Trip Marokko 2016

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Trip Marokko 2016

Bericht door Frederik » 02 mei 2016, 10:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende ochtend doen we nog een laatste -vergeefse- poging om de hoornadder te zien. Vervolgens op weg naar een nieuwe locatie. In vogelvlucht slecht enkele kilometers verder, maar we moeten een heel eind omrijden om er te geraken.

Onze volgende stop ligt aan Mimounte, waar enkele lagen van het Pragiaan afgegraven worden: een couche die erg hard aanleunt bij de Dicranurus couche bij l'Atchana, en een Morocconites-couche wat verderop. Ook hier besluit ik om van die eerste laag wat af te bouwen. Dat betekent eerst heel wat graafwerk. We werken met enkelen samen om tot de goede laag te komen.

Intussen doen de anderen iets verderop hetzelfde. Het is Ivo die de eerste echt goede vondst hier doet: een prachtig cephalon van Harpes uit de rode laag net boven de couche. Mogelijk zelfs meer dan louter een cephalon, dat zal nog moeten blijken.
Ook bij ons komen er wel wat vondsten uit de bank. Op de foto een mooi cranidium van Crotalocephalina. Niet compleet, dus deze blijft liggen, maar het toont wel de goede bewaring in deze laag.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Caveman
Has thanked: 266 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 02 mei 2016, 10:49

Mooie verslag Frederik, dankjewel voor t delen!

To share or not to share, that's the question!

ivok

Bericht door ivok » 02 mei 2016, 11:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

paar kleine bijdrages van mijn kant

foto 1 de smiley couche nog een sort van fris en fruiting gaan we daar voor het eerst aan de slag.
de witte verweringslaag komt langzaam aan het licht en na een paar uur ook de grote kalkblokken.
in mijn beleving een drietal lagen waarvan
1 vooral kleine kalkknolletjes opleverde, Ik meen dat hier cyphaspis cephalon in gevonden is
1 iets verweerder material, waar Koneprusia resten in zaten
1 dikkere kalkbank, die de diepte in ging .... de echte smiley couche?

foto2
de laag nadat er wat werk is verzet... begint op een echte Marokaanse couche te lijken, althans voor mij dan.

foto 3
op weg naar de radiaspis couche, een eind lopen, hard werken............ en
wil ik verders niks meer over kwijt

foto 4
toch nog gevonden.... vlak voor vertrek richting mimounte, mimoen, mimoun...
besloten om het beestje maar niet uit te graven

oeps...

ivok

Bericht door ivok » 02 mei 2016, 11:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op weg naar Mimounte, bleek dat er niet alleen naar trilobeestjes wordt gezocht aldaar.
foto 1
een aantal couches tegengekomen waar wat serieuzer graafwerk is verricht en we een paar flinke boorgaten hebben kunen ontdekken... wellicht op zoek naar mineralen en ertsen??

foto2&3
bikkelen in de dicranurus couche.
ik heb geen hoogtevrees maar werd toch wel een beetje ongemakkelijk van het plekje waar de bank werd vrij gelegd...
Ik had me dan ook een paar meter lager gepositioneerd en ben daar aan de slag gegaan.
ook hier meerdere bankjes waar overall trilo resten in zaten.
een heel erg verweerde laag, waar volgens mij toch nog een complete crotalocephalina uit is gehaald door een van de reisgenoten.
ik heb een tijd in de rode laag gezeten, samen met Stijn en kreeg al vlug een "dicranurus fragment" toe geworpen door onze cephalopode liefhebber.
Tja ik zag doorsnedes van stekels en werd licht euforisch.... pas later zakte de realiteit weer een beetje in en bleek het een doorsnede van een crotalo pygidium.... die heft ook stekels.
De echte dicranurus bank zat bij mij ietsje onbereikbaarder en heb er niet goed in kunnen zoeken.
ik was dus heel aangenaam verrast door de vondst van een Harpes uit de "rode laag"

het bleek een erg warme dag en de zin in stofhappen en diep graven in couche of bedelen om degelijke blokken kalk bij de anderen op een plek die ik liever vermeed... hebben me doen besluiten om een extra fles water te halen bij de jeep en eens op mijn gemak naar de andere couche te wandelen.

foto 4
Eindelijk de morocconites couche bereikt en ondanks mijn gestage tempo begon ik te twijfelen of ik niet beter Stijn's voorbeeld had moeten volgen... op het heetst van de dag schaduw opzoeken en hydrateren.
na 3 flessen water geen enkele behoefte om een plasje te doen... kan niet goed zijn..

Foto 5
als we er dan toch zijn
de Put was makkelijk 2 meter diep, ik begreep van onze gids dat er ook een wat zeldzamer beestje uit deze couche is gekomen waardoor er een korte tijd mt 300man is gezocht en binnen no time een flinke couche is ontstaan....
Maar zo makkelijk als de put onstaat stort ze dus ook weer in.

ik was blij dat Danny mij uiteindelijk vergezelde op deze plek waardoor ik me iets comfortabeler voelde om even 1 van de putten in te duidken en er wat stenen uit te slepen.
niks noemenswaardigs gevonden en ben terug naar de auto's gelopen.

oeps...

ivok

Bericht door ivok » 02 mei 2016, 11:56

Afbeelding

Harpes mimounte

Een betere foto komt eraan....
De schaal zit deels in het negatief en daardoor zijn leuke structuren bloot gelegd

Ik weet niet waarom maar een foto plaatsen vanaf mij gsm
Levert steevast gedraaide foto op een krijg ze niet juist geplaatst

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 mei 2016, 14:01

Afbeelding

Ook hier een kijk op de lagen die we bemonsterd hebben. Ik ben niet helemaal zeker of de dikke bank als 'Dicranurus couche' bekend staat. Men noemt deze site wel eens 'second L'achtana'. De fauna is er ook erg gelijkaardig als in L'atchana.

something (TH Huxley)

TheRock

Bericht door TheRock » 02 mei 2016, 14:47

Geweldig om dit allemaal door te lezen! Is altijd lastig om er een goed beeld bij te vormen, maar met deze verslagen en foto's krijg je in ieder geval een hele goede impressie. Ook met opzoeken van de vele soortnamen van trilobieten en cephalopoda weer een hoop aan het leren haha

- Riemer

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 mei 2016, 15:08

Leuk dat je het op prijs stelt! Er komt nog meer hoor, maar we nemen rustig onze tijd om door de foto's en informatie te gaan.

Nog even toevoegen aan vorige foto: ik schrijf met opzet 'Rode laag' en niet 'Couche rouge'. Deze laatste term duidt op een erg beroemde laag bij Jebel Issoumour, welk in geen geval overeenkomt met de roodachtige laag die we hier in het profiel aantreffen.

something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 02 mei 2016, 15:25

Afbeelding

Even wat extra chaos.
onder de dicranurus couche zat ook een rood bruin laagje.
moet even in mijn aantekeningen duiken... dacht dat de harpes daar uit kwam.

oeps...

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 02 mei 2016, 15:28

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor de aanvulling Ivo! Goed dat we die verwarring vermijden. Dat laagje kan je inderdaad ook zien op de laatste foto, net als nog een dikkere bank daar net iets onder. Ook daarin troffen we trilobietenresten aan.

Als toemaatje nog een zicht op het landschap bij Mimounte. En natuurlijk, het allerbelangrijkste aan een tocht als deze: de tijd nemen om in de schaduw alle vondsten netjes op te tekenen en te nummeren. Want hoewel we niet elke dag topstukken vinden, alles wat we vinden wordt wel netjes opgetekend, en dat maakt het materiaal dat we op deze trip verzameld hebben al meteen bijzonder.

[Bewerkt door Frederik op 02-05-2016 om 14:29 NL]

something (TH Huxley)

Plaats reactie