Fossiel in steen op strand
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Antw: Fossiel in steen op strand
Hoi,
Dat is zeker een fossiel. Dat is een afgerolde ammoniet. Waar heb je hem gevonden? Het lijkt erg op een afgerolde Dactylioceras uit Yorkshire. Je kan goed de verschillende kamers en sutuurlijnen zien.
gr Walter
[Bewerkt door kalootklooier op 08-04-2016 om 11:11 NL]
Dat is zeker een fossiel. Dat is een afgerolde ammoniet. Waar heb je hem gevonden? Het lijkt erg op een afgerolde Dactylioceras uit Yorkshire. Je kan goed de verschillende kamers en sutuurlijnen zien.
gr Walter
[Bewerkt door kalootklooier op 08-04-2016 om 11:11 NL]
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
Dank voor je snelle reactie.
Ik heb deze steen op het strand van Bloemendaal gevonden.
Hoe oud is zo,n afgerolde ammoniet? Komt die ammoniet dan uit Yorkshire en is vanuit Engeland met de stroming op het strand van Nederland terecht gekomen?
Ik heb deze steen op het strand van Bloemendaal gevonden.
Hoe oud is zo,n afgerolde ammoniet? Komt die ammoniet dan uit Yorkshire en is vanuit Engeland met de stroming op het strand van Nederland terecht gekomen?
- kalootklooier
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Hoi,
Hoe die er gekomen is vraag ik me ook af. Het is niet aannemelijk dat hij door gletsjers daar terecht is gekomen. Meer waarschijnlijk door menselijke activiteit. Door gebruik van steenmateriaal in civieltechnische werken bijvoorbeeld of omdat iemand zijn overbodige fossielen ergen heeft gedropt. Dat wil nog wel eens gebeuren.
Als het zo'n Dactylioceras is hij ongeveer 180 miljoen jaar oud.
Gr Walter
Hoe die er gekomen is vraag ik me ook af. Het is niet aannemelijk dat hij door gletsjers daar terecht is gekomen. Meer waarschijnlijk door menselijke activiteit. Door gebruik van steenmateriaal in civieltechnische werken bijvoorbeeld of omdat iemand zijn overbodige fossielen ergen heeft gedropt. Dat wil nog wel eens gebeuren.
Als het zo'n Dactylioceras is hij ongeveer 180 miljoen jaar oud.
Gr Walter
Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg. A. Einstein
Misschien kan je de binnenwindingen wel uitprepareren. De kamers lijken korter op elkaar te staan naar het einde toe, dat zou kunnen wijzen op een adult stadium
stijn
stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Hoi Helen,
Was zelf ook verrast!
En dan te bedenken hoe oud zo een fossiel is.
groet,
Layla
Was zelf ook verrast!
En dan te bedenken hoe oud zo een fossiel is.
groet,
Layla