Fossieltrip Laura Eygelshoven
Fossieltrip Laura Eygelshoven
Afgelopen zaterdag hebben we met de verenging (Werkgroep Fossielen Wageningen) steenstort Laura in Zuid-Limburg bezocht. Hier worden vooral plant fossielen uit het Carboon gevonden. Heel zelden een kreeft of degenkrab, maar als we die hadden gevonden had ik het in de titel gezet

Zelf ben ik niet zo van de plant fossielen. Op de site stond een tijdje terug een excursie verslag van KoenJ over een vergelijkbare steenstort in die buurt. Daardoor toch geïnteresseerd geraakt, wat stukken gelezen en ingeschreven voor deze excursie. En daar heb ik zeker geen spijt van!
Vanaf half 10 was de groeve open voor publiek en naast onze eigen mensen was er ook een Limburgse vereniging. De tijd was belangrijk omdat na de opening geen nieuwe mensen binnen mochten. Vroeg in de ochtend was het nog even spannend door een zieke bestuurder en ik wat om moest rijden om een extra bij rijder op te halen. Gelukkig leken we de enige die op een zaterdag rond 7 uur over de snelweg tuften, konden lekker door rijden en waren optijd.
De grote bult was vers materiaal volgens de zoekers van de Limburgse vereniging. Daar heb ik lang in gezocht en wel wat mooie tukken gevonden. Later naar een wat afgelegen klein bultje gegaan en daar vond ik het blad materiaal van de eerste foto’s.
De eerste foto’s zou ik zaadvarens noemen.
Calamites foto 8 en 9.
Cordiates? Op de laatste foto.
Ik weet hier nog erg weinig vanaf. Verbeteringen, suggesties en ideeën zijn altijd welkom.
Om 13:00 uur moesten we de steenstort helaas verlaten. Iemand van onze vereniging kende een groeve net over de grens waar wel mooie zee-egels te vinden zouden zijn. Het was nog vroeg, dus dat hebben we er ook nog even achteraan gedaan. Helaas was het behoorlijk lang zoeken met de auto. In de groeve zeer stijl en een behoorlijk lang stuk lopen en vielen de vondsten erg tegen. Ik heb zo’n vier á vijf stukke egels gevonden en twee helen (één daarvan was amper 2 cm in lengte). De rest had ook weinig geluk. Mijn bijrijder had een goede hand vol belemnieten met een iets licht roze kleur. Maar ook die waren behoorlijk gehavend.
Groetjes Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome
- Jurassic Lars
- Been thanked: 2 times
Antw: Fossieltrip Laura Eygelshoven
Hoi Hidde,
Mooie vondsten heb je gedaan uit het carboon maar daar kan ik je niet mee helpen mocht je een determinatie willen.
Het willen.zee egeltje is een Oolopygus pyriformis, de andere twee echinocorys (maar de laatste weet ik niet zeker, die zul je moeten schoonmaken met, met een tandenborstel en wat water kom je vaak al een heel eind).
Gr
Lars
Mooie vondsten heb je gedaan uit het carboon maar daar kan ik je niet mee helpen mocht je een determinatie willen.
Het willen.zee egeltje is een Oolopygus pyriformis, de andere twee echinocorys (maar de laatste weet ik niet zeker, die zul je moeten schoonmaken met, met een tandenborstel en wat water kom je vaak al een heel eind).
Gr
Lars
MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 307 times
- Contacteer:
Ik weet niet in welke groeve jullie als tweede geweest zijn, de derde is zeker geen echinocorys als je naar de tubercels kijkt. Eerder een Micraster of Dilpodetus achtige???
To share or not to share, that's the question!
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Hoi Hidde,
Leuk verslagje. Ik vind het moeilijk om iets te zeggen over deze foto's. Je kunt proberen de fossielen eens nat te maken. Dan krijg je de contrasten beter op de foto.
Leuk verslagje. Ik vind het moeilijk om iets te zeggen over deze foto's. Je kunt proberen de fossielen eens nat te maken. Dan krijg je de contrasten beter op de foto.
Groeten,
Koen
Koen
- Carboon
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 525 times
Ben met Koen eens dat de foto's niet ideaal zijn, maar hierbij een paar suggesties:
01. Neuropteride bladvorm ("Imparipteride" groep)
02. Iets uit het Mariopteris-Karinopteris complex, denk ik.
03. Cordaites sp. (?)
04. Vergelijk eens met Cyperites of andere "bebladering" van de lycopoden
05. Vergelijk eens met Pinnularia, anders mogelijk Asterophyllites o.i.d.
06. Lycopode twijgje, als je het mij vraagt.
07. Vergelijk eens met Calamostachys, Palaeostachya, etc.
08. Calamites, inderdaad. Vergelijk eens met Calamites undulatus
09. Erg verweerd...
10. Cordaites sp. lijkt me te kloppen.
Tim
01. Neuropteride bladvorm ("Imparipteride" groep)
02. Iets uit het Mariopteris-Karinopteris complex, denk ik.
03. Cordaites sp. (?)
04. Vergelijk eens met Cyperites of andere "bebladering" van de lycopoden
05. Vergelijk eens met Pinnularia, anders mogelijk Asterophyllites o.i.d.
06. Lycopode twijgje, als je het mij vraagt.
07. Vergelijk eens met Calamostachys, Palaeostachya, etc.
08. Calamites, inderdaad. Vergelijk eens met Calamites undulatus
09. Erg verweerd...
10. Cordaites sp. lijkt me te kloppen.
Tim
Op zoek naar groen in het zwart.
Tim, Super bedankt voor het delen van je expertise! Zeer gewaardeerd. Zal gaan vergelijken om de determinatie compleet te maken.
Koen en Tim, ik snap dat de foto's niet ideaal zijn. Enkele op locatie en een aantal bij thuis komst gemaakt. Had toen niet meer de puf om met veel aandacht foto's te maken. Wilde voornamelijk een beetje impressie geven van de vondsten van deze trip. In het vervolg zal ik beter op contrasten letten. Nat maken is een goede tip.
Ook dank voor de Zee-egel reacties

De egel waar discussie over was heb ik vanmorgen iets uit de matrix bevrijd. Naar mijn mening zien we hier de naar de zeebodem gerichte zijde van een Cardiaster Granulosus uit het krijt (ik denk Maastrichtien) met tenminste 1 Atreta op de schaal.
Groetjes Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome