Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivi

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
jentevdw
Been thanked: 1 time
Antw: Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivière

Bericht door jentevdw » 06 apr 2016, 21:41

Ben zelf een paar maanden afwezig geweest op het forum, en nu moet ik toch toegeven dat ik deze monoloog enthousiast in één keer heb uitgelezen. Super interessant! En de foto's zijn ook prachtig. Ik heb zelf een paar (ik zou zeggen een handje vol, maar daar zijn ze te klein voor) forams, jouw post deed me gelijk mijn doos weer opendoen om er naar te kijken. Mijn kennis van het onderwep was soms té onbestaande om alles te volgen, maar ik vond het toch echt fijn om te lezen - zeker weten dat ik wat opgestoken heb.

Keep up the awesome work :D

Jente

Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 07 apr 2016, 12:06

Afbeelding

Nou Jente, zo'n reactie doet een mens deugd! Waar komen jouw forams vandaan?

Hier nog een foto van Articulina nitida (d'Orbigny, 1826). Vaak vind je alleen de laatste kamer, of een exemplaar met 1 rechte kamer. Dit exemplaar heeft dus ook nog een beschadigde tweede rechte kamer. Bij dit exemplaar valt te zien waarom Articulina's tot de Millioliden behoren. De oudere kamers (het onderste deel) hebben namelijk een duidelijk Milliolide-opbouw. Dat zou namelijk zo een kleine Quinqueloculina kunnen zijn.

Over Quinqueloculina gesproken: in mijn vorige post gaf ik aan dat de bijbehorende foto van een Quinqueloculina striata (d'Orbigny, 1843) zou zijn, maar dat deze naam niet geaccepteerd is volgens de World Foraminifera Database (WFD); dit zou Adelosina moeten zijn. Loeblich & Tappan (1988 ) geven echter aan dat dit genus pas vanaf het mioceen voorkomt. Scheelt dus een slordige 25 miljoen jaar.
Ik hou het dus gewoon op Quinqueloculina striata . Beide genera zijn door d'Orbigny beschreven, dus ik ga ervanuit dat hij dit ook niet voor niks gedaan heeft.

[Bewerkt door KoenJ op 07-04-2016 om 11:07 NL]

Groeten,
Koen

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 07 apr 2016, 12:44

Interessant stuk, Koen!
Ik dacht dat hier twee specimens te zien zijn, die aan elkaar gegroeidt zijn
of door de diagenese aan elkaar vastgeplakt werden.

Groeten,
Oliver

KoenJ

Bericht door KoenJ » 07 apr 2016, 13:06

Hier kun je een houten model van deze soort zien: https://www.flickr.com/photos/casgeology/7598189130

Het is een beetje vreemd dat zo'n eencellige opeens rechte kamers gaat maken, maar het is wel zo. De reden ervan weet ik niet, daar moet ik nog eens achteraan gaan. Misschien iets met voortplanting?

Groeten,
Koen

jentevdw
Been thanked: 1 time

Bericht door jentevdw » 09 apr 2016, 00:18

Hallo,

Mijn forams komen uit de nabijheid van St-Aubin-sur-mer, Normandië, als ik me niet vergis en het in 2009 niet verkeerd heb genoteerd :)

Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful

RobertSpeijer
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Bericht door RobertSpeijer » 10 apr 2016, 14:54

Dag Koen

Het is me niet helemaal duidelijk waarom je over T. paulocostata begint. De holotypebeschrijving staat overigens wel in de Ellis & Messina databank (enkel voor abonnementen). Hierbij uit een pdf gekopieerd (inclusief tal van onleesbare tekens):

TYPE REFERENCE: Cushman , J . A. and Garrett , J . B. Jr . , New
Triloculina f r om the Claib o r ne of Loui siana . Co ntr . Cushman
Res ., S ha r on, Nass. , U. S . A., 1 93~ , yolo 10 , pt . 3 , p . 69 .
species Of
Lab . Fo r am.
TYPE FIGURE: Ib id ., p1. 9 , figs . 6- 7, X 60 . Fi g . 6 , holotype : a - b , opposite
sides; c , ape rt ur al vi e w; 7 , paratype .
TYPE DESCRIPTION: "Test of medium size , abo ut d times as long asb road,
very s li g ht l y comp r essed; pe r iphery b r oad l y rounded , basal end very broadly
round ed , a lmost truncate, ape rtural e n'" much cont r acted; c hambers an d suture
s largely obscu red by the o rnamentation which consists of num e rous,
sma ll,rounded costae with na rr ow depressions between , generally pa rallel
t o the pe riph e r y o f the chambe r; apertu r e r ou nded, at the end of a very
sl i ghtly tape rin g neck, expa nded s li ghtly into a r ounded lip . Len gth
0 · 50 - 0 · 55 mm . ; b r eadth 0 . 25 - 0 . 30 mm . ; thickn ess 0 . 20 mm.
"T his species i s also a ve r y hi ghly o rn ame nted and very definite ly fo r med
o ne, and is very cha r acte ri stic showin g comparatively littlevariation in
th e la r ge series that we have."
TYPE LEVEL : F,ocene . Cla iborn e , Cook Mounta in formation .
TYPE LOCALITY: Sab in e Pa ri s h, Loui sia na , U. S . A.
TYPE SPECI MEN: Holotyp e deposited in the Cushma n Lab o r ato ry f o r Foraminiferal
Resea r ch , S har on, Massachusetts, U. S . A. , No. 2 1 275 .

Robert

Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

KoenJ

Bericht door KoenJ » 11 apr 2016, 17:15

Hoi Robert,

Hartstikkr bedankt hoervoor! Ik waardeer het erg dat je deze moeite hebt genomen.

De reden dat ik over T. paulocostata begin is dat ik de foram daar het beste op vond lijken. Dd omschrijving die jij uit de pdf gehaald hebt klopt er ook wel mee. Wat ik nog lastig vind is dat Le Calvez en Kaasschieter geen woord reppen over deze soort, en ik nergens heb gezien dat deze soort ook buiten de VS voor zou komen. Ook in het Eoceen lag er een flinke plas diep water tussen de kustgebieden van Californië en Fleury-la-riviere, dus om ik wil niet zomaar de aanname doen dat de soort dus ook in Fleury-la-Rivière voorkomt. Ik hou het voorlopig dus maar op A. ferussaci.

Nogmaals dank!

Groeten,
Koen

KoenJ
Antw: Antw: Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivière

Bericht door KoenJ » 11 apr 2016, 17:16

jentevdw schreef:
Hallo,

Mijn forams komen uit de nabijheid van St-Aubin-sur-mer, Normandië, als ik me niet vergis en het in 2009 niet verkeerd heb genoteerd :)
Heb je enig idee uit welke periode? Ik ben niet bekend met die streek.

Groeten,
Koen

KoenJ

Bericht door KoenJ » 15 apr 2016, 22:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Hierbij weer wat forams. Ik vind ze mooi omdat ze een glasachtige schaal hebben. Zeker met een druppeltje water kijk je er zo doorheen. Het zijn wat kleinere forams, dus het fotograferen is wel lastig.

De eerste drie foto's zijn van Globulina gibba (Deshayes, 1830). Op de tweede foto kun je de suturen tussen de kamers goed zien. De derde foto laat mooi de apertuur zien. Deze bestaat uit een soort buisjes met een ronde opening.

Foto 4 t/m 6 betreft volgens mij een foram van het genus Guttulina (d'Orbigny, 1839). De oudere kamers lijken wel in een soort spiraalvorm te zitten (zie foto 5). Wat mij een beetje doet twijfelen is dat ik zowel in Le Calvez als Kaasschieter niet echt een gelijkende soort tegenkom. Bovendien zie ik bij vrijwel alle voorbeelden van Guttulina de laatste kamer een beetje puntig worden naar de apertuur toe. Bij dit exemplaar loopt de laatste kamer echter stomp toe richting de apertuur. Voer om over na te denken.

[Bewerkt door KoenJ op 15-04-2016 om 22:20 NL]

Groeten,
Koen

RobertSpeijer
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Bericht door RobertSpeijer » 17 apr 2016, 00:22

Dag Koen

Nog even over je T. paulocostata: Tegenwoordig zijn er tal van shelfsoorten die wereldwijd voorkomen. In het Paleoceen was dat ook zo (de. zgn Midway-type fauna) en in het Eoceen was dat vermoedelijk niet anders. Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken over diepe oceamen tussen de locaties. Ik zou bovendien verwachten dat fauna uitwisseling langs de continentale randen tijdens het meer gelijkmatig warme Eoceen eenvoudiger gerealiseerd kon worden dan in koudere (Kwartaire) perioden met sterke temperatuurgradienten in het zeewater. Dus als de soort echt sterk op jouw specimens lijkt en je vindt geen alternatief, dan zou ik kiezen voor de beste morfologische overeenkomst. Eventueel voeg je een 'cf.' toe om je onzekerheid aan te duiden.

Mooie nieuwe foto's ook. Ze worden steeds beter, ondanks het kleine formaat.

Robert

Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

Plaats reactie