Steen met diverse fossielen .

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Micha
Steen met diverse fossielen .

Bericht door Micha » 18 jun 2016, 20:48

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste mensen ,

Heb tijdens een strandwandeling op Vlieland een week geleden een steen gevonden met diverse fossielen erin , jullie weten zeker direct om wat het hier gaat , ik niet . Ben even nog erg groen . ;-) . En hoe noemen jullie deze steensoort , leisteen ? Komt het uit het Jura tijdperk ?
Zou ik proberen de fossielen te prepareren ,
of is dat meer voor de geoefende paleontoloog ?

Dank voor jullie aandacht en met vriendelijke
Groet
Micha

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Steen met diverse fossielen .

Bericht door KoenJ » 18 jun 2016, 22:04

Dankzij de moderne techniek een berichtje uit de Jura-streek ;)

Ik zie bryozoa, en in ieder geval ook crinoïden-delen (zeelelies). De bryozoa lijken op Fenestella, welke voorkwam van Siluur tot Perm. Als ik de steen zo zie zou ik zeggen dat het om Belgische 'kolenkalk' gaat, dis vaak ook in dorpels etc verwerkt zit. Die kalk komt uit het Carboon. Maar aangezien ik laatst ook al ergens 100 mln jaar naast zat, moet ik misschien niks zeggen ;)

Groeten,
Koen

Micha
Antw: Steen met diverse fossielen .

Bericht door Micha » 19 jun 2016, 21:26

Beste Koen ,

hartelijke dank voor jou antwoorden .
Dat helpt mij al stukken verder , wel de vraag hoe komt nu zo een Belgische steen hier op het strand . Misschien bij het opspuiten met het zand uit zee , wie weet . Als een van de Belgische zoekers dit stuk vaderland terug wil hebben , mag die het komen halen ;-) .

Hoop dat je een goede tijd hebt in het Jura ;-) .

Bedankt en groetjes

Micha

Plaats reactie