Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
Hoi Oliver,
dit specimen is heel goed bewaard en ik denk dat jij juist zit met jouw naamgeving, al blijf ik het een moeilijke groep vinden om te determineren.
De foto is ook perfect.
groeten
Lugo
dit specimen is heel goed bewaard en ik denk dat jij juist zit met jouw naamgeving, al blijf ik het een moeilijke groep vinden om te determineren.
De foto is ook perfect.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites

Ondertussen heb ik weer wat materiaal verzameld, gefotografeerd en geprobeerd om op naam te brengen.
Foto 1 : Taenioporina arachnoïdea ( Goldfuss, 1826 ).
Deze soort is al eerder gepasseerd en de specimen van Oliver waren in een duidelijk betere bewaringstoestand dan dit exemplaar.
Foto 2 : hier durf ik geen naam op kleven, misschien kan iemand helpen.
Foto 3 : na wat opzoekwerk ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij Onychocella stigmatophora ( Goldfuss, 1826 ), al ben ik niet helemaal zeker van deze determinatie.
Foto 4 : dit is een vrij groot exemplaar ( L = 1.6 cm ) en ik denk dit specimen te moeten plaatsen bij het genus Lopholepis. Van de 3 soorten die V. Hagenow beschreven heeft, komt L. irregularis (v. Hagenow, 1851 ) het dichtst in de buurt.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hoi Luc,
prachtige kolonieen, die jij hier toont! Komen zij allemaal uit de Meerssener kalk?
Bij deze mijn bijdrage voor de determinatie:
Foto 1: T. arachnoidea is correct. Heb ik beter bewaarde exemplaren getoont? Weet ik niet.
Foto 2: Dit is volgens mij een Aechmella hippocrepis (Goldfuss, 1826). Hagenow noemt deze soort Cellepora hippocrepis.
Foto 3: Ik denk dat het hier om een Onychocella koninckiana gaat.
Foto 4: Ik moet nog eens de boeken induiken, maar ik denk dat dit geen Lopholepis is.
Groeten,
Oliver
prachtige kolonieen, die jij hier toont! Komen zij allemaal uit de Meerssener kalk?
Bij deze mijn bijdrage voor de determinatie:
Foto 1: T. arachnoidea is correct. Heb ik beter bewaarde exemplaren getoont? Weet ik niet.
Foto 2: Dit is volgens mij een Aechmella hippocrepis (Goldfuss, 1826). Hagenow noemt deze soort Cellepora hippocrepis.
Foto 3: Ik denk dat het hier om een Onychocella koninckiana gaat.
Foto 4: Ik moet nog eens de boeken induiken, maar ik denk dat dit geen Lopholepis is.
Groeten,
Oliver
Dag Oliver,
heel erg bedankt voor jouw feedback en determinaties.
Het materiaal komt inderdaad uit de Meerssen Member van ENCI, zelfs uit de wand. Op een bepaald punt is de bryozoënlaag daar bereikbaar.
Foto 1 ; de T. arachnoïdea, die jij in het determinatiesysteem hebt staan, is duidelijk beter bewaard.
Foto 2 ; ik heb zelf even gedacht Cellepora hippocrepis, maar nu jij dit ook zo ziet, ben ik al meer overtuigd.
Foto 3 ; Onychocella blijft voor mij een moeilijk genus om tot op speciesniveau te determineren, maar ik begrijp jouw visie en ben geneigd om mij aan te sluiten.
Foto 4 ; ik ben benieuwd welke opties jij nog ziet.
groeten
Lugo
heel erg bedankt voor jouw feedback en determinaties.
Het materiaal komt inderdaad uit de Meerssen Member van ENCI, zelfs uit de wand. Op een bepaald punt is de bryozoënlaag daar bereikbaar.
Foto 1 ; de T. arachnoïdea, die jij in het determinatiesysteem hebt staan, is duidelijk beter bewaard.
Foto 2 ; ik heb zelf even gedacht Cellepora hippocrepis, maar nu jij dit ook zo ziet, ben ik al meer overtuigd.
Foto 3 ; Onychocella blijft voor mij een moeilijk genus om tot op speciesniveau te determineren, maar ik begrijp jouw visie en ben geneigd om mij aan te sluiten.
Foto 4 ; ik ben benieuwd welke opties jij nog ziet.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Hoi Luc,
ik ben jouw nog een antwoord schuldig. Het stuk op de laatste foto in jouw vorige bericht blijkt toch – zoals jij al vermoedt had – een Lopholepis te zijn. Vanwegens de grote zoeciale arealen (vooral aan de ondere linkse kant) denk ik aan Lopholepis alternans (v. Hagenow, 1851), maar ik zou het stuk eens moeten zien, om het met de beschrijvingen van Voigt vergelijken te kunnen.
Ik ben momenteel iedere dag twee, drie uren bezig met de determinatie van material uit de Meerssen member, dat afkomstig is uit de gruislagen boven een van de hardgrounds.
Het is schitternd. Ik heb acht kleine plastikdoosjes staan en tnt. nog niet eens een doosje onderzocht. Het resultaat is geweldig: tot nu toe meer dan honderd verschillende soorten – hieronder ca. 75 bryozoa-soorten, een tiental brachiopoden, een tiental forams, enkele serpuliden, 2 of 3 kleine regulaire zeegels (overigens compleet kristalijn bewaard), een fijftal sponzen en enkele ophiuridae-fragmenten.
Het is een feest en ik ben dus niet teleurgesteld, dat ik dit jaar nog niet veel kansen had, om de groeves te bezoeken. Ik zal de komende dagen weer een reeks foto's tonen.
Beste Groeten,
Oliver
ik ben jouw nog een antwoord schuldig. Het stuk op de laatste foto in jouw vorige bericht blijkt toch – zoals jij al vermoedt had – een Lopholepis te zijn. Vanwegens de grote zoeciale arealen (vooral aan de ondere linkse kant) denk ik aan Lopholepis alternans (v. Hagenow, 1851), maar ik zou het stuk eens moeten zien, om het met de beschrijvingen van Voigt vergelijken te kunnen.
Ik ben momenteel iedere dag twee, drie uren bezig met de determinatie van material uit de Meerssen member, dat afkomstig is uit de gruislagen boven een van de hardgrounds.
Het is schitternd. Ik heb acht kleine plastikdoosjes staan en tnt. nog niet eens een doosje onderzocht. Het resultaat is geweldig: tot nu toe meer dan honderd verschillende soorten – hieronder ca. 75 bryozoa-soorten, een tiental brachiopoden, een tiental forams, enkele serpuliden, 2 of 3 kleine regulaire zeegels (overigens compleet kristalijn bewaard), een fijftal sponzen en enkele ophiuridae-fragmenten.
Het is een feest en ik ben dus niet teleurgesteld, dat ik dit jaar nog niet veel kansen had, om de groeves te bezoeken. Ik zal de komende dagen weer een reeks foto's tonen.
Beste Groeten,
Oliver
Hoi Oliver,
bedankt voor jouw antwoord.
Ik heb mij vooral laten leiden door de wanordelijk geplaatste "heuveltjes" en de sterk geribde facetten op deze verhogingen.
Bij het specimen L. alternans, dat ik heb, is die alternerende plaatsing van de uitstulpingen zeer duidelijk en de facetten zijn minder opvallend.
Voorlopig lijkt Lopholepis sp. meest aangewezen als determinatie.
Ik ben benieuwd om het resultaat van jouw determinatiewerk te zien.
Dit klinkt zeer interessant.
Zelf ben ik ook al wat kleine brachiopoden en foraminiferen tegengekomen en een zeer klein regulair zee-egeltje.
groeten
Lugo
bedankt voor jouw antwoord.
Ik heb mij vooral laten leiden door de wanordelijk geplaatste "heuveltjes" en de sterk geribde facetten op deze verhogingen.
Bij het specimen L. alternans, dat ik heb, is die alternerende plaatsing van de uitstulpingen zeer duidelijk en de facetten zijn minder opvallend.
Voorlopig lijkt Lopholepis sp. meest aangewezen als determinatie.
Ik ben benieuwd om het resultaat van jouw determinatiewerk te zien.
Dit klinkt zeer interessant.
Zelf ben ik ook al wat kleine brachiopoden en foraminiferen tegengekomen en een zeer klein regulair zee-egeltje.
groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- hubertus68
Hoi Luc,
ik zou het ook op Lopholepis sp. houden. Ik ben zelfs niet zeker, of L. alternans nog een legitieme naam is.
Maar het uiterlijk (bundels met cellen en daartussen gladde maculae) is niet alleen een kenmerk van Lopholepis. Maar gezien de grootte van de kolonie en de kwantiteit van fascicels zie ik voorlopig geen andere optie.
Foto's komen er aan...
Groeten,
Oliver
ik zou het ook op Lopholepis sp. houden. Ik ben zelfs niet zeker, of L. alternans nog een legitieme naam is.
Maar het uiterlijk (bundels met cellen en daartussen gladde maculae) is niet alleen een kenmerk van Lopholepis. Maar gezien de grootte van de kolonie en de kwantiteit van fascicels zie ik voorlopig geen andere optie.
Foto's komen er aan...
Groeten,
Oliver
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Antw: Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.
So...met zo'n tijdsinvestering moet je wel ver komen! Ik ben blij als ik 3 uur per week aan fossielen besteed krijg!hubertus68 schreef:
Ik ben momenteel iedere dag twee, drie uren bezig met de determinatie van material uit de Meerssen member,
[Bewerkt door KoenJ op 01-06-2016 om 20:34 NL]
Groeten,
Koen
Koen
- hubertus68

Beste,
zoals aangekondigt toon ik hiermee een paar stukken uit een van de gruislagen uit de Meerssener kalk, die ik tijdens de eerste ENCI-excursie gevonden had en die niet algemeen voorkomen.
1. Groepfoto Lichenoporidae
2. Indet, zeer waarschijnelijk Familie Onychocellidae, met twee avicularien links en rechts boven de mondopening
3. Onychocella dichotoma (Goldfuss, 1826)
4. Mijn nieuw en zelf gebouwt opbergkastje met plaats voor ca. 300 soorten
5. Reptomulticava polytaxis (v. Hagenow, 1851)
6. Fungella dujardini (v. Hagenow, 1851)
7+8. Stephanodesma (Osculipora) irregularis (Marsson, 1887)
9: Tetracycloecia dichotoma (Goldfuss, 1827) met verkalkte "bulten" tussen de zooecia
10: Porina quinquepunctata (v. hagenow, 1851)
11: cf. Mecynoecia sp.
12+13: cf. Discofascigera sp.
Groeten,
Oliver
Dit is een mooie reeks, Oliver.
Ik neem aan dat er heel wat tijd is gekropen in het determinatiewerk.
Uit welk materiaal zijn de buisjes gemaakt, waarin de specimen zitten opgeborgen?
En zitten deze specimen los in de buisjes of kan jij ze bevestigen?
Groeten
Lugo
Ik neem aan dat er heel wat tijd is gekropen in het determinatiewerk.
Uit welk materiaal zijn de buisjes gemaakt, waarin de specimen zitten opgeborgen?
En zitten deze specimen los in de buisjes of kan jij ze bevestigen?
Groeten
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites