Botje uit de pols of enkel van een bever? (MV2)
- andersschinkel
Botje uit de pols of enkel van een bever? (MV2)
Hoi,
Is dit misschien een hand- of voetwortelbeentje van een bever? Ik heb helaas het vergelijkingsmateriaal niet om het te kunnen determineren.
Bedankt en groet,
Anders
-
- Been thanked: 45 times
Antw: Botje uit de pols of enkel van een bever? (MV2)
Je merkt het al: moeilijk. Lijkt me erg groot voor bever. Ik heb bij de roofdieren en zeehond gekeken, maar vanaf de foto's lukt het me niet.
Charlie
- andersschinkel
Jammer, maar bedankt voor je moeite. Is er misschien een voor een determinatiedag dan.
- andersschinkel
Antw: Botje uit de pols of enkel van een bever? (MV2) - Gedetermineerd!
Gisteren heb ik het boek 'Conondontes (Trogontherium) and Castor from the Teglian clay (etc.)' van Antje Schreuder uit de UB van de VU geleend. Dankzij de foto's achterin heb ik dit botje nu kunnen determineren - het was dus inderdaad van een bever, alleen niet van Castor fiber, maar van Trogontherium cuvieri!
Op bijgevoegde foto heb ik hem boven hetzelfde botje gelegd; hetzelfde, maar gespiegeld. Want 19b (en 19a) zijn een linker naviculare van Trogontherium cuvieri en het botje dat ik gevonden heb is een rechter naviculare. Het verschil met hetzelfde botje bij Castor fiber is erg duidelijk, dus ik geloof niet dat ik hierover hoef te twijfelen.
Weer een raadseltje opgelost dus! Dat is bemoedigend

Mooi dat je tot een determinatie bent gekomen!
Mocht je aan het scannen gaan met dat boek... houdt ik me van harte aanbevolen voor een kopie! Ik ben al even op zoek naar een exemplaar, valt alleen niet mee om er een te vinden...
Mocht je aan het scannen gaan met dat boek... houdt ik me van harte aanbevolen voor een kopie! Ik ben al even op zoek naar een exemplaar, valt alleen niet mee om er een te vinden...
Gideon de Jong
- andersschinkel
Hoi Gideon,
Ik was van plan de platen te scannen, niet het hele boek. Ik hoop het ook nog een keer tweedehands te vinden. Ik zal het je laten weten als ik de scans heb.
Groet,
Anders
Ik was van plan de platen te scannen, niet het hele boek. Ik hoop het ook nog een keer tweedehands te vinden. Ik zal het je laten weten als ik de scans heb.
Groet,
Anders