Fossielen in Leisteen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
jiri
Fossielen in Leisteen

Bericht door jiri » 30 mei 2016, 16:56

Goede dag iedereen!
Ik heb tijdens een vakantie in het zuidelijke deel van duitsland veel leisteen gezien in heuvels langs de weg en in het bos.
Ik ben een keer naar Bundenbach geweest waar fossielen in Leisteen gevonden worden.. Is het de moeite waard dat als ik ergens in duitsland/frankrijk/zwitserland leisteen zie liggen om ze open te splijten?
Alvast bedankt

Vriendelijke groet
Jiri Dubislav

[Bewerkt door jiri op 30-05-2016 om 15:56 NL]

Noob zoekt steen ;-)

Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: Fossielen in Leisteen

Bericht door Elbert » 30 mei 2016, 18:05

Hallo Jiri, herkenbare fossielen in leisteen zijn bijzonder zeldzaam; Bundenbach is een van de weinige uitzonderingen op de regel dat leisteen geen herkenbare fossielen bevat.
Leisteen is metamorfe schalie en het veranderingsproces vindt doorgaans onder zeer hoge druk plaats.
De enige andere leisteen met fossielen die ik ken is die van Abereiddy bay in Wales, waar graptolieten in gevonden worden.
Maar...je weet het nooit...niet gekeken is zeker niet gevonden...

groeten, Bert

Elbert

TheRock

Bericht door TheRock » 30 mei 2016, 19:30

Hoewel ik niets afweet over hoeveel fossielen er te vinden zijn in de leisteen in Duitsland. Wil ik wel corrigeren op dat leisteen zich vormt bij relatief lage druk ten opzichte van de druk die binnen in de aarde mogelijk is. Hogere druksvormen van klei zijn opeenvolgend fylliet, schist en gneiss.

Naast dat deze druk wellicht alsnog effect zou kunnen hebben gehad, is veelal de splijtrichting niet de richting waar via de originele bedding is afgezet bij leisteen.

- Riemer

ivok

Bericht door ivok » 30 mei 2016, 20:08

Wat mij opvalt is dat legio mensen alles wat een beetje splijt leisteen noemen.....
Kan nog al verwarring veroorzaken.

Zijn genoeg schalies die bomvol c fossiel zitten
Devoon lagen in de Eifel en ardennen. Carboon op de mijn terrils
Ga maar Door
In de volksmond toch vaak leisteen genoemd

oeps...

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Bericht door KoenJ » 30 mei 2016, 20:55

Ik noem schalie ook leisteen (ben dan ook een geologisch autodidact), maar hier https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schalie_(gesteente) wordt het verschil mooi uitgelegd.

Is het voor de hoeveelheid fossielen niet van belang waar de schalie gevormd is? Als het kleiafzettingen uit de anaerobe zeedelen zijn vind je hooguit wat verdwaalde fossielen die er per ongeluk in terecht zijn gekomen, toch?

Edit: de link werkt niet zoals hij moet werken, maar daar komen jullie vast wel uit.

[Bewerkt door KoenJ op 30-05-2016 om 19:57 NL]

Groeten,
Koen

jiri

Bericht door jiri » 30 mei 2016, 23:40

Ik had gelezen dat leisteen heel lang geleden klei was, ik ben niet egt een expert op dit gebied, maar ik weet wel dat er in klei uit verschillende tijd perken wel wat fossielen kan houden, met die gedachte denk ik dan dat het dan toch wel mogelijk zou moeten zijn.. theoretisch gezien?
In iedergeval heel veel bedankt voor jullie hulp!!

[Bewerkt door jiri op 30-05-2016 om 22:41 NL]

Noob zoekt steen ;-)

TheRock

Bericht door TheRock » 31 mei 2016, 18:56

Leisteen was inderdaad in het verleden klei. Maar dat geldt voor schalie ook. Hoewel van allebei te stellen is dat ze een metamorfe geschiedenis hebben doorstaan, is naar mijn weten het grote verschil dat in leisteen sedimentaire gelaagdheid niet meer te vinden is via door middel van splijting.

Dit antwoord is even snel via de mobiele telefoon verstuurd, dus de omschrijving die is gegeven in de link van KoenJ heb ik niet bekeken. Goed mogelijk dat ik hierdoor in de herhaling val.

- Riemer

Micha

Bericht door Micha » 05 jun 2016, 23:34

Beste Jiri

zelf heb ik in het zuiden van Duitsland in mijn kinderjaren gewoond , het gesteente dat er veel voorkwam was kalk en iets dat wij ,, Schiefer "noemden , dat is een donker grijze steen , die makkelijk splijtbaar is . En als ik dat door de laptop laat vertalen , kom ik op leisteen uit . Maar of dat de juiste vertaling is , weet ik niet .
In dat gesteente heb ik heel veel fossielen gevonden , ammonieten , schelpen , hout , vissen etc. Als je kijkt , wat er in Holzmaden in het museum hangt , dan weet je wat jou te doen staat . ;-) Maar ook in de kalk , beter gezegd mosselkalk kun je heel veel vinden , dus hamertje mee .

Met vriendelijke groet Michael

jiri

Bericht door jiri » 08 jun 2016, 01:07

Dankje!
Hamertjes en beitels komen er genoeg mee, wij gaan een week in uri zwitserland rookkwartz zoeken.
Ik zal dan maar onderweg mijn ogen wijdt open houden voor kalk of "leisteen"

Groet Jiri

Noob zoekt steen ;-)

Plaats reactie