Zee-egel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:
Zee-egel

Bericht door Hidde » 10 jun 2016, 11:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sinds ik actiever verzamel merk ik dat stadsfossielen mij steeds vaker opvallen. In mijn woonplaats is er veel gebruik gemaakt van het arduin gesteente waardoor honingkoraal, sponsen, bivalven en dergelijke in de stoepranden niet bepaald zeldzaam zijn.

Gisteren kwam ik bovenstaande fossielen tegen in een naburige stad. Ik had nog nooit zee-egels in een vloer gezien. Leuk voor mijn foto album met stadsfossielen dacht ik zo!

In het determinatie systeem kwam ik er niet echt uit met deze toch behoorlijk gehavende stukken (Echinocorys?).
Misschien dat iemand met een getraind oog voor stekelhuidigen mij verder kan helpen?

Groetjes Hidde

[Bewerkt door Hidde op 10-06-2016 om 10:53 NL]

Marine mammals, dolphinately awesome

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Zee-egel

Bericht door KoenJ » 10 jun 2016, 14:00

Leuk om te zien. Zo'n doorsnede van een zee-egel ben ik nog nooit tegengekomen. Foto 2 is leuk, daar zie je zowel de wanden als de mondopening.

Groeten,
Koen

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 10 jun 2016, 14:40

Heb ik ook nog niet gezien, leuke waarneming. Ik vraag me af waar dit materiaal vandaan komt.
Om de vorm van de egels te kennen moet je natuurlijk best een hele hoop doorsnedes onder verschillende hoeken bekijken. De globale vorm lijkt me wat afgeplat, genre Clypeaster?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Hidde
Been thanked: 102 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 10 jun 2016, 19:53

KoenJ leuk dat je er meteen wat in ziet en uitlegd. Ik ben niet echt thuis in de stekelhuidigen, had geen idee!
Frederik, ik snap dat ik er heel wat zou moeten bekijken om tot een gedegen determinatie te komen. Voor de website heb ik de mooiste gefotografeerd, maar er zijn er nog wel 100 zichtbaar schat ik zo.
Op Utrecht Centraal station word verbouwd. Dit zijn de nieuwe vloeren volgens mij. Zal eens wat rond mailen. Mogelijk valt de afkomst van de tegels te achterhalen.

[Bewerkt door Hidde op 10-06-2016 om 18:54 NL]

Marine mammals, dolphinately awesome

Plaats reactie