fossiele zee egel zandmotor?
- Dino15
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 184 times
fossiele zee egel zandmotor?

Hallo deze zee egel heb ik gevonden deze week op de zandmotor. Is het fossiel of toch recent? alvast bedankt.
Nick
Trying to find a great white for years now,
still no succes.
still no succes.

Antw: fossiele zee egel zandmotor?
Doet mij denken aan een zeeboontje
Groetjes Natalie
Groetjes Natalie
Wie zoekt,die vindt

Zoals wellicht vaag op de foto te zien, zijn dergelijke echinoïden op en rond de zandmotor niet erg zeldzaam. Reden hiertoe is dat het een recent soort betreft. Alsnog zijn het altijd wel erg leuke beestjes om te vinden!
Je kan zoals eerder genoemd is zoeken op "zeeboontje", een soort echinoïde die ingegraven in het zand leeft voornamelijk net onder de stormgolfbasis.
Bron: http://www.ecomare.nl/ecomare-encyclope ... eeboontje/
[Bewerkt door TheRock op 14-05-2016 om 21:35 NL]
- Riemer
Antw: Antw: fossiele zee egel zandmotor?
Dat vraag ik mij ook af bij deze vondsten. De soort is al uit het Plioceen bekend en belangrijker, erg algemeen in opgespoten zand met een Eemfauna uit het IJsselmeer. De kans dat jouw duidelijk verkleurde exemplaar fossiel is, is dus zeker aanwezig. Op de ZM zijn fossiele schelpen uit het Eemien immers ook erg algemeen.dino15 schreef:
ja maar is het fossiel?
Groeten,
Bram
Weer wat nieuws geleerd! Zag de lichtgelige kleur van het zee-egeltje volledig over het hoofd. Erg interessant!
- Riemer
- Dino15
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 184 times
ik heb inderdaad ook veel van die witte egeltjes gezien en als ik daar druk op uitoefen dan wordt het meteen door de de druk verpulvert maar dit is niet het geval bij het egeltje dat ik toon... dus vandaar mijn twijfel of het fossiel is. en er komt bijna geen licht door, de lichtbruine kleur is mij ook al opgevallen.
nick
[Bewerkt door Dino15 op 15-05-2016 om 08:25 NL]
nick
[Bewerkt door Dino15 op 15-05-2016 om 08:25 NL]
Trying to find a great white for years now,
still no succes.
still no succes.