Excursie steenstort Hendrik

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Excursie steenstort Hendrik

Bericht door KoenJ » 28 mei 2016, 15:14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de paleontologie hebben drie periodes mijn specifieke interesse: Boven-Carboon, Maastrichtiaan en Eoceen. Waarom weet ik eigenlijk niet, misschien omdat het toen lekker warm was in onze streken.

Vandaag daarom meegegaan met de excursie van de afdeling Limburg van de NGV naar de steenstort van de mijn Hendrik in Brunssum. Deze wordt afgegraven voor klei- en zandwinning. Het was een leuke excursie, met een gemengd publiek van fossielen- en mineralenliefhebbers.

Ik brn er heen gegaan met het idee van 'travel light' om te zorgen dat mijn zolder niet helemaal volloopt met fossielen (daar woont ook Max). Toch wel leuke dingen gevonden. Vooral toen ik een grote plaat doorsloeg met allemaal takjes en bladeren van zaadvarens heb ik even een moeilijk moment gehad en toch besloten dat deze door mij gered moest worden van de graafmachines. Een eerdere vondst van een blok vol met Calamites (foto met het muntje) heb ik overgedragen aan een vriendelijke Belgische fossielenzoeker die er erg blij mee was. Ik heb ook een enkele keer twee mineralenvrienden uit Rotterdam en Arnhem blij kunnen maken, en zij mij met een leuke plaat met ook Calamites . Verdere leuke vondsten waren een Cordaites - blad met de ronde punt eraan (had ik nog niet). Het positief moet helaas wel geplakt worden, maar gelukkig heb ik ook het negatief, dat wel nog heel is. Ook vond ik nog een zaadkegel ( Lepidostrobus ?).

De laatste foto laat wat van de afzettingen zien. De steenstort bestaat uit de lagen zand- en leisteen die tussen de steenkoollagen inzit. Je moet je voorstellen dat er in het Carboon tienduizenden jaren lang veen werd gevormd (later dus steenkool), en dat er af en toe een storm kwam waarbij de zee de boel overstroomde en er zand en klei werd afgezet. In de rustige delen is dit mooi in horizontale laagjes afgezet, maar er waren natuurlijk ook plekken waar het water wat onrustiger was. Dan kunnen de laagjes behoorlijk hobbelig zijn. Dat is op de laatste foto te zien.

Al met al: leuke excursie in gemoedelijke sfeer. Alleen nu nog die kilo modder van mijn schoenen afkrijgen....

Groeten,
Koen

ivok
Antw: Excursie steenstort Hendrik

Bericht door ivok » 29 mei 2016, 09:23

Hé dat is mijn achtertuin...

Geen spinnetjes oid gevonden?
Die zijn daar ook wel gekend. Volgens mij een paar haar geleden is er ook nog een op het forum voorbij gekomen

oeps...

KoenJ

Bericht door KoenJ » 29 mei 2016, 10:21

Als dit je achtertuin is, waar was je dan? ;)

Helaas geen spinnetjes, schorpioenen of libelles gevonden....dat is zo'n speld in een hooiberg, dan had het hier dikgedrukt met hoofdletters gestaan!

Groeten,
Koen

Hidde
Been thanked: 101 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 29 mei 2016, 10:52

Leuk verslag en mooie foto's!
Geen spin, maar dit zijn toch zeker mooie fossielen om te vinden denk ik.
Weet niet veel over fossielen bomen, maar volgens mij zijn de Calamites een goeie 360 miljoen jaar oud. Ik vind het een gaaf idee dat deze na al die tijd in het steen het daglicht weer zien.

Groetjes Hidde

Marine mammals, dolphinately awesome

KoenJ

Bericht door KoenJ » 29 mei 2016, 20:19

Als je aan het zoeken bent, zeker in zo'n steensort met vele fossielen, vergeet je wel eens dat je inderdaad de eerste bent die die resten na al die honderden miljoenen jaren ziet. Zo bizar, dat uit zo'n andere wereld opeens in de onze terechtkomen.

Ik weet trouwens niet waar je woont Hidde, maar er is in september weer een excursie naar deze steenstort. Ik weet nog niet of ik dan ook ga, maar het is wel leuk. Je vindt gegarandeerd meer dan je kunt dragen.

Groeten,
Koen

Hidde
Been thanked: 101 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 30 mei 2016, 07:40

Inderdaad een bizar idee stukken van zo'n andere wereld te vinden.

Provincie Utrecht. Een goeie 2 uur rijden van Brunssum, dus dat is goed te doen.
Klinkt leuk! Is dat 3 september van de NGV?

Marine mammals, dolphinately awesome

ivok
Antw: Antw: Excursie steenstort Hendrik

Bericht door ivok » 30 mei 2016, 08:05

KoenJ schreef:
Als dit je achtertuin is, waar was je dan? ;)
Niet elk weekend zin om in de tuin te werken.... Soms moet er ook wat anders gebeuren .

Plus dat stuk van mijn achtertuin worden bijzonder weinig trilobieten gevonden

oeps...

KoenJ

Bericht door KoenJ » 30 mei 2016, 09:36

@ Ivok: een mens moet keuzes maken he! Ik kwam trouwens een oud topic tegen: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 2833#27142 over de vondst van een degenkrab op de stort van de Hendrik.

@ Hidde: het is inderdaad de excursie van 3 september.

Groeten,
Koen

ivok

Bericht door ivok » 30 mei 2016, 20:03

Zelf ook alleen maar plantjes gezien in onze contreien
Ja op het forum dit beestje en ook eens een spin ....
Live nog nooit mogen meemaken

oeps...

Plaats reactie