ENCI 06-08
ENCI 06-08

Afgelopen zaterdag weer ENCI.
Paar leuke tandjes en een zee-egeltje gevonden, maar de schelpen waren de mooiste vondsten, met name de dubbelkleppige bivalve, waarvan de originele schelpen nog aanwezig zijn!
Groeten,
Dirk
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Antw: ENCI 06-08
Hoi Dirk,
proficiat met de vondsten.
De "dubbelkleppige bivalve" is een brachiopode. Waarschijnelijk Carneithyris. Deze komt in de Lanaye member plaatselijk masaal voor. Maar vaak zijn de jongste (en dunste) delen van de schaal beschadigt. Een compleet exemplaar is dus altijd een leuke vondst.
Groeten,
Oliver
proficiat met de vondsten.
De "dubbelkleppige bivalve" is een brachiopode. Waarschijnelijk Carneithyris. Deze komt in de Lanaye member plaatselijk masaal voor. Maar vaak zijn de jongste (en dunste) delen van de schaal beschadigt. Een compleet exemplaar is dus altijd een leuke vondst.
Groeten,
Oliver
Mooie vondsten Dirk.
En het moeten niet altijd haaientandjes zijn.
Zelf vond ik minder dan 1 m. boven jouw zoekplaats in de Valkenburg Member een mooie afdruk van een loofblad.
Opmerkelijk dat in hetzelfde blokje ook wat visresten en zeegras zaten.
Dus een combinatie van mariene leven en landplanten.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Wauw, dat is een zeer aparte vondst Lugo.
Dirk: thanks for sharing, ook mooie vondsten.
Dirk: thanks for sharing, ook mooie vondsten.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Dat is echt een hele mooie vondst, Lugo!
Zoals je weet heb ik een tijd terug ook wat houtresten in een blok met zeegrasfossielen gevonden. Ik heb zelf twee theorieën over de tafonomie. Er waren óf zeegrasvelden waarin dit soort resten werden gevangen en vastgehouden (en aangezien zeegrasvelden diversiteits-hotspots zijn, is het niet gek dat je er ook vissen etc tegenkomt), óf de zeegrasresten, plantenresten van het land en dierlijke resten bleven hangen in een luwte in de zee waar zij konden bezinken. Blijft interessant, dat zeegras uit het Krijt!
Volgens dit http://meetingorganizer.copernicus.org/ ... 6-2374.pdf zijn er trouwens inmiddels al gefossiliseerde zeegrasvelden gevonden.
Zoals je weet heb ik een tijd terug ook wat houtresten in een blok met zeegrasfossielen gevonden. Ik heb zelf twee theorieën over de tafonomie. Er waren óf zeegrasvelden waarin dit soort resten werden gevangen en vastgehouden (en aangezien zeegrasvelden diversiteits-hotspots zijn, is het niet gek dat je er ook vissen etc tegenkomt), óf de zeegrasresten, plantenresten van het land en dierlijke resten bleven hangen in een luwte in de zee waar zij konden bezinken. Blijft interessant, dat zeegras uit het Krijt!
Volgens dit http://meetingorganizer.copernicus.org/ ... 6-2374.pdf zijn er trouwens inmiddels al gefossiliseerde zeegrasvelden gevonden.
Groeten,
Koen
Koen
-
- hypochondria
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Sjieke vondst zeg!
Ik zou het interessant vinden te ervaren, waarom jullie automatisch aan een landplant denken.
Beste Groeten,
Oliver
Ik zou het interessant vinden te ervaren, waarom jullie automatisch aan een landplant denken.
Beste Groeten,
Oliver
Prachtige schelpen en tanden, Dirk! En da's een indrukwekkend blad, Luc!
Zelf had ik het genoegen voor mijn allereerste keer ooit in de ENCI groeve te zoeken afgelopen zaterdag. Buiten dat ik een oude vriend tegen mocht komen mocht ik ook nog nieuwe ontmoeten, een unieke verzameling aanschouwen en zelf ook nog wat goede vondsten doen: En dat alles onder het genot van een stralend zonnetje!
Het was een topdag.
Ik vond een mooie pectenide (?), twee verschillende haaientanden in-situ in de Horizont van Laumont, en ook nog oester ergens in de bovenkant van de Kalksteen van Emael (?).
Ik dacht zelf aan Palaeohypotodus bronni en Pseudocorax affinis voor de haaientanden, kan iemand dit bevestigen?
Bij de oester en de pectenide heb ik geen flauw benul dus mocht iemand mij daarmee uit de brand kunnen helpen, dan zou ik dat zeer waarderen.
met vriendelijke groeten,
Mark