Benen werktuig/bewerkt bot - Zandmotor
Benen werktuig/bewerkt bot - Zandmotor

Kom net terug van de zandmotor en heb daar dit gevonden. Het lijkt mij dat dit bot door mensen bewerkt is, het voelt ook erg glad aan alsof het stuk geschuurd/gepolijst is. Tevens loopt er een geultje van de ronde opening tot bijna bij de punt over de lengteas. Kan iemand mij vertellen wat het is en wat de functie was? Kan het bijvoorbeeld een speerpunt zijn?
Groeten,
Tom
[Bewerkt door TomH op 02-04-2016 om 08:44 NL]
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: Benen werktuig/bewerkt bot - Zandmotor
Zeker een artefact. Prachtig!
Ik heb deze nog niet eerder gezien. Zou even contact opnemen met RMO, Luc Amkreutz.
Ik heb deze nog niet eerder gezien. Zou even contact opnemen met RMO, Luc Amkreutz.
Groet,
Niels
Niels
Mooie vondst.
het lijkt mij ook een werktuig.
maar denk niet dat het een speerpunt Is.
Denk iets van een weefgetouw hulpstuk of hals sieraad of zoiets.
M.v.g.
Don
het lijkt mij ook een werktuig.
maar denk niet dat het een speerpunt Is.
Denk iets van een weefgetouw hulpstuk of hals sieraad of zoiets.
M.v.g.
Don
Don
-
WOW. Leuke vondst. Duidelijk een werktuig of dergelijke.
Proficiat.
Proficiat.
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Dit kan ook een zogenaamde snorrebot zijn. Niet onbekend uit de Nederlandse archeologie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Snorrebot
My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!
breath death!
Antw: Antw: Benen werktuig/bewerkt bot - Zandmotor
Bedankt voor de tip, Niels. Ik heb hem gemaild, ik laat jullie weten wat zijn reactie is.sjaak schreef:
Zeker een artefact. Prachtig!
Inderdaad een hele mooie vondst! Het doet me denken aan zo'n ding waar ze visnetten mee vlechten?
Gideon de Jong

Net langsgeweest bij Luc Amkreutz van het Rijksmuseum van Oudheden. Hij denkt ook dat dit een werktuig is, meest waarschijnlijk uit de mesolithische periode (9000-6000 v. Chr). Het is waarschijnlijk afkomstig van een van de metapodia van een dier ter grootte van een oeros. Het gat en het geultje dat daar van nature in voorkomen zijn dan gebruikt voor het maken van dit object (ik heb een foto bijgevoegd om het wat duidelijker te maken). De functie blijft een beetje speculeren, maar hij vond het passen bij een boetnaald die gebruikt worden voor het maken of repareren van netten. Een snorrebot hebben hij en zijn collega's ook nog even overwogen maar daar is het waarschijnlijk niet massief genoeg voor om er daadwerkelijk geluid mee te produceren. Al met al erg interessante aanvullende informatie!
- Smaug
- Community Manager
- Has thanked: 225 times
- Been thanked: 109 times
Leuk! Mag ik je vragen om exacte maatvoering (dikte, lengte breedte en plaatsing en doorsnede van het gat) dan ga ik het namaken. Als je het goed vindt.
My armour is like tenfold shields, my teeth are
breath death!
breath death!
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:

Hartelijk dank voor de update. Klinkt aannemelijk. Ik dacht in eerste instantie ook aan een natuurlijk bloedvat maar deze leek wat vergroot en de bewerking is verder duidelijk.
Deze is trouwens ook van de ZM. Verrold en lang niet zo mooi als die van jou, maar ik herken hier de onderkant van jouw artefact in. Ik ben dus ook weer wat wijzer geworden!
Groet,
Niels
Niels