Fragment bewerkt bot?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
andersschinkel
Fragment bewerkt bot?

Bericht door andersschinkel » 03 jul 2016, 20:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een botfragment van MV2. Er zit een vreemde groef in (op de eerste foto iets links van het midden, van boven naar drie kwart beneden), op foto's 3, 4, 5, 9, 10 en 11 ook goed te zien. Daarnaast zit er 'bovenaan' een inkeping. Het doet niet erg natuurlijk aan; ik kan het althans niet plaatsen. Tegelijk weet ik ook niet wat het geweest zou moeten zijn. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

HG, Anders

sjaak
Has thanked: 376 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
Antw: Fragment bewerkt bot?

Bericht door sjaak » 03 jul 2016, 20:38

Geen idee, behalve dat dit niet bewerkt maar natuurlijk is. Als het bewerkt is, zou je snijsporen zien. Die zijn hier niet te zien. Metatarsalen van rund of hert hebben zo'n groef.

Groet,

Niels

andersschinkel
Antw: Fragment bewerkt bot?

Bericht door andersschinkel » 04 jul 2016, 07:42

Ik begrijp je reactie, maar het is niet het soort groef dat je in middenvoetsbeenderen aantreft. In dit geval zie je de groef namelijk als je het botfragment van de zijkant af bekijkt (linker zijkant, op de eerste foto). Kijk je er van voren tegenaan (zoals op foto 1), dan is de groef verstopt. Het kan best natuurlijk zijn hoor, maar ik kan alleen geen bot verzinnen dat zo'n groef heeft.

Plaats reactie