Fossielenveilingen catawiki

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Fossielenveilingen catawiki

Bericht door KoenJ » 21 jul 2016, 11:41

Hoi mensen,

Hierbij twee linkjes naar fossielenveilingen waar ik een beetje dubbel gevoel bij heb. Mijn beeld van dit soort fossielenhandel is dat het gebeurd uit winstbejag, met schade voor de omgeving en geen oog voor de wetenschappelijke waarde.

Aan de andere kant is er misschien iemand op dit forum heel erg blij met een van de aangeboden fossielen, en komt het dan tenminste terecht bij iemand die er de paleontologische waarde van inziet.

Ik deel het hier, maak zelf je morele keuze hierin:

http://veiling.catawiki.nl/dino
http://veiling.catawiki.nl/fossielen-na ... /donderdag

[Bewerkt door KoenJ op 21-07-2016 om 10:42 NL]

Groeten,
Koen

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 307 times
Contacteer:
Antw: Fossielenveilingen catawiki

Bericht door Caveman » 21 jul 2016, 14:25

Er wordt dus op dit moment n vrij compleet mosasaurusskelet uit Marokko aangeboden!

Iemand n paar (duizend) euri over????

To share or not to share, that's the question!

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 21 jul 2016, 15:25

.....en wat plek aan de wand...

Bij het nieuws op de radio werd deze veiling ook al genoemd. De prijzen zullen wel goed stijgen nu.

Groeten,
Koen

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 21 jul 2016, 17:46

Kijk maar eens goed doorheen de aangeboden stukken. Zeer vaak met zeer summiere info, die bovendien ook nog eens zeer vaak foutief is, zowel op vlak van determinatie maar ook op vlak van herkomst. Voorbeeldje: Zo wordt er een heteromorfe ammoniet uit Duitsland aangeboden die eigenlijk uit Madagascar komt. Het zegt zeer veel over de verkopers en deze website.

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 22 jul 2016, 10:45

De kwaliteit van de veilingmeesters bepaalt de kwaliteit van de veilingen voor een groot deel vermoed ik. Om stukken op een ethisch correcte manier, en met de juiste informatie aan te kunnen bieden, is behoorlijk wat kennis nodig.
Nu vermoed ik dat het doelpubliek van veilingsites als deze geen zware prioriteit leggen bij correcte informatie, dus denk ik ook niet dat er van het bedrijf uit een incentive is om te investeren om dat soort kennis binnen te halen.
Fossielen die in dit circuit sukkelen zijn eraan voor de wetenschap, dat is klaar.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Sonja

Bericht door Sonja » 22 jul 2016, 14:56

Het is misschien wat makkelijk om alle verkopers over dezelfde kam te scheren. Er zitten betrouwbare verkopers bij die wel degelijk kennis van zaken hebben. En zoals altijd en overal zitten er ook sjoemelaars tussen ;-)

Germa
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Bericht door Germa » 22 jul 2016, 17:58

Gezien het artikel dat de wereld in geslingerd is over de te veilen mosasaurus, durf ik best met stelligheid te beweren dat de kennis, zelfs de goedwillendheid in dit geval ver te zoeken is:

http://www.nu.nl/wetenschap/4296447/zel ... hamer.html

Edit: inmiddels is het bericht aangepast, zie ik, misschien heeft mijn reactie op nujij geholpen; er werd vermeld dat de vindplaats Maastricht was; ze hadden het geologische tijdperk maastrichtien aangezien voor de vindplaats.

[Bewerkt door Germa op 22-07-2016 om 17:02 NL]

Marijn14

Bericht door Marijn14 » 22 jul 2016, 19:03

Vergeet hierbij zeker ook niet de reactie van John Jagt: http://www.1limburg.nl/twijfels-over-ec ... mosasaurus
En anders is hij in elk geval zonder verzendkosten :)

Plaats reactie