ZM: scheenbeen van ???
ZM: scheenbeen van ???
Hallo,
Deze op de valreep nog uit het droge zand kunnen plukken.
Volgens mij is hij helemaal compleet.
Ik dacht aan scheenbeen maar ik heb geen idee van welk dier.
Op de site van naturalis leek hij het meest op het scheenbeen van een hond/wolf.
Heeft iemand misschien een idee?
Alvast bedankt.
Groeten Melle.
Deze op de valreep nog uit het droge zand kunnen plukken.
Volgens mij is hij helemaal compleet.

Ik dacht aan scheenbeen maar ik heb geen idee van welk dier.
Op de site van naturalis leek hij het meest op het scheenbeen van een hond/wolf.
Heeft iemand misschien een idee?
Alvast bedankt.
Groeten Melle.
- andersschinkel
Antw: ZM: scheenbeen van ???
Als ik in Schmid kijk, komt hij ook precies overeen met de tibia van een wolf - op één detail na: Schmid wijst bij de bovenzijde op een kleine inkeping (Sulcus muscularis). Ook in de bottenatlas van Diane France wordt er op deze inkeping gewezen. Op jouw foto van het proximale uiteinde zie ik die inkeping niet. Misschien is het de foto, of misschien komt het voor dat de inkeping er niet is - of misschien zit hij er bij een hond niet? Ik gis maar wat. Misschien weet Charlie meer.
HG, Anders
HG, Anders
Hallo Anders,
Bedankt voor de reactie.
Ik zie de inkeping inderdaad bij Schmid.
Ik denk dat de zijkanten zo zijn gerold dat de inkeping niet zo duidelijk te zien is.
Wolf/ hond zou leuk zijn.Dan is het mijn eerste stuk roofdier en dan ook meteen zo compleet!:)
Groeten Melle.
Bedankt voor de reactie.
Ik zie de inkeping inderdaad bij Schmid.
Ik denk dat de zijkanten zo zijn gerold dat de inkeping niet zo duidelijk te zien is.
Wolf/ hond zou leuk zijn.Dan is het mijn eerste stuk roofdier en dan ook meteen zo compleet!:)
Groeten Melle.
-
- Been thanked: 45 times
De maat klopt niet voor wolf, hij is van de rechterzijde van een vos. De opmerking over de schade klopt.
Charlie
Bedankt voor de determinatie! Ik ben super blij met mijn eerste stuk roofdier vooral omdat hij zo mooi compleet is. Ik vind vos eigenlijk leuker dan wolf/hond. 
Groeten Melle.

Groeten Melle.
- Lidwientje3
-
- Been thanked: 45 times
Aan die uitspraak waag ik me maar zelden. Soms als ik het in handen heb wil ik er wel eens iets over zeggen.
Charlie
- andersschinkel
Oh, een vos! Dat zal dan de afwezigheid van die inkeping wel verklaren. Op basis van de maat dacht ik eerst dat wolf nog wel zou kunnen, omdat deze vondst ca. 15 cm lang leek te zijn en het in Schmid afgebeelde scheenbeen van een wolf ca. 17 cm is. Maar de tibia in Diane France is een dikke 20 cm lang! Dat is toch een fors verschil. Misschien heeft Schmid een relatief kleine wolventibia afgebeeld?
Antw: Antw: ZM: scheenbeen van ???
Ik denk het niet. Het bot komt van het droge zand. Daar vind ik wel vaker door de zon gebleekte botten. Soms is zelfs de kant die naar de zon ligt helemaal wit en de kant naar het zand bruin. In het water wordt het bot donkerbruin. Ik neem het de 16e mee en kijk dan wat mensen er van zeggen.Lidwientje3 schreef:
Zou het recent kunnen zijn?
[Bewerkt door fietslamp op 27-03-2016 om 22:14 NL]