Astarte/Tridonta van de Kaloot

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
mars33
Astarte/Tridonta van de Kaloot

Bericht door mars33 » 15 apr 2016, 22:29

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren gevonden op de Kaloot. Kan het nog niet helemaal plaatsen. Tridonta elliptica?

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

mussels
Antw: Astarte/Tridonta van de Kaloot

Bericht door mussels » 16 apr 2016, 22:41

De schelp ziet er sterk geërodeerd uit. Daarom denk ik dat het geen Tridonta elliptica is maar een afgesleten Laevastarte, waarschijnlijk L. basteroti. Door erosie kan soms een ribbenpatroon ontstaan dat lijkt op dat van Tridonta elliptica.

Groeten, Lex

mars33

Bericht door mars33 » 21 apr 2016, 10:13

Dank. Ik zag je antwoord nu pas. De erosie valt volgens mij wel mee. Ik zie geen slijtage plekken op het oppervlak en denk daarom dat het een echt (regelmatig) ribbenpatroon is. Daarnaast is de kleur van de schelp ook anders dan de Laevastarte fossielen die ik daar heb gevonden.

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

mussels

Bericht door mussels » 24 apr 2016, 22:46

Afbeelding

Op de Kaloot zie ik regelmatig afgesleten Astartes met een dergelijk ribbenpatroon, ook wel in deze kleur. Mede daarom mijn vermoeden dat dit ook zo’n afgesleten geval is.
Ter vergelijking hier een Tridonta elliptica van ongeveer dezelfde vorm ( voorheen T. zelandica of T. alaskensis genoemd), niet van de Kaloot maar van het strand van Domburg.

Plaats reactie