Grote gastropode? uit het Limburgse
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Grote gastropode? uit het Limburgse

Hallo samen!
ik heb deze vondst een paar jaren geleden al eens hier op het forum laten zien. Ik had toen helaas geen goede foto's getoont en niemand kon het "kind" toen een naam geven. Nadat het stuk nu drie jaren in de ladenkast ligt wil ik nog eens een poging doen om misschien een stapje verder te komen. In drie jaren zijn nieuwe leden erbij gekomen en ik heb een reeks nieuwe foto's gemaakt, die een duidelijk negatief van de structuur van de buitenkant van de slak tonen.
Mijn suggestie was toen (2013) dat het hier om een lid uit de familie Vermetidae gaat. Maar ik ben helaas niet wijser geworden. In de monografieen van Binckhorst en Kaunhowen vindt ik niets terug dat vergelijkbaar is. Lengte is 5 cm. Het stuk komt uit de Kalk van Nekum of Meerssen. De diameter van de steenkern is 1 cm.
Alvast bedankt en beste Groeten,
Oliver
Antw: Grote gastropode? uit het Limburgse
Dit is een soort die in de oude boeken over het Limburgse krijt nog staat als Vermetus, maar waar ook geslachten als Thylacodes onder vallen.
Deze slakken worden door hun willekeurig ogende groei vaak verward met kokerwormen, maar door het oplossen van de schaal bij dit soort slakken, is dat bij het Limburgse niet van toepassing.
Vergelijk maar eens met Vermetus clathratus (Binkhorst, tab. V.a.2., afb. 3a-c).
Ook Kaunhowen heeft Vermetus soorten afgebeeld op tafel 4.
Als je een detail foto maakt van de sculptuur kan ik hem waarschijnlijk wel op naam brengen, maar dit kan ik nu nog niet goed genoeg zien.
Deze slakken worden door hun willekeurig ogende groei vaak verward met kokerwormen, maar door het oplossen van de schaal bij dit soort slakken, is dat bij het Limburgse niet van toepassing.
Vergelijk maar eens met Vermetus clathratus (Binkhorst, tab. V.a.2., afb. 3a-c).
Ook Kaunhowen heeft Vermetus soorten afgebeeld op tafel 4.
Als je een detail foto maakt van de sculptuur kan ik hem waarschijnlijk wel op naam brengen, maar dit kan ik nu nog niet goed genoeg zien.
Hallo, ik kan me voorstellen dat je er een gastropode in ziet, maar zou het wellicht een heteromorfe ammoniet kunnen zijn?
Zoiets als Nipponites?
groeten, Bert
Zoiets als Nipponites?
groeten, Bert
Elbert
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hallo Elbert,
dank voor jouw reactie. Maar zou men – als het een ammoniet was – niet kamers moeten zien?
Beste Groeten,
Oliver
dank voor jouw reactie. Maar zou men – als het een ammoniet was – niet kamers moeten zien?
Beste Groeten,
Oliver
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Je zou er van uit kunnen gaan dat je enkel de woonkamer ziet, maar ook dan vind ik ammoniet persoonlijk een long shot.
Er staat een Vermetus sp. in het systeem, die is wel nog een stuk onregelmatiger: http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... ek=47-0750
Dat hoeft op zich niets te zeggen, vaak zijn de jonge windingen wel min of meer spiraalvormig gewonden, en op jouw specimen zie je hoegerop nog een knik.
[Bewerkt door Frederik op 21-06-2016 om 08:43 NL]
Er staat een Vermetus sp. in het systeem, die is wel nog een stuk onregelmatiger: http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... ek=47-0750
Dat hoeft op zich niets te zeggen, vaak zijn de jonge windingen wel min of meer spiraalvormig gewonden, en op jouw specimen zie je hoegerop nog een knik.
[Bewerkt door Frederik op 21-06-2016 om 08:43 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo, ja, inderdaad een long shot, maar ik had me bedacht dat wellicht alleen de leefkamer opgevuld was met sediment en er van het phragmocone alleen een afdruk van de schaal restte...
Ik heb een dergelijke bewaring wel vaker gezien...
En wat is er nu leuker; een inkoppertje of een longshot dat er in gaat...?
groeten, Bert
Ik heb een dergelijke bewaring wel vaker gezien...
En wat is er nu leuker; een inkoppertje of een longshot dat er in gaat...?
groeten, Bert
Elbert
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dat tweede natuurlijk....
Als het juist is
Als het juist is

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hallo, als het niet juist is, gaat `tie er niet in...maar deze durf ik wel aan.
groeten, Bert
groeten, Bert
Elbert
Antw: Antw: Grote gastropode? uit het Limburgse
Dit klopt helemaal.Frederik schreef:
In een meer volwassen stadia is de echte Vermetus vaak onregelmatiger.
Ik betwijfel dan ook of dat dit soort vondsten nog een echte Vermetus zijn.
Zo staan ze echter nog wel in de oude boeken over het Limburgse Krijt, maar die is al 70 jaar aan revisie toe

@Elbert: interessante hypothese dat het ook een ammoniet zou kunnen zijn. Ik heb al wel overwogen dat mogelijk een deel van het materiaal een ander beest dan een slak zou kunnen zijn. Binkhorst beeld namelijk uit zijn Vermetus clathratus vreemde meerdelige Opercula? af, die ik zo bij Vermetidae niet goed kan plaatsen. Bovendien zou een opercula van deze groep slakken normaal niet in staat zijn te fossiliseren (Dit is niet van calciet/aragoniet bij deze soorten). Ik weet niet of dat iets dergelijks bij een ammoniet wel te plaatsen valt. Ik zal zo even een foto posten van de afbeelding van Binkhorst.
Ik heb echter ook stukken gevonden die echt van een Vermetus zijn in het Limburgse. Vrij random groei, steenkern die wisselt in dikte (net als je kan zien bij de schaal van echte Vermetus) enz. Ik zal kijken of dat ik nog makkelijk bij die "echte" Vermetus kan of dat hij onder in de doos ligt.
Dat een Vermetidae wel vrij geleidelijk kan groeien zie je hier:
http://shells.tricity.wsu.edu/ArcherdSh ... tidae.html
[Bewerkt door Marijn14 op 21-06-2016 om 10:43 NL]