Romontbos 21-5

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Romontbos 21-5

Bericht door KoenJ » 22 mei 2016, 08:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Gisteren ben ik voor het eerst eens naar de groeve Romontbos in Eben-Emael geweest. Het was een mooie dag waarin we onze zweetklieren goed getraind hebben, dankzij het lekkere zonnetje. Ook hebben we wat mooie karst-verschijnselen gezien (foto 2).

Toen we aankwamen begonnen werklui net aan hun pauze. Aangezien we de groeve niet kenden zijn we gewoon maar ergens heen gelopen en in de kalksteenbrokken langs de wand gaan zoeken. Al gauw vonden we lagen met veel zee-egels ( Hemipneustes en Oolopygus ?), waarvan vooral de grotere exemplaren veelal verdrukt en fragiel waren. We hebben er enkele in matrix meegenomen, met de hoop deze thuis te kunnen prepareren.

In deze laag kwamen we ook veel zeegras tegen, vaak te groot om mee te nemen (zie vierde foto, waarop zowel de wortels als de bladeren bij elkaar te zien zijn). Ook heb ik de brachiopode Trigonosemus pectiniformis regelmatig gevonden.

Inmiddels waren de medewerkers van de groeve klaar met pauze, en toen bleek dat ons plekje op de route van de vrachtwagens en de loaders lag. Gezien de grootte van dit materieel was dit toch af en toe intimiderend. We hebben nog even verder gezocht waarbij de werknemers uiteraard zo min mogelijk tot last wilden zijn. Uiteindelijk in een inhammetje verder gaan zoeken. Ik ben ook nog gaan kijken om op het bovenste terras te gaan zoeken, maar aangezien daar een graafmachine zo groot als mijn huis rondreed, heb ik dat maar gelaten.

Onder de vondsten (foto's volgen nog) zaten: zee-egels, zeegras, tweekleppigen en brachiopoden, bryozoa, belemnieten, 1 haaietand, en visresten, waarvan eentje ca. 15 cm groot is en voor zover ik kon zien nog wat wervels in verband bevat.

Het lastige in deze groeve vind ik de stratigrafie. De wand waarbij we zochten bevatte weinig vuursteenlagen. Dit is helaas niet zo goed te zien op de laatste foto. Ik heb dus het idee dat we in de Emael-member hebben gezocht. Maar wellicht dat iemand dit aan de hand van de fossielen of met kennis van dd groeve kan bepalen.

[Bewerkt door KoenJ op 22-05-2016 om 07:52 NL]

Groeten,
Koen

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Romontbos 21-5

Bericht door hubertus68 » 22 mei 2016, 14:16

Hoi Koen,

mooi verslag. Bedankt.
Aan de hand van de gevonden fossielen (vooral Trigonosemus in combinatie met de grote hoeveelheden aan zeegras/thalassocharis) zou ik ook aan de Kalksteen van Emael denken. Vooral de brachiopode Trigonosemus wijst hierop. Als ik goed zit komt ie in de Formatie van Maastricht alleen in de Emael en Valkenburg member voor.

Groeten,
Oliver

pa3djc
Been thanked: 4 times

Bericht door pa3djc » 22 mei 2016, 17:06

Dag Koen en Hubertus.
Ik zag net op fossiel net determinatie dat deze brachiopode ook in het
nekum gevonden word.
Bovendien had je hem zelf gevonden Hubertus.
Groeten Aad.

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 22 mei 2016, 18:53

Koen,

het lijkt een vruchtbare zoekdag te zijn geweest; ben benieuwd om de fotos te zien.

Als je veel fragmenten van Hemipneustes ziet, zou ik zeggen dat je in de Nekum Kalksteen zit.
Maar mogelijk was je aan het werk op het Emael niveau, waar ook Nekum kalkbrokken waren terechtgekomen van hoger gelegen gedeelte en heb je dus in de twee Members gezocht.

Luc

Panta rhei

Heraclites

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 22 mei 2016, 18:56

De exemplaren uit het determinatie-systeem komen uit de Emael kalk van Romontbos. Ik heb dit fout aangegeven in het systeem en zal dit laten corrigeren. Goed dat jouw dit opgevallen is.
Het is soms moeielijk, de stratigrafische herkomst te bepalen, als de blokken door elkaar liggen. Dat Trigonosemus hoofdzakelijk in de boven genoemde laagpaketten voorkomt, schrijft Eric Simon in het Limburg nummer van Grondboor & hamer 1998. Maar men kan ervan uitgaan, dat deze brachiopode ook in andere lagen voorkomt.

Groet, Oliver

KoenJ

Bericht door KoenJ » 22 mei 2016, 19:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi heren,

Hierbij wat kiekjes van nog ongeprepareerde en ongerepareerde vondsten. Het was inderdaad wel vruchtbaar, alhoewel mijn vader (mijn compagnon op de foto met de loader) enigszins teleurgesteld was. Het weer niet vinden van een mosasaurus moet voor hem namelijk op zijn minst gecompenseerd worden door het vinden van een tiental haaientanden.

Het blijft lastig als je niet in situ zoekt. In het inhammetje lagen blokken waarvan ik zeker was dat ze uit de Nekum kwamen. Maar het meest van de blokken herken ik niet als Nekum, zoals ik die bijv uit 't Rooth ken (Enci is lang geleden voor me). Ik ben bijvoorbeeld geen enkele Protocallianassa tegengekomen. Maar ook dat hoeft hrt verschil niet te maken natuurlijk.

Groeten,
Koen

KoenJ

Bericht door KoenJ » 22 mei 2016, 21:02

Afbeelding

Het haaietandje zojuist geprepareerd. Blijkt letterlijk puntgaaf te zijn. Je kunt je er bijna nog aan snijden. Prachtig toch, na 66 mln jaar?

Groeten,
Koen

Lugo
Been thanked: 65 times

Bericht door Lugo » 23 mei 2016, 11:24

Hoi Koen,

dat is inderdaad een puntgave Pseudocorax.
De afdruk op de laatste foto van jouw eerste reeks lijkt mij interessant om van dichterbij te bekijken ( lijkt op houtachtig materiaal??).
Heb je daar een close-up foto van?

groeten

Lugo

[Bewerkt door Lugo op 23-05-2016 om 10:25 NL]

Panta rhei

Heraclites

MarkW

Bericht door MarkW » 04 jul 2016, 13:38

Hoi Koen,

Bedankt voor het delen van het leuke verslag, en mooie vondsten!

Ik ben het met Lugo eens; de plant aan het einde van je eerste reeks foto's lijkt me zeer interessant van dichterbij te zien! Mocht je nog close-ups hebben genomen, zou ik ze graag zien.

Is het niet erg zeldzaam zulke grote gearticuleerde plantenfossielen te vinden in het Maastrichtse?

groeten,

Mark

Maurice
Senior Lid
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Maurice » 04 jul 2016, 21:53

Leuk verslag koen, bedankt om ons mee te laten genieten.

Gr.
Kevin

growing old is mandatory, but growing up is
optional.

Plaats reactie