Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Bryozoa uit het Limburgse Krijt.

Bericht door hubertus68 » 20 jun 2016, 09:13

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag samen,

bij deze nog en paar stukken uit de Meerssener kalk van de ENCI. Een vondst kan ik niet op naam brengen, heb ik zo dus nog niet gezien. Misschien dat iemand mij verder kan helpen?

Foto 1: een heel mooie Onychocella cf. propinqua. (v. Hagenow, 1851)

Foto 2: Meliceritites ?hagenowi (Voigt, 1951). Aan het begin van de nieuwe takken verandert het patroon van de zooecia van een duidelijke rhombische vorm naar een simpele ronde tot licht driehoekige vorm. Als erosie of slijtage de oorzaak voor dit verschijnsel zijn, vraag ik me af, waarom alleen maar de nieuwe takken en niet de basis aangetast werden.

Foto 3: Floridina membraniporoides (Voigt, 1987)

Foto's 4/5: Stephanodesma irregularis (Marsson, 1887). Een compleet exemplaar, dat op een bolle ondergrond vastgehecht zat, vandaar de concave vorm op de onderzijde.

Foto's 6/7: Indet. Het gaat hier om een basaal gedeelte van een kolonie. Zij heeft een breede ronde voet en toont relatief ver van elkaar af staande mondopeningen tussen die tallose pukkels en stekeltjes liggen. De pukkels zijn hier en daar opgebroken en blijkbaar hol. Het zou dus om ovicellen kunnen gaan?!

Beste Groeten!
Oliver

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 307 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 20 jun 2016, 15:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Luc, hier wat foto's van mijn bryozoën spul, als je het eens wil bekijken neem ik t mee naar de Enci. Groetjes Mart

To share or not to share, that's the question!

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 20 jun 2016, 15:55

Hoi Oliver,

opnieuw toon je weer enkele mooie stukken.
De O. cf. propinqua is inderdaad zeer goed bewaard en heel mooi.

Wat de laatste kolonie betreft, kan ik zeggen dat ik zulke vorm nog niet ben tegengekomen, ook niet in de literatuur, die ik bezit. Daarom kan ik je ook niet verder helpen met de determinatie.

Ik heb vandaag wel nog een paar werkjes besteld ( eentje van Wiesemann, dat jij eerder hebt vermeld in dit topic, en een boek van Beissel over de bryozoën uit het Aachener Krijt) om mijn bryozoën horizon te verbreden.

Mart,

jij hebt heel wat "bryozoën-spul" zitten en ik wil dat graag eens van dichterbij bekijken.
Spijtig genoeg kan ik er volgende zaterdag niet bij zijn in de ENCI groeve.
Maar normaal lukt het wel in juli.
Ik stuur je dan wel een mailtje kort voor de excursie.
Bedankt in elk geval.

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 23 jun 2016, 10:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste fossiel-netters,

eigentlijk hoort het hier getoonde fossiel niet bij de bryozoa, maar ik vind het toch informatief om het hier te tonen. Het gaat om een sporenfossiel, dat v. Hagenow in 1840 als het bryozoa-genus Talpina ramosa beschreef. Een borend organisme dat vooral in harde substraten (belemnieten en schelpen) te vinden is. Nieuwer onderzoek (vooral door Voigt, 1973, 1975, 1978 ) leverde echter op dat dit genus bij de hoefijzerwormen (phoronidea) te rekenen is. Hoefijzerwormen behoren – net zoals de bryozoa en brachiopoda – tot de "superstam" Lophotrochozoa.

Mijn exemplaar komt uit de Meerssen kalk van de ENCI.

Beste Groeten,
Oliver

[Bewerkt door hubertus68 op 23-06-2016 om 09:10 NL]

Lugo

Bericht door Lugo » 24 jun 2016, 17:34

Oliver,

dit had ik zeker niet herkend, zelfs niet als een ichnofossiel.
Wel knap dat jij dit opgemerkt hebt en ook nog gedetermineerd.
Wat is het substraat, waarin deze hoefijzerworm geboord heeft?

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 24 jun 2016, 21:34

Hoi Luc,

het substraat is een oestertje.

Groetem,
Oliver

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 06 jul 2016, 23:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beste bryozoa-liefhebbers,
beste Luc ;-)

bij deze een paar "problematica" uit de graafgangen van de Meerssen kalk in de ENCI.
Bij de meeste weet ik wel, in welke richting ik zoeken moet, maar mijn kleine bibliotheek heeft nog geen "shure shots" opgebracht.

Foto 1: Dit is een unilamelaire kolonie, die een paar gelijkenissen toont met sommige "Escharifora-soorten" zoals Escharifora quoyiana of E. papyracea. Maar ik kan deze soort niet overeen brengen met deze genoemde soortn. De aperturae zijn veel groter en de "lip" (aan de proximale zijde van de apertura) is helemaal anders. Verder zijn de porieen rond om de mondopeningen zeer groot en kwa kwantiteit zeer weinig, wat ik nergens in de boeken terugvindt.

Foto 2: Dit zou een Callopora kunnen zijn. De hele kolonie is tamelijk afgesleten/erodeert, maar de randavicularia zijn nog te zien.

Foto's 3 t/m 6: Vermoedelijk een Osculipora. Maar welke soort. Een opvallend kenmerk zijn diverse porieen aan de zijkanten van het takje. Is dit misschien een goed bewaarde O. filix? Op de achterkant zitten twee gonozooiden. Opvallend is de interne structuut van het rechter gonozooid. Dit toont duidelijke kamers.

Foto's 7 en 8: Een Onychocella, maar welke? Het gaat om een kolonie, die rond een of ander takvormig substraat gegroeidt is. Avicularia zijn, denk ik, niet aanwezig. Er zijn wel enkele zooecia aanwezig, die smaller zijn en een lang-ovale mondopening hebben (in plaats van de breed-ovale openingen, die de rest van de zooecia tonen). Geen idee. De kolonie heeft wel een gelijkenis met O. piriformis od O. cyclosoma. Opvallend is nog dat de detailfoto een zooecium toont, dat een proximaal spits verlopende vorm heeft.

Foto 9: een grote, goed bewaarde kolonie van 'Heteropora' dichotoma.

Foto's 10 en 11: Geen idee. Opvallend zijn de lichte gleuven, die de randen van de zooecia markeren. Verder blijkt er een lip of een tandje aan de ondere rand van iedere mondopening te zijn. Ook aan de laterale zijdes is de mondopening een beetje smaller.
Ik denk aan een Membranipora- of Floridina-soort.

Foto's 12 en 13: Werkelijk geen idee!

Veel plezier en Beste Groeten,
Oliver

Lugo

Bericht door Lugo » 07 jul 2016, 15:28

Dag Oliver,

na enkele uurtjes opzoekwerk zou ik het specimen op foto 1 determineren als Escharifora quoyiana ( v. Hagenow, 1853 ). De mondopening met de kleine tandjes lijkt mij goed overeen te komen, evenals de porien rondom de mondopeningen.
Maar normaal is deze soort bilamellair en jij beschrijft dit specimen als unilamellair.
En dat past dan weer niet met mijn stelling.

Het exemplaar op foto 2 zou ik determineren als Callopora oculata ( d'Orbigny, 1852 ).

Het derde specimen lijkt mij, zoals jij ook al suggereert, een Osculipora filix ( v. Hagenow, 1853 ) te zijn.

Alvorens mijn opinie over de volgende afbeeldingen te formuleren, wil ik nog wat meer zoekwerk verrichten.

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 07 jul 2016, 19:28

Hoi Luc,

ten eerste hartelijk bedankt voor het investeren van "enkele uurtjes" recherche.

Wat het eerste specimen betreft, dacht ik ook eerst aan E. quoyiana – tenmindste wat het bovenste gedeelte van het fragment betreft. Maar als ik naar de ondere zooecia kijk zie ik bijna ovale aperturae met een compleet andere (veel duidelijkere) lip. Het zien bijna uit als of hier twee verschillende soorten samengegroeit zijn. Misschien gaat het ook om een heteromorphie. Maar ik weet het niet. Mijn gevoel zegt, dat dit geen quoyiana is. Want ik heb deze soort met de tientallen onder de bino gehad en deze soort lijkt er gewoon niet goed op.

Met jouw determinatie van het tweede stuk ben ik eens.

Het derde stuk is, denk ik, geen O. filix. Bij deze zouden de fascicels (bundels) op de frontale zijde samenlopen. Het stuk oogt meer op een O. truncata. Maar deze zou maar een porie aan de basis van ieder bundel tonen, en niet – zoals bij mijn stuk – vijf of zes. Ik moet nog een sverder kijken. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Beste Groeten,
Oliver

Lugo

Bericht door Lugo » 08 jul 2016, 11:59

Dag Oliver,

het blijft inderdaad een moeilijk gegeven om deze diertjes te determineren, omdat ook niet altijd duidelijk is of de getoonde bewaringstoestand nog alle kenmerken vertoont van een intact exemplaar.

Foto 7 en 8 zou ik wel determineren als O. piriformis en voor foto 10/11 dacht ik mogelijks aan O. blainvillei.

Het laatste exemplaar lijkt mij sterk verweerd te zijn en zeer moeilijk te beoordelen.

groeten

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Plaats reactie