Bot Strouanne / CBN
- sjaak
- Has thanked: 375 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Bot Strouanne / CBN

Ik vond deze bij Strouanne, nabij CBN in de uitgespoelde laag op het strand. Er ligt daar vaak fossiel hout, maar dat is dit niet. Ik vermoed dat dit een bot is. Er is geen spongiosa maar de structuur binnen en buiten wijst daar m.i. wel op.
Het groene sediment is glauconiet toch? Dacht dat dit Albien is. Ik weet niet of daar veel botmateriaal van bekend is. Het doet mij ook niet denken aan een zeereptiel zoals een plesio- of ichthyosaurus.
Ik twijfel om deze verder uit te preparen. Het glauconiet laat zich makkelijk verwijderen maar het neemt toch wat van de context weg.
[Bewerkt door sjaak op 16-08-2016 om 21:09 NL]
[Bewerkt door sjaak op 16-08-2016 om 21:10 NL]
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:
Dinosaurus Bot Strouanne / CBN

Geef deze nog maar eens een duwtje en een spectaculaire titel om reacties uit te lokken ; )
Nog twee foto's met wat lijkt op een foramen. Komt dus uit de Gault. Dit is marien maar ik kan dit niet zo snel plaatsen als zeereptiel. Enig idee?
Groet,
Niels
Niels
Antw: Bot Strouanne / CBN
dat krijtcediment met glauconiet komt uit de tourtia wat de basis van het cenomaniaan issjaak schreef:
Het groene sediment is glauconiet toch? Dacht dat dit Albien is. Ik weet niet of daar veel botmateriaal van bekend is. Het doet mij ook niet denken aan een zeereptiel zoals een plesio- of ichthyosaurus.
Ik twijfel om deze verder uit te preparen. Het glauconiet laat zich makkelijk verwijderen maar het neemt toch wat van de context weg.
]
ik denk niet dat het bot is maar heb niet veel kennis daarover; botten die ik gezien heb uit het cenomaniaan zijn bleek van kleur
wel heb ik meer van die holle zwarte buisvormen gezien en altijd gedacht dat het graafgangen zijn
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
Antw: Dinosaurus Bot Strouanne / CBN
hier denk ik aan fossiel hout, waar jij denkt foramen te zien denk ik aan de kern van een zijtak, ik denk dat het lijntje rond het gaatje de rand van de zijtak issjaak schreef:
Geef deze nog maar eens een duwtje en een spectaculaire titel om reacties uit te lokken ; )
Nog twee foto's met wat lijkt op een foramen. Komt dus uit de Gault. Dit is marien maar ik kan dit niet zo snel plaatsen als zeereptiel. Enig idee?
philippe
- sjaak
- Contacteer:
Dank voor je reactie, Phil! Daar kan ik wat mee.
Als pleistocenebotten mannen heb ik een wat vervormd zoekvenster op andere vindplekken denk ik. Aan de andere kant heb ik veel fossiel hout van die vindplaats, en dat is dan weer nooit hol zoals deze en wat bruiner van kleur.
Ik heb overigens wel een 100% botfragment uit die laag, en die is ook zwart. Zal daar eens een foto van plaatsen. Verschil is dat die een duidelijke botstructuur heeft en deze niet.
Als pleistocenebotten mannen heb ik een wat vervormd zoekvenster op andere vindplekken denk ik. Aan de andere kant heb ik veel fossiel hout van die vindplaats, en dat is dan weer nooit hol zoals deze en wat bruiner van kleur.
Ik heb overigens wel een 100% botfragment uit die laag, en die is ook zwart. Zal daar eens een foto van plaatsen. Verschil is dat die een duidelijke botstructuur heeft en deze niet.
Groet,
Niels
Niels
- sjaak
- Contacteer:

Hier dat andere botfragmentje, zelfde locatie, vermoedelijk uit dezelfde laag.
Groet,
Niels
Niels
in de gault klei zitten 7 fosfaatniveaus met elk hun eigen bewaring, soms is hout versteend soms verkoold, de laatste zijn moeilijk te conserveren en vallen bij het drogen ui elkaar
philippe