Vondst schelpenpad: hielbeen ?ree

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
mussels
Vondst schelpenpad: hielbeen ?ree

Bericht door mussels » 14 apr 2016, 21:50

Afbeelding

Op een pas 'gesuppleerd' schelpenpad bij natuurmuseum Terra Maris in Oostkapelle vond ik een tijdje geleden een botje. Nou ja, het waren vier stukjes bot die nog 'in verband' lagen en dus kennelijk bij elkaar hoorden. Nadat ik de stukjes aan elkaar had geplakt zag ik dat het een hielbeen is (calcaneum). Enkele úitstekende stukjes ontbreken.
Samen met een vrijwilliger van het museum mocht ik het botje vergelijken met recente hielbeentjes. De voorlopige conclusie is: ree. Op de foto rechts het gevonden botje met links het linker hielbeen van een ree. Het stukje potlood is 4 cm lang en bedoeld als maatbalk.
Mijn vraag (voorzover vanaf de foto te zien): is het inderdaad van een ree?
Volgens de vrijwilliger kwamen er in het Pleistoceen in Nederland nog geen reeën voor. Het botje is dus waarschijnlijk niet fossiel.

Groeten,
Lex

Schouwenburg
Been thanked: 45 times
Antw: Vondst schelpenpad: hielbeen ?ree

Bericht door Schouwenburg » 16 apr 2016, 11:05

Hij is lastig, daarom had nog niemand gereageerd. Vrijwel alle delen waarop je determineert zijn beschadigd. Ik zou hem voor alle zekerheid nog vergelijken met een schaap en een varken.

Charlie

mussels
Antw: Vondst schelpenpad: hielbeen ?ree

Bericht door mussels » 16 apr 2016, 22:23

Ga ik doen Charlie. Bedankt!

Plaats reactie