ontzilten / en opbergen
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
ontzilten / en opbergen

Hallo Willy
hier een klein inkijkje in mijn opberg annex ontzilt systeem.
hier een aantal voorbeelden van hoe ik een deel op sla, en ontzilt
de bakken zijn voor beide zeer geschikt,ook de mandjes ,in diverse maten werken zeer prettig ,en het is ,zeker met de kunststof labels ( beschreven met viltstift ,ook in het water )
zijn erg makkelijk,de labels maak ik zelf!,
met een kleiner deksel op de bak is deze makkelijk leeg te gooien ,zonder dat alles uit de bak moet ,dan weer vers water er in en klaar fluitje van een cent.
label van de vind datum in het mandje ,en later na het lange ontzilten ,kan er ook nog een label met een touwtje aan het nog vochtige stuk ,zodat alles duidelijk blijft voor determinatie
eenmaal droog en geconserveerd (ik gebruik houtlijm ,watervast ,1 op 10 ,en na droging van dat alles een definitief nummer om het in m'n bestand op te nemen
ook nog wat opslag in grote kratten ,dus al met al,
voor mij werkt dit alles super .
gr
Huug.
- sjaak
- Has thanked: 400 times
- Been thanked: 391 times
- Contacteer:
Antw: ontzilten / en opbergen
Netjes! Maar wat doe je er dan mee, is een vraag die nogal eens bij mij opkomt.... Maar daar ben je verzamelaar voor. ; )
Groet,
Niels
Niels
Hoi Huug
Bedankt .Ziet er georganiseerd uit.
Dat van die mandjes in de ontzilt bak lijkt mij ook erg handig.
Hoe je labelt is ook een goed idee.
Groetjes willy
Bedankt .Ziet er georganiseerd uit.
Dat van die mandjes in de ontzilt bak lijkt mij ook erg handig.
Hoe je labelt is ook een goed idee.
Groetjes willy
Zandmotorvondsten
- Optimo
Antw: Antw: ontzilten / en opbergen
inderdaad Niels wat doe je er dan mee!sjaak schreef:
Netjes! Maar wat doe je er dan mee, is een vraag die nogal eens bij mij opkomt.... Maar daar ben je verzamelaar voor. ; )
een aantal mooie stukken in een vitrine plaatsen ,en ja de rest opslaan archiveren .
vergelijken ,steeds meer van de stukken gaan herkennen ,en verder verzamelen ,stapelen tot het plafond .
soms ben ik echt blij als ik allen maar klein spul vind .
verder is het een vrij verslavende hobby ,en je bent lekker veel buiten.
ook kan je nagenoeg niet meer ontspannen naar de horizon turen als je op het strand loopt
dus ja moet er maar aan wennen ,hier zijn geen pilletjes voor
Gr
Huug.
Antw: Antw: Antw: ontzilten / en opbergen
Dit is heel erg herkenbaar.optimo schreef:
verder is het een vrij verslavende hobby ,en je bent lekker veel buiten.
ook kan je nagenoeg niet meer ontspannen naar de horizon turen als je op het strand loopt
dus ja moet er maar aan wennen ,hier zijn geen pilletjes voor![]()
-
Schouwenburg
- Been thanked: 45 times
Het nadeel van deze opslag is dat je geen overzicht hebt. Ik heb zelf alles in laden liggen. Een paar oude tekening kasten (A0), voor een spotprijsje op de kop getikt. Een oude letterkast, geschenk. Daar overheen een boekenkast met dubbele rij boeken. en nog een paar kasten zelf gebouwd. 90% van de collectievrij van UV licht en beperkt last van stof. Helaas kom ik niet meer aan zoeken toe, ik zoek tegenwoordig meer data en breid mijn database aan met metingen en foto's uit. Bij de grottenleeuwen heb ik een paar trends gevonden (de basis is nog te smal) en ik heb de steppenbeer in Nederland ontdekt. Een dier vrijwel zo groot als de grottenbeer, maar op lange benen. In Polen heeft Adriaan Marciszak al ontdekt dat deze dieren meer vlees aten dab gebruikelijk voor de bruine beren. Mijn database breid ik uit dankzij de verzamelaars.
Het idee van de labels en mandjes met spoelen is mooi, maar kan je daar elke soort viltstift voor gebruiken?
Het idee van de labels en mandjes met spoelen is mooi, maar kan je daar elke soort viltstift voor gebruiken?
Charlie
Ik bewaar mijn (nog bescheiden) verzameling ook in ladenkasten. Er komt nog een vitrinekast voor de mooiste fossielen.
Een vraag: Huug gebruikt houtlijm ,watervast ,1 op 10. Is dat de beste keuze of kun je ook 1 op 15 of 1 op 20 gebruiken? Heeft dat nog invloed op de mogelijke glans die optreed?
Een vraag: Huug gebruikt houtlijm ,watervast ,1 op 10. Is dat de beste keuze of kun je ook 1 op 15 of 1 op 20 gebruiken? Heeft dat nog invloed op de mogelijke glans die optreed?
Frank
- Optimo
het idee voor de lade kasten zit nog in de pen , en geeft natuurlijk veel meer overzicht .
en ja de mandjes heb ik in eerste instantie gekocht in de boel makkelijk op te slaan in de ontzilting fase .
maar gebruik ik voor nu dus ook als tijdelijke opslag na de nummering
en het overzicht heb en haal ik nu voorlopig uit het door mij gehanteerde Excel bestand,gecombineerd met de bij behorende afbeeldingen van de stukken
wat natuurlijk altijd werkt ,
maar om de vondsten in passende en overzichtelijke lades ,is wel een streven ,en ook gewoon mooi om te zien , dus de kasten gaan er wel komen !
verder nog met de lijm oplossing ,voor mij werkt het goed de 1 op 10 mix .
de lijm bewaar ik ook gemengd in een aantal flessen en in 4 liter kannen ,
dus is altijd klaar voor hergebruik ,als ik het spul weer gebruik ( na eerst goed schudden) doe ik er wel wat nieuwe lijm bij , en geef de meeste stukken een dompel badje van een aantal uur '
en die gene die meer aandacht verdienen een tweede maal .
en het drogen gebeurd op een rekje ,gemaakt van bv kippengaas ,(heb ik al eens op het net gezet)
van glans heb in met deze lijm verhouding geen last , glans vind ik zo wie zo niet mooi ,
maar ieder ander mag daar natuurlijk anders over denken
nog over de lijm ,ik weet niet of er meer mensen zijn die de lijm hergebruiken ,?
want het lijkt mij zonde ,en duur om het spul weg te spoelen
verder voor ieder nog een mooi Pasen
gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 27-03-2016 om 17:38 NL]
[Bewerkt door Optimo op 27-03-2016 om 17:39 NL]
en ja de mandjes heb ik in eerste instantie gekocht in de boel makkelijk op te slaan in de ontzilting fase .
maar gebruik ik voor nu dus ook als tijdelijke opslag na de nummering
en het overzicht heb en haal ik nu voorlopig uit het door mij gehanteerde Excel bestand,gecombineerd met de bij behorende afbeeldingen van de stukken
wat natuurlijk altijd werkt ,
maar om de vondsten in passende en overzichtelijke lades ,is wel een streven ,en ook gewoon mooi om te zien , dus de kasten gaan er wel komen !
verder nog met de lijm oplossing ,voor mij werkt het goed de 1 op 10 mix .
de lijm bewaar ik ook gemengd in een aantal flessen en in 4 liter kannen ,
dus is altijd klaar voor hergebruik ,als ik het spul weer gebruik ( na eerst goed schudden) doe ik er wel wat nieuwe lijm bij , en geef de meeste stukken een dompel badje van een aantal uur '
en die gene die meer aandacht verdienen een tweede maal .
en het drogen gebeurd op een rekje ,gemaakt van bv kippengaas ,(heb ik al eens op het net gezet)
van glans heb in met deze lijm verhouding geen last , glans vind ik zo wie zo niet mooi ,
maar ieder ander mag daar natuurlijk anders over denken
nog over de lijm ,ik weet niet of er meer mensen zijn die de lijm hergebruiken ,?
want het lijkt mij zonde ,en duur om het spul weg te spoelen
verder voor ieder nog een mooi Pasen
gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 27-03-2016 om 17:38 NL]
[Bewerkt door Optimo op 27-03-2016 om 17:39 NL]
-
Schouwenburg
- Been thanked: 45 times
Ik hergebruik de lijm ook. Dat kan niet eeuwig. Mijn ervaring is dat er meer water dan lijm in de botten trekt en hij daardoor juist geconcentreerder wordt. Als ik de botten uit de lijm haal veeg ik gelijk met een kwastje de dikke laag die op het bot zit er af. Je hebt dan minder kans dat het blauw uit gaat slaan of gaat glimmen.
Charlie