Aulacopleura
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Aulacopleura

Hier is een beestje dat je niet elke dag ziet. Toen ik deze uit een doos viste in Sainte-Marie-aux-Mines vorig jaar moest ik niet lang nadenken: piepklein maar toch wel zeldzaam beestje, en een mooi specimen.
Volgens de verkoper een 'Proetus comme Cyphaspis', en dat vat het mooi samen. Aulacopleura behoort tot de Proetida, en wordt samen met genera als Cyphaspis en Otarion ondergebracht bij de Aulacopleuridae. Maar het is toch nog erg verschillend van deze genera. Deze trilobietjes zijn erg gekend uit Tsjechië, maar daar worden ze doorgaans een beetje platgedrukt teruggevonden. Dit exemplaar heeft de oorspronkelijke 3D vorm mooi bewaard, en deze is opvallend gewelfd.
Op de foto's het stuk zoals aangekocht.
[Bewerkt door Frederik op 18-05-2016 om 13:38 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Antw: Aulacopleura
Dat lijkt me een leuk beestje. Vind inderdaad weinig van deze soort uit Marokko terug.
Ben benieuwd.
Alvast veel succes. Maar hij zal al wel bijna klaar zijn veronderstel ik
.
Ben benieuwd.
Alvast veel succes. Maar hij zal al wel bijna klaar zijn veronderstel ik

- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Klopt, deze is al klaar. Maar dat weerhoudt me er niet van om 'm in stapjes op de wereld los te laten. Het is trouwens nog (voor de zoveelste keer) een preparatie met een 'twist'.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:
Geen positieve twist vrees ik. 

something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Antw: Antw: Aulacopleura
Hai toch. Dat is spijtig nieuws.Frederik schreef:
Geen positieve twist vrees ik.
Maar toch benieuwd hoor.
- Frederik
- Administrator
- Contacteer:

Zoals verwacht ligt de twist bij de andere vrije wang. De matrix zit vol vervellingsresten, en er is een segment van een phacopide gaan duwen tegen de rechter librigena. Deze is gedisloceerd, maar wel nog aanwezig. Het was wel even voorzichtig zoeken naar de wangstekel, deze wijst wat naar boven. Dergelijke verschuivingen vormen een goed argument om een preparatie zoveel als mogelijk van voor naar achter uit te voeren, en niet omgekeerd. De punt van een lange genale stekel die wat verschoven is kan aardig 'uit de richting' liggen, zelfs al is de verschuiving aan de basis maar klein.
Op dit punt heb je als preparator de keuze om dit segment te verwijderen. Maar ik vond het wel iets hebben.
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Het is wel een apart beestje. Spijtig van de gedisloceerde wang maar ze is nog aanwezig
Het heeft wel iets dat segment dat daar zit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Het heeft wel iets dat segment dat daar zit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Heb hem gezien.
Klein maar leuk en zeer herkenbaar beestje.
Ik kwam niet op de naam maar de Marokkaanse beschrijving is erg treffend. Als je het beestje ziet denk je meteen proetide of cyphaspis en blijft tussen die twee twijfelen.
Misschien een fotootje waarop duidelijk wordt Hoe klein het beestje hey eigenlijk is.
Klein maar leuk en zeer herkenbaar beestje.
Ik kwam niet op de naam maar de Marokkaanse beschrijving is erg treffend. Als je het beestje ziet denk je meteen proetide of cyphaspis en blijft tussen die twee twijfelen.
Misschien een fotootje waarop duidelijk wordt Hoe klein het beestje hey eigenlijk is.
oeps...
Dit beestje in 3D kom je niet elke dag tegen.
Mooi geprepareerd, Frederik.
Lugo
Mooi geprepareerd, Frederik.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites