Haaientanden ' t Rooth
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Haaientanden ' t Rooth

Hoi allen,
Omdat ik hier zelden haaietanden uit 't Rooth voorbij zie komen, hierbij een aantal die ik verleden jaar gevonden heb in de kalksteen van Nekum.
Ik heb wel in mijn beperkte literatuur gekeken, maar kom er niet goed uit. Ik vind het ook wel lastig vanwege de variaties in een soort, en de gelijkenis tussen verschillende soorten en geslachten.
Wellicht zijn er hier mensen die er meteen een naam op kunnen plakken. Voor zover ze te determineren zijn natuurlijk. Ze zijn immers bijna allemaal incompleet.
Alvast bedankt voor het meedenken!
[Bewerkt door KoenJ op 27-05-2016 om 12:34 NL]
Groeten,
Koen
Koen
Antw: Haaientanden ' t Rooth
Hallo Koen,
het gaat hier om exemplaren van Palaeohypotodus bronni in foto's 3,4,5 De exemplaren in foto's 6,7,8,9 waarschijnlijk ook al is dat niet voor de volle 100% vast te stellen. Bij het exemplaar in foto 1/2 twijfel ik zelfs gezien de vorm lichtelijk wat voor soort het is. Maar dit is uiteraard moeilijk voor beschadigde exemplaren.
Groeten,
Arno
het gaat hier om exemplaren van Palaeohypotodus bronni in foto's 3,4,5 De exemplaren in foto's 6,7,8,9 waarschijnlijk ook al is dat niet voor de volle 100% vast te stellen. Bij het exemplaar in foto 1/2 twijfel ik zelfs gezien de vorm lichtelijk wat voor soort het is. Maar dit is uiteraard moeilijk voor beschadigde exemplaren.
Groeten,
Arno
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Hoi Arno,
Fijn dat je de moeite hebt genomen ernaar te kijken. Bedankt!
Ik blijf het wel lastig vinden. Waarom is dit bijv. geen Serratolamna? Daar zie ik ook overeenkomsten mee. Kun je een tipje van de sluier voor me oplichten?
Fijn dat je de moeite hebt genomen ernaar te kijken. Bedankt!
Ik blijf het wel lastig vinden. Waarom is dit bijv. geen Serratolamna? Daar zie ik ook overeenkomsten mee. Kun je een tipje van de sluier voor me oplichten?
Groeten,
Koen
Koen
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Mooie tanden!!
Gr,
Lars
Gr,
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Antw: Antw: Haaientanden ' t Rooth
Graag gedaan Koen. Serratolamna's hebben meerdere "zijspitsen" en deze zijn ook anders gevormd dan bijvoorbeeld bij een Palaeohypotodus bronni, Archaeolamna kopingensis of Cretalamna appendiculata. Mits je let op het kenmerk van een "hoofdtand" zoals bij de tanden in jouw foto's moet je kijken naar de breedte van de hoofdtand (dit kan vaak al wat zeggen over de tand), de dikte van de wortelen en/of hoofdtand en de zijspitsen.KoenJ schreef:
Ik blijf het wel lastig vinden. Waarom is dit bijv. geen Serratolamna?
Serratolamna serrata --> Meestal bredere hoofdtand dan Palaeohypotodus bronni en meerdere zijspitsen.
Palaeohypotodus bronni--> smallere hoofdtand met met kleinere zijspitsen vaak ook los van de hoofdtand.
Archaeolamna kopingensis--> dikke wortel en hoofdtand met relatief grote zijspitsen die dicht tegen de hoofdtand aan zitten.
Cretalamna appendiculata--> brede hoofdtand en hoekige zijspitsen.
Hopelijk maakt dit het een het een beetje duidelijker voor je.
Groeten,
Arno
Ik weet niet of het veel helpt, maar om in ieder geval een idee te geven hier een oud topic van een determinatie van een tand van mij die uitkwam op een serratolamna serrata.
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 819#220471
Edit: Wel handig als ik dan de link erbij zet..
[Bewerkt door TheRock op 29-05-2016 om 10:24 NL]
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 819#220471
Edit: Wel handig als ik dan de link erbij zet..
[Bewerkt door TheRock op 29-05-2016 om 10:24 NL]
- Riemer