen toch de regel.
Ik vind het absoluut niet kunnen dat je iemand zijn roeping of pleziertjes ontzegd vanwege een verschil in geslacht,
maar ik vind wel dat je gewoon kunt accepteren dat er nu eenmaal verschil is tussen mannetjes en vrouwtjes en dus ook in interesse gebied. Heeft niks met onschuldig of kwalijke zaken te maken.
verschillen in interesse en mentaliteit, zie dit ook in mijn werk.
zelf werkzaam in de techniek/chemie en wij krijgen heel veel stagaires hier op de afdeling.
van de 30 stagaires die ik hier meegemaakt heb waren 6 vrouwen.
waarvan de jongens op een enkeling na verder zijn gegaan in de techniek/chemie en van de 6 dames maar 1
Ik denk ook niet dat een Fossiel.net een bijdrage er aan kan of moet leveren om het geheel aantrekkelijker of meer interessanter te maken voor vrouwen.
fossiel.net covered een bepaald interesse gebied... punt
zolang fossiel.net niet actief beleid voert om vrouwen te weren is er niks om je zorgen over te maken.
jongetjes krijgen auto's en dino's, meisjes nog steeds heel veel roze items.
en hoezeer je het ook probeert NIET te stimuleren
Toch zie ik in de regel dat jongens meer naar typisch jongens speelgoed trekken en meisjes naar meisjes speelgoed.
En natuurlijk zijn er uitzonderingen en iedereen kent zo'n uitzondering in zijn omgeving.
Maar uitzonderingen bevestigen toch de regel.
Ik vind het absoluut niet kunnen dat je iemand zijn roeping of pleziertjes ontzegd vanwege een verschil in geslacht,
maar ik vind wel dat je gewoon kunt accepteren dat er nu eenmaal verschil is tussen mannetjes en vrouwtjes en dus ook in interesse gebied. Heeft niks met onschuldig of kwalijke zaken te maken.
verschillen in interesse en mentaliteit, zie dit ook in mijn werk.
zelf werkzaam in de techniek/chemie en wij krijgen heel veel stagaires hier op de afdeling.
van de 30 stagaires die ik hier meegemaakt heb waren 6 vrouwen.
waarvan de jongens op een enkeling na verder zijn gegaan in de techniek/chemie en van de 6 dames maar 1
Ik denk ook niet dat een Fossiel.net een bijdrage er aan kan of moet leveren om het geheel aantrekkelijker of meer interessanter te maken voor vrouwen.
fossiel.net covered een bepaald interesse gebied... punt
zolang fossiel.net niet actief beleid voert om vrouwen te weren is er niks om je zorgen over te maken.
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Wanted - dames in de paleontologie
Wel, dat is mijn punt eigenlijk. Ik zou héél graag denken dat het niet zo erg is, maar met zo'n cijfers lijkt het me wel een goed idee om het onderwerp eens aan te snijden.KoenJ schreef:
Over gender bias in wetenschappen is best wel redelijk wat gekend, en het is daar alvast duidelijk dat de ondervertegenwoordiging van vrouwen allerminst te wijten is aan een lagere interesse of ambitieniveau. Ik vrees dat het in de hobbywereld ook niet helemaal op die manier te verklaren is.
Koen, ik lees ook graag je reactie op mijn stelling dat paleontologie niet bepaald macho is. Ik heb dit een beetje bewust uitgelokt, want die uitspraak klopt volgens mij ook niet helemaal.
Dat dino's op het vlak van speelgoed marketing in de jongens-hoek worden gegooid, is me ook al opgevallen. Die tweespalt jongens versus meisjes is trouwens nergens zo erg als in die sector.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Vorige week een weekje gespendeerd aan het Naturhistoriska Riksmuseet in Stockholm Zweden. Daar vormen vrouwen een zeer belangrijke component van het team. Hoofd van het Paleobiology lab is ook een vrouw. Geen idee om het met de Zweedse cultuur te maken had.
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Ooit heb ik op een cursus geleerd dat je voor dat je tot actie gaat, je jezelf de vraag moet stellen: "Wat als we niets doen?". Als daar niet echt een antwoord op komt, moet je je afvragen of er wel een probleem is.
Ik heb zelf aan den lijve mogen ondervinden dat hobby's en interesse die je in je jeugd ontwikkelt, vaak de hobby's zijn die je je leven lang blijven interesseren (niet voor niks na 15 jaar deze hobby weer opgepakt). Psychologen maken hier ook vaak gebruik van. De grootste oorzaak moet je dan ook zoeken in de jeugd, maar volgens mij moet je 'natuurlijke' interesses ook niet uitvlakken.
Wij geven onze dochter de vrije keus in waar zij mee wil spelen, en wat zij mooi vindt. Toch kiest zij vanzelf voor poppen, wil ze een sjaal met een prinses erop en gaat ze met de duplo geen huis bouwen, maar verhaaltjes vertellen met de poppetjes. Daar staat wel weer tegenover dat Tractor Tom toch een tijd het best bekeken filmpje was bij ons thuis.
Het is naar mijn mening gewoon 'nature and nurture'. Wat er niet in zit, komt er niet uit, en daarnaast onbekend maakt onbemind.
En wat betreft het machismo: het is niet voor niets dat die Megalodon-tanden zo duur zijn
@Stijn: Zweden en omringende landen staan natuurlijk bekend om zijn gender-neutrale opvoedingen. Zelf in Finland een heleboel gender-neutrale babykleren ingeslagen. Probeer in Nederland maar 's een rompertje te vinden dat niet roze of blauw is.
[Bewerkt door KoenJ op 08-03-2016 om 16:03 NL]
Ik heb zelf aan den lijve mogen ondervinden dat hobby's en interesse die je in je jeugd ontwikkelt, vaak de hobby's zijn die je je leven lang blijven interesseren (niet voor niks na 15 jaar deze hobby weer opgepakt). Psychologen maken hier ook vaak gebruik van. De grootste oorzaak moet je dan ook zoeken in de jeugd, maar volgens mij moet je 'natuurlijke' interesses ook niet uitvlakken.
Wij geven onze dochter de vrije keus in waar zij mee wil spelen, en wat zij mooi vindt. Toch kiest zij vanzelf voor poppen, wil ze een sjaal met een prinses erop en gaat ze met de duplo geen huis bouwen, maar verhaaltjes vertellen met de poppetjes. Daar staat wel weer tegenover dat Tractor Tom toch een tijd het best bekeken filmpje was bij ons thuis.
Het is naar mijn mening gewoon 'nature and nurture'. Wat er niet in zit, komt er niet uit, en daarnaast onbekend maakt onbemind.
En wat betreft het machismo: het is niet voor niets dat die Megalodon-tanden zo duur zijn

@Stijn: Zweden en omringende landen staan natuurlijk bekend om zijn gender-neutrale opvoedingen. Zelf in Finland een heleboel gender-neutrale babykleren ingeslagen. Probeer in Nederland maar 's een rompertje te vinden dat niet roze of blauw is.
[Bewerkt door KoenJ op 08-03-2016 om 16:03 NL]
Groeten,
Koen
Koen
Hier een vrouw 
Ik merk wel dat het vooral een mannenwereld is... Maar er zij wel degelijk vrouwelijke amateurpaleontologen.
[Bewerkt door Marjolein op 08-03-2016 om 16:17 NL]

Ik merk wel dat het vooral een mannenwereld is... Maar er zij wel degelijk vrouwelijke amateurpaleontologen.
Ik merk zelf ook wel dat het meer mannen zijn dan vrouwen .
Als kind viel me dat al op op beurzen .
Ik verzamel al heel mijn leven fossielen en gesteente .
met af en toe een pauze te druk .
ik heb mijn vader en mijn man er ook mee besmet mijn vader bracht me vroeger naar beurzen en zocht mee .
Mijn dochter heeft nu ook een verzameling en vind het erg leuk .
Wil haar binnenkort eens mee nemen naar een groeven zij kent alleen strand vondsten .
Al speuren we overal waar we wandelen .
groeten Simone
Als kind viel me dat al op op beurzen .
Ik verzamel al heel mijn leven fossielen en gesteente .
met af en toe een pauze te druk .
ik heb mijn vader en mijn man er ook mee besmet mijn vader bracht me vroeger naar beurzen en zocht mee .
Mijn dochter heeft nu ook een verzameling en vind het erg leuk .
Wil haar binnenkort eens mee nemen naar een groeven zij kent alleen strand vondsten .
Al speuren we overal waar we wandelen .
groeten Simone
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Ik zie langs het strand toch redelijk wat vrouwelijke zoekers.
Groet,
Niels
Niels
Antw: Antw: Wanted - dames in de paleontologie
Marjolein schreef:
Hier een vrouw
Dan zijn we al met 2

Grts Natalie
[Bewerkt door Gianno op 08-03-2016 om 20:28 NL]
[Bewerkt door Gianno op 08-03-2016 om 20:29 NL]
Wie zoekt,die vindt