schelpen MV2
schelpen MV2
Gaarne hulp bij de determinatie van deze schelpen.
Foto 1-3: Spisula solida? (36x30x10mm) Opvallend is dat alleen de schelp rechtsonder (detail foto 3) nog de fijne tandjes bezit terwijl de schelp wel dik en ruw is. Is deze schelp dan toch recent?
Foto 4 en 5: Venerupsis senescens of decussata, wat is het verschil? (43x30x11mm)
Alvast veel dank!
Met vriendelijke groet,
Mark
Mark
Antw: schelpen MV2
Spisula solida lijkt me ook. Zien er allemaal fossiel uit. De Venerupis is senescens, grijze tapijtschelp. Decussata is afgeknot aan de achterkant en heeft op de plekken waar geen slijtage zit een geruit patroon.
The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex
-David Bowie-
-David Bowie-

Onderste rij is decussata, middelste senescens en bovenste senegalensis (gewone tapijtschelp). De laatste is ook van MV2 en lijkt me ook fossiel (recent is geel).
-David Bowie-
-David Bowie-
Bedankt weer voor de hulp. Als ik nog eens goed naar mijn eerste foto kijk zie ik dat de twee linker schelpen een iets andere ""scharnier"" aan de binnenzijde hebben dan de twee rechter schelpen. de buitenkanten zijn wel erg gelijken. Zit er zoveel variatie in de scharnieren?
Met vriendelijke groet,
Mark
Mark
bij nader inzien lijken die twee linker schelpen misschien wel op de scrobicularia plana (platte slijkgaper) of niet?
Met vriendelijke groet,
Mark
Mark
Die hebben volgens mij geen laterale tanden en deze wel. Daarnaast hebben die ook een grote sinus, terwijl de spisula's een korte hebben (uitstulpende lijn vanaf spierindruksel aan de zijkant).
-David Bowie-
-David Bowie-