ENCI 06-08

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Lugo
Been thanked: 65 times
Antw: ENCI 06-08

Bericht door Lugo » 08 aug 2016, 18:11

Bedankt voor de interesse en de link ( Koen ).

Jouw vraag is zeer terecht, Oliver.
De reden waarom ik aan een landplant denk, zijn het typisch bladvormige profiel ( lancetvormig in dit geval) en de aanwezigheid van een duidelijke centrale nerf.
Zij-nerven zijn wel niet zichtbaar.
Bladvormige wieren, zoals o.a. bruinwieren hebben geen nerven, dacht ik.
Het lijkt in elk geval een vrij massief blad te zijn geweest, want de afzetting op beide helften is redelijk dik en erg korrelig ( gefossiliseerde chlorofylkorrels??).

Er zijn in het verleden nog loofbladeren gevonden in het Limburgse Krijt ( zie topic van Mart: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 253#134236 ), al is determinatie van de verschillende bladvormen niet voor de hand liggend.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

Hidde
Been thanked: 101 times
Contacteer:

Bericht door Hidde » 08 aug 2016, 20:22

Prachtige vondsten allemaal!

Marine mammals, dolphinately awesome

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Antw: ENCI 06-08

Bericht door KoenJ » 08 aug 2016, 22:24

Lugo schreef:

De reden waarom ik aan een landplant denk, zijn het typisch bladvormige profiel ( lancetvormig in dit geval) en de aanwezigheid van een duidelijke centrale nerf.
Zij-nerven zijn wel niet zichtbaar.
Bladvormige wieren, zoals o.a. bruinwieren hebben geen nerven, dacht ik.
Het lijkt in elk geval een vrij massief blad te zijn geweest, want de afzetting op beide helften is redelijk dik en erg korrelig ( gefossiliseerde chlorofylkorrels??).
@Oliver: uitsluiten dat het een zeeplant is, kun je inderdaad niet zondermeer. Het heeft echter wel kenmerken van een landplant, en ik heb nooit iets gezien van een dergelijke zeeplant uit het Limburgse krijt. (Ben echter geen expert)

@Lugo: ook bijv. zeegras heeft nerven, dat zie je ook in fossielen nog wel eens terug. Alleen heeft zeegras ook niet zo'n hoofdnerf. Ik weet niet of je bladgroenkorrels (chloroplasten) als korreltjes terug zou kunnen zien. Chloroplasten zijn namelijk microscopisch klein. Misschien dat je gefossiliseerde cellen ziet.

Groeten,
Koen

Dirk

Bericht door Dirk » 09 aug 2016, 10:21

MarkW schreef:
Prachtige schelpen en tanden, Dirk! En da's een indrukwekkend blad, Luc!

Zelf had ik het genoegen voor mijn allereerste keer ooit in de ENCI groeve te zoeken afgelopen zaterdag. Buiten dat ik een oude vriend tegen mocht komen mocht ik ook nog nieuwe ontmoeten, een unieke verzameling aanschouwen en zelf ook nog wat goede vondsten doen: En dat alles onder het genot van een stralend zonnetje!
Het was een topdag.

Ik vond een mooie pectenide (?), twee verschillende haaientanden in-situ in de Horizont van Laumont, en ook nog oester ergens in de bovenkant van de Kalksteen van Emael (?).

Ik dacht zelf aan Palaeohypotodus bronni en Pseudocorax affinis voor de haaientanden, kan iemand dit bevestigen?
Bij de oester en de pectenide heb ik geen flauw benul dus mocht iemand mij daarmee uit de brand kunnen helpen, dan zou ik dat zeer waarderen.

met vriendelijke groeten,

Mark
Beste Mark,
Foto 1 is zonder twijfel een pseudocorax.
Foto 2: ik denk ook aan bronni; zou graag de andere zijspits zien. Je kan deze d.m.v. een houten prikkertje (voor de kaasblokjes, zeg maar) voorzichtig schoonkrabben, dat gaat, mits voorzichtig gedaan, vrijwel altijd goed.
De Pect heet volgens mij Neithea regularis.
Zo'n oester blijft wat mij betreft een oester, al zal ook deze vast een fraaie wetenschappelijke naam kennen.
Groeten,
Dirk

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 307 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 09 aug 2016, 19:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooie excursie, mooi weer, leuke vondsten!

To share or not to share, that's the question!

KoenJ

Bericht door KoenJ » 09 aug 2016, 20:17

Mooie beelden, caveman. En mooi zeegras.

@Markw: toch aan het veranderen in een tandjesjager? ;)
Die oester is een Acutostrea uncinella .

Groeten,
Koen

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 10 aug 2016, 00:28

KoenJ schreef:
@Markw: Die oester is een Acutostrea uncinella .
Sorry Koen, maar dat moet niet!! Er zijn noch een paar andere candidaten.
@Mark: Als jij het oestertje verder prepareert, weten wij zeker, om welke soort het gaat.

Groeten,
Oliver

KoenJ

Bericht door KoenJ » 10 aug 2016, 08:38

De enige andere kandidaat die in mij opkomt is een Pycnodonte, die zijn volgens mij wat meer als een 'devils toenail' vergeleken met een Acutostrea. Maar als er nog meer kandidaten zijn, dan is het een goede om het determinatiesysteem daarmee ook te vullen.

Groeten,
Koen

MarkW

Bericht door MarkW » 10 aug 2016, 11:44

Afbeelding

Afbeelding

Heren, bedankt voor de informatie en aanmoediging, ik zal de oester zo spoedig mogelijk te lijf gaan met een satéprikker.

Langzaam maar zeker slaat het virus toe, Koen....
Ik toon u onderwijl het resultaat van de preparatie van mijn eerste haaientanden.
Aangezien ik momenteel afhankelijk ben van die grote natuurlijke lichtbron in de lucht zijn de foto's jammer genoeg ietwat onderbelicht.

Is de soort van de tweede haaientand aan de hand van deze foto al met zekerheid vast te stellen, Dirk, of moet ik beter mijn best doen?

Mark

Dirk

Bericht door Dirk » 10 aug 2016, 12:15

MarkW schreef:
Heren, bedankt voor de informatie en aanmoediging, ik zal de oester zo spoedig mogelijk te lijf gaan met een satéprikker.

Langzaam maar zeker slaat het virus toe, Koen....
Ik toon u onderwijl het resultaat van de preparatie van mijn eerste haaientanden.
Aangezien ik momenteel afhankelijk ben van die grote natuurlijke lichtbron in de lucht zijn de foto's jammer genoeg ietwat onderbelicht.

Is de soort van de tweede haaientand aan de hand van deze foto al met zekerheid vast te stellen, Dirk, of moet ik beter mijn best doen?

Mark
Beste Mark,

Prachtige tanden; zo zien ze er prima uit.

Mocht je de mergel willen fixeren om het afbrokkelen te stoppen, dan is dat goed te doen met een houtlijm oplossing (houtlijm in het bekende gele busje met rode dop); ik meng met water in een verhouding van ongeveer 4 delen water en 1 deel lijm en gebruik een zachte kwast om het op te brengen; de mergel zuigt het op, na drogen brokkelt het niet meer; dan kan je de stukken mooi in de vitrine leggen.

Het is zeker een carcharias, de enige benoemde uit ENCI is, voor zover ik weet, de bronni. Maar er zijn vele kenners, die wellicht nog andere suggesties kunnen hebben.

Mocht je volgende week weer naar ENCI komen, schiet me dan even aan. Altijd leuk het gezicht bij de naam te kennen.

Met collegiale groet,

Dirk

Plaats reactie