Zeeftafel ontwerp (Concept)
Zeeftafel ontwerp (Concept)

Hallo allemaal,
Ik heb een zeeftafel ontworpen voor op het strand en ben benieuwd wat jullie ervan vinden en wellicht hebben jullie nog tips. Of wellicht is dit hele ontwerp een beetje overdreven?
Mijn uitgangspunten waren:
- Ik moet op een stabiele tafel kunnen zeven, zonder dat ik de zeef hoef op te tillen en last van m'n rug krijg.
- Alles (zeef, tafel, schep) moet compact kunnen worden vervoerd over het strand.
- Snel beginnen en snel vertrekken. De tafel moet snel opgezet en afgebroken kunnen worden.
Ik heb een opklapbare, compacte en verplaatsbare zeeftafel bedacht.
De tafel bestaat uit een scharnierende vuren houten constructie (vergelijkbaar met een schraag, maar met het draaipunt in het midden).
Het werkvlak is op ong. 1,2m hoogte.
2 wielen (175×45mm) zorgen hopelijk voor genoeg draagvlak op het zand.
De zeef zelf bestaat uit een basiszeef (gaten 10×10mm) met een inlegzeef (5×5mm).
De zeef wordt op de wieltjes van de klaptafel gelegd. Door de wieltjes kan ik de zeef heen en weer halen en zonder veel moeite zeven.
*Indien de tafel onstabiel is, kan ik het onderste deel nog ingraven en op een hoogte van 1,0m werken.
*De schep moet nog een plek krijgen. Deze wil ik met een eenvoudige haak of touw vastbinden aan de constructie.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken.
Groetjes,
Dave
[Bewerkt door Dave91 op 08-04-2016 om 21:53 NL]
Nieuw
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Zeeftafel ontwerp (Concept)
Hallo Dave,leuk ontwerp.
Vraagje,als je inleg zeef 5 mm is,wat blijft er dan liggen in je bassiszeef van 10 mm ?
GR
Vraagje,als je inleg zeef 5 mm is,wat blijft er dan liggen in je bassiszeef van 10 mm ?
GR
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 635 times
Goed gezien Pascal!
Gaas andersom gebruiken dus.
Vergis je (Dave) niet in de krachten die bij het zeven hun uitwerking hebben.
De verbinding bovenaan tussen het staande kruis en de bovenste dwarshouten lijkt me erg iel. Na 10 minuutjes zeven is de pret voorbij, denk ik.
Gaas andersom gebruiken dus.
Vergis je (Dave) niet in de krachten die bij het zeven hun uitwerking hebben.
De verbinding bovenaan tussen het staande kruis en de bovenste dwarshouten lijkt me erg iel. Na 10 minuutjes zeven is de pret voorbij, denk ik.
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
Ja,klinkt logisch Tom.
Een zeef op wieltjes werkt ook doorgaans niet,je verplaatst de massa van de ene kant naar de andere kant,leuk met wieltjes maar er gebeurt niets.
De bedoeling van te zeven is dat je de zeef onder de massa geen duwt,en daardoor krijg je het effect van zeven.
GR
Een zeef op wieltjes werkt ook doorgaans niet,je verplaatst de massa van de ene kant naar de andere kant,leuk met wieltjes maar er gebeurt niets.
De bedoeling van te zeven is dat je de zeef onder de massa geen duwt,en daardoor krijg je het effect van zeven.
GR
strandjutters
- strandjutters
Nog een probleem dat ik opmerk.
Als je zeeft valt al het zand onder je zeef,daardoor gaat je volledige zeef in geen tijd onder het zand steken,hoe krijg je dit nog los ?Als er een kubieke meter zand op ligt ?1400 honderd kilo .
GR
Als je zeeft valt al het zand onder je zeef,daardoor gaat je volledige zeef in geen tijd onder het zand steken,hoe krijg je dit nog los ?Als er een kubieke meter zand op ligt ?1400 honderd kilo .
GR
strandjutters
In potentie inderdaad een leuk ontwerp.
Maar ik verwacht ook dat het geheel telkens verplaatst moet worden zodra er een aantal scheppen zand doorheen zijn gegaan.
Zo heel vaak heb ik niey gezeefd maar wat mij er van bij staat is dat je toch wel fors moet rammelen.... dat is idd een behoorlijke belasting voor je rug maar ook voor zo'n karretje.
Mogelijk dat je het geheel op het strand met water kunt spoelen.
Van die kleine geultjes met water.
Schep zand erin emmer water erachteraan.
Gaat de llevensduur niet ten goede komen overigens
Maar ik verwacht ook dat het geheel telkens verplaatst moet worden zodra er een aantal scheppen zand doorheen zijn gegaan.
Zo heel vaak heb ik niey gezeefd maar wat mij er van bij staat is dat je toch wel fors moet rammelen.... dat is idd een behoorlijke belasting voor je rug maar ook voor zo'n karretje.
Mogelijk dat je het geheel op het strand met water kunt spoelen.
Van die kleine geultjes met water.
Schep zand erin emmer water erachteraan.
Gaat de llevensduur niet ten goede komen overigens
oeps...
Bedankt voor de tips!
Ik ga er nog eens goed over na denken.
Wellicht is gewoon proberen ook wel een goede test;).
Ik ga er nog eens goed over na denken.
Wellicht is gewoon proberen ook wel een goede test;).
Nieuw
Heb een eenvoudiger model - simpel en goedkoop. Ik hou namelijk van het KIS principe.
Heb hiermee tonnen gezeefd ...
Koop een (beton)kruiwagen. Liefst gegalvaniseerd (geen roest) model (60 à 70 Euro in de doe het zelf zaak).
Boor met een metaalboor zeefgaten in de bodem van de gewenste grootte.
Gebruik een metalen zeef met grotere zeefopeningen om op de randen van de kruiwagen te leggen voor het uitzeven van grote brokken. Handige Harry kan die eventueel op maat maken en vastvijzen aan de randen van de kruiwagen.
Je kan de kruiwagen steunend op zijn wiel heen een weer schudden om te zeven.
De zeefrest valt er onder. Is het hoopje te groot verplaats je de kruiwagen met gemak.
De verder te onderzoeken artefacten liggen niet op de grond. Zet er een plooistoeltje bij voor je comfort.
Koop er zo een waterdicht afsluitbaar kunststof tonnetje bij dat dient als opslag voor vanalles en nog wat en waar je op kan zitten. (2 vliegen in één klap).
Voordeel :
Je zeef is je trasportmiddel voor schepjes stoeltje thermos boterhammekes ...
Kan in de meeste auto's makkelijk mee.
Er staat zowaar een rond wiel op
en is dus makkelijk verplaatsbaar.
Manoeuvreren is makkelijk.
Is stevig.
Zet er nog een geel vol wiel onder en platte band is verleden tijd.
Is ie versleten koop je er een nieuwe ...
Heb hiermee tonnen gezeefd ...
Koop een (beton)kruiwagen. Liefst gegalvaniseerd (geen roest) model (60 à 70 Euro in de doe het zelf zaak).
Boor met een metaalboor zeefgaten in de bodem van de gewenste grootte.
Gebruik een metalen zeef met grotere zeefopeningen om op de randen van de kruiwagen te leggen voor het uitzeven van grote brokken. Handige Harry kan die eventueel op maat maken en vastvijzen aan de randen van de kruiwagen.
Je kan de kruiwagen steunend op zijn wiel heen een weer schudden om te zeven.
De zeefrest valt er onder. Is het hoopje te groot verplaats je de kruiwagen met gemak.
De verder te onderzoeken artefacten liggen niet op de grond. Zet er een plooistoeltje bij voor je comfort.
Koop er zo een waterdicht afsluitbaar kunststof tonnetje bij dat dient als opslag voor vanalles en nog wat en waar je op kan zitten. (2 vliegen in één klap).
Voordeel :
Je zeef is je trasportmiddel voor schepjes stoeltje thermos boterhammekes ...
Kan in de meeste auto's makkelijk mee.
Er staat zowaar een rond wiel op

Manoeuvreren is makkelijk.
Is stevig.
Zet er nog een geel vol wiel onder en platte band is verleden tijd.
Is ie versleten koop je er een nieuwe ...
Hallo, ik vind je ontwerp goed en ik denk dat het zal werken, mits; stevig uitgevoerd en voorzien van wat bredere bandjes.
Anders zie ik je al dat ding door het mulle zand zeulen met de wieltjes tot aan de assen in het zand...
Gewoon bouwen dat ding en testen maar!
groeten, Bert
Anders zie ik je al dat ding door het mulle zand zeulen met de wieltjes tot aan de assen in het zand...
Gewoon bouwen dat ding en testen maar!
groeten, Bert
Elbert
- Optimo
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 12 times
je hebt het idee goed door dacht qua tekening ziet het er goed uit.
maar inderdaad ,zoals al gezegd er komen flink wat krachten vrij al het gewicht (zand ,stenen op de top ligt.
ik ben bang dat na een aantal ladingen het bouwwerk mee gaat bewegen ,mede door de ,
speling die ongetwijfeld op zal gaan treden ,in de verbindingen van de schaarconstructie.
en ja de wieltjes voor de zeef ,? het zou ook werken met aan een kant b/v twee veren die dan door de zeef worden ingedrukt ,en een schok effect geven ,ik heb geen ervaring op het gebied van zeven ,maar wat de constructie betreft zie ik als timmerman wel een aantal problemen qua stevigheid en inderdaad de wielen te weinig draagvlak ,of kleine luchtbandjes ,of b/v de wieltjes van een golf trolly .
maar zeker zoals gezegd bouwen dat ding ,en proberen,en tijdens de bouw ook rekening houden met de eventuele verbeteringen,zodat je niet vanaf nul hoeft te beginnen .
veel sucses en zet je bevindingen weer in een topic
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 27-04-2016 om 18:54 NL]
maar inderdaad ,zoals al gezegd er komen flink wat krachten vrij al het gewicht (zand ,stenen op de top ligt.
ik ben bang dat na een aantal ladingen het bouwwerk mee gaat bewegen ,mede door de ,
speling die ongetwijfeld op zal gaan treden ,in de verbindingen van de schaarconstructie.
en ja de wieltjes voor de zeef ,? het zou ook werken met aan een kant b/v twee veren die dan door de zeef worden ingedrukt ,en een schok effect geven ,ik heb geen ervaring op het gebied van zeven ,maar wat de constructie betreft zie ik als timmerman wel een aantal problemen qua stevigheid en inderdaad de wielen te weinig draagvlak ,of kleine luchtbandjes ,of b/v de wieltjes van een golf trolly .
maar zeker zoals gezegd bouwen dat ding ,en proberen,en tijdens de bouw ook rekening houden met de eventuele verbeteringen,zodat je niet vanaf nul hoeft te beginnen .
veel sucses en zet je bevindingen weer in een topic
Gr
Huug
[Bewerkt door Optimo op 27-04-2016 om 18:54 NL]