Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivi
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Antw: Foraminiferen Lutetiaan Fleury-la-Rivière

Hoi Robert,
Tja....wat is de beste morfologische overeenkomst. Zie hier nogmaals mijn exemplaar, met daaronder de Articulina ferusacci uit Le Calvez, de Triloculina paulocostata uit het werk van Cushman & Dusenbury, en Articulina terquemi uit het werk van Kaasschieter. Van deze laatste is door Michael Heseman op Foraminifera.eu ook een exemplaar geïdentificeerd, en daar zie ik vooralsnog weinig gelijkenis mee.
Lastig lastig lastig....
Ik ga denk voor de A. cf. ferusacci . Gezien de platte vorm en de lip rondom de mondopening vind ik Triloculina niet zo waarschijnlijk.
Op naar de volgende forams!
Groeten,
Koen
Koen
- KoenJ

Hoi allen,
Deze Clavulina parisiensis (d'Orbigny 1826) kwam ik vandagg tegen. Bij dit exemplaartje, ongeveer 1 mm groot, is heel mooi de binnenkant te zien. Er zit een klein zandkorreltje voor de apertuur, en op de tweede tekening heb ik aangegeven hoe de apertuur loopt.
En die laatste foto....ik kon het niet laten.... (meteen maar mn nieuwe profielfoto van gemaakt).
[Bewerkt door KoenJ op 26-04-2016 om 12:01 NL]
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
- KoenJ

Na lange tijd weer eens een foraminifeer uit Fleury. Het mooie weer warmde de zolder tot minder prettige temperaturen op, wat mij minder uitnodigde om daar achter de bino de kruipen.
Het exemplaar hierboven betreft een Spirolina pedum (d'Orbigny, 1850). Op pagina 3 van dit topic zien jullie ook een Spirolina , maar je ziet verschillen tussen de grootte van de kamers (langer bij bovenstaand exemplaar), de suturen (bovenstaand exemplaar heeft versmallingen, die op pagina 3) en de eerste kamers in spiraalvormige winding (bij bovenstaand exemplaar is deze winding kleiner). Bovendien lijkt dit exemplaar een veel dunnere schaal te hebben, iets wat Le Calvez ook beschrijft (pag. 76 / 77, plaat XV afb. 4).
Op basis van Le Calvez vermoed ik.ook dat de foram op blz. 3 een S. striata betreft, maar daar heb ik verder onvoldoende info over.
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Bedankt voor het tonen, Koen.
De soortnaam "pedum" zal zeker van het latijnse woord voor voet komen?!
Groeten,
Oliver
De soortnaam "pedum" zal zeker van het latijnse woord voor voet komen?!
Groeten,
Oliver
- KoenJ
Dat denk ik wel ja. Als er aan het spiraalvormige deel teben zaten, dan zou het ook zo een voet kunnen zijn. Wel leuk, had er zelf nog niet aan gedacht.
Groeten,
Koen
Koen
Mooi plaatje, Koen.
Dit is wel piepklein, maar toch zijn heel wat details te zien.
groeten
Lugo
Dit is wel piepklein, maar toch zijn heel wat details te zien.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- KoenJ

Het is lang geleden dat ik nog eens wat gepost heb in dit topic. Ik ben terug met een mooie reden.
De KU Leuven was, met dank aan de tussenkomst van Johan Vellekoop (Fossildude), bereid SEM-foto's te maken van enkele foraminiferen uit Fleury. Ik had Johan hierom gevraagd omdat ik een aantal forams had die volgens mij planktonisch waren, en die ik niet gedetermineerd kreeg onder mijn bino.
Wat blijkt nu? De bovenstaande forams zijn helemaal niet planktonisch! Het gaat hoogstwaarschijnlijk om Neocribrella globigerinoides (Cushman, 1928 ), en dat is wat ik begrepen heb ook een bentische (op/in de zeebodem levende) soort. Helaas is wel gebleken dat bij de meeste exemplaren de laatste kamer ontbreekt, maar dat maakt de plaatjes niet minder mooi. Of bovenstaande exemplaren ook allemaal tot deze soort behoren, is trouwens niet helemaal zeker; dan zou je ze van meerdere kanten moeten fotograferen.
Johan, Robert Speijer en de KU Leuven: hartstikke bedankt!
[Bewerkt door KoenJ op 19-09-2016 om 20:52 NL]
Groeten,
Koen
Koen
- KoenJ

Hierbij ook nog foto's van twee forams die ik niet gedetermineerd krijg. Vooral de schaal van de laatste vind ik apart. Het gaat hier volgens mij om een zandschalige soort.
Groeten,
Koen
Koen
- KoenJ

Hier nog drie foto's van een soort die ik eerder de revue heb laten passeren. Het gaat om Globulina gibba var. myristiformis of var. sulcata (afhankelijk of je de naamgeving van Le Calvez of Kaasschieter volgt). Ik kom deze soort ook wel tegen onder de naam G. myristiformis of G. sulcata .
Prachtig beestje....maar waar is de apertuur?
Groeten,
Koen
Koen